[elektro-etc] Mercedes

Ferenc VALENTA ferenc.valenta at gmail.com
Sun Sep 29 10:47:24 CEST 2013


Haho,

Erdekli a listat olyasvalaki velemenye, aki sok-sok eve ismeri ezt
a technikat, 8+ evet lehuzott egy ilyen auto tulajdonosakent, sajat
maga tartotta karban a felfuggesztest?

1. Egy alap hydractive verzio kamerak meg egyebek nelkul NEM bonyolultabb,
mint a hagyomanyos rendszerek, amiket lecserel. Sot, kevesebb alkatresz
van benne. A magnetofluidos meg egyeb hi-tech rendszerekhez kepest
faek egyszerusegu, es ironikus modon sokkal tobbet tud, megbizhatobb
es hosszabb elettartamu.
Nehany pelda: nincs toronycsapagy, fofekhenger, szervo szivattyu,
ABS hidro szivattyu, rugo. Osszessegeben meg talan olcsobb is lehetne,
max azert dragabb, mert speci alkatreszek vannak benne, melyeket nem
szallit annyi gyarto, nincs verseny.

2. Az elettartama, karbantartasi intervalluma minimum masfelszerese egy
rugos felfuggesztesnek. Az alkatreszek sem dragak hozza. Regen az volt:
pl Xm-be egy par toronyszilent 100k+, C5-be 35k. (gyari eredeti uj)
H2-ben meg nehany evente kellett gombot toltetni stb... H3-ban mar azt
sem, megoldottak, kb orok eletu.

3. Egyetlen alkatresz deformalodik es kap uteseket benne: a gaz.
De azt meg nem lehet tonkretenni. Egyebkent koszonhetoen a kisebb
rugozatlan tomegnek es sokkal jobb csillapitasnak kb minden alkatresz
terhelese KISEBB, beleertve a sofort is.
En 10..18 eves kora kozott hasznaltam az autom, kb dupla sebesseggel
hajtottam a katyus utakon es fekvo rendorokon (es meg elveztem is),
mint most a picassoval, SOHA semmi baja nem volt a futomunek.
Legalabbis a hidro resznek, a szokasos gombfej meg egyeb csere
megvolt, mint minden mas autoban.
A kenyelmet mar megbeszeltuk... Osszehasonlithatatlan.

Fura, amikor olyanok szidjak, akik soha ki sem probaltak.
Mondjuk a listan alapfelteves, hogy:
- Ami nincs benne Dexter >20 eves terepjarojaban, az hulyeseg,
parasztvakitas, felesleges, es ugy is nehany ev alatt tonkremegy
- Ha valami egy picit is mashogy mukodik, mint KJ Hondaja, az
eletveszelyes, hasznalhatatlan

> Sajnos tipikus példája a mai fejlesztéseknek: attól, hogy valamit meg lehet
> csinálni, nem feltétlen kell - az autógyáron kívül senkinek sem lesz jobb
> tőle.

A korbekamerazas amugy is megvan a parkoloasszisztens, adaptiv
tempomat, aktiv utkozesvedelmi rendszerek, savtartas, tablafelismeres
stb... miatt. A trukkos felfuggesztes is megvan.
A tobbi csak szoftver. Es kikuszoboli az utolso problemat a felfuggesztes
vezerleseben: kamera nelkul nem tudja az ECU, hogy a novekvo nyomast
egy kavics vagy keresztborda okozza, vagy elkezdett emelkedni az ut.
Eddig csak egyszeru nemlinearis karakterisztikaval es kulonfele (sport,
terep stb..) uzemmodokkal lehetett ezt kezelni, de igy nem lehet
azonnal reagalni az ut valtozasaira. Kameraval lekepezve elore lehet
tudni mi jon, az ECU gyakorlatilag meg tudja tervezni elore a
felfuggesztes vezerleset. Zsenialis, kene, de inkabb a francia verzio :)


Balázs Bámer wrote:
> Egy újabb, elb...ott bonyolult rendszer, ami pár év után garantáltan
> 
>> gallyra megy, és lehet csilliókért javíttatni, vagy eldobni az
>> autót...
>>
> 
> Pontosan. Sőt, a sofőr lazábban megy bele a mindenféle kátyúkba, minden
> alkatrész nagyobb ütést kap, mintha rendesen érezné az ember az utat, amire
> hullanak a gömbfejek, szilentek stb.
> 
> Sajnos tipikus példája a mai fejlesztéseknek: attól, hogy valamit meg lehet
> csinálni, nem feltétlen kell - az autógyáron kívül senkinek sem lesz jobb
> tőle.
> 
> Sőt, valahogy azt veszem észre, hogy iszonyat energiát beleölünk ilyen és
> hasonló fejlesztésekbe, mint a HD, 4K TV, okostelefon stb, míg a valódi
> társadalmi, egészségi problémákra nem figyelünk, sőt, ezek a vackok még el
> is mélyítik őket. Vissza fog ez még ütni, nem is kicsit.
> 
> szia: Balázs

-- 
Ferenc Valenta / Technical Marketing Engineer / Mentor Graphics Deutschland
Automotive Network Design  http://www.mentor.com/products/vnd/



More information about the Elektro-etc mailing list