[elektro-etc] Szep uj (autos) vilag -> diagnosztika

potyo potyo.ada at gmail.com
Tue Sep 17 10:58:38 CEST 2013


Erről jut eszembe, hogyan állnátok neki hibakeresésnek egy 1999-es 1.6 16V
Lagunan, ha ezeket a tüneteket produkálja:

Hidegen gázadásra előbb torpan, majd utána megindul, és megy rendesen. Kb.
olyan, mint egy karbutátorosnál, amikor nem ad elég üzemanyagot a
gyorsítószivattyú, vagy nem elég a szivató. Ez a jelenség folyamatosan
megvan, ahogy melegszik, csak egyre kevésbé érződik. Üzemmelegen már csak
hirtelen gázadásra érezni a torpanást, illetve ha a motortérben a
fojtószelepet hirtelen megrántom, akkor ott hallani és látni is a motor
rázkódásán, hogy előbb kimarad 1-2 tized másodpercre az égés, majd utána
elkapja és felpörög

Másik dolog, hogy nehezen indul. Indítózok 2-3 másodpercig, majd utána
ilyen 2-300 fordulaton köhög egy kicsit, majd elkapja, felpörög
1400-1500-ra, majd szépen visszamegy 1000-1100-ra, és ott tartja. Ahogy
melegszik, ereszti vissza 800 környékére. Az érdekes, hogy ha már járt
néhány másodpercet, leállítom, majd ismét indítom, akkor tökéletesen
"pöccre" indul.

Harmadik dolog, hogy sokat fogyaszt benzinből. Számszerűleg nem tudom
megmondani, hogy pontosan mennyit, mert alapvetően LPG-vel járok, csak ha
épp kifogy, akkor megy benzinnel, viszont mivel LPG-ből 8 liter alatt
kijön, ezért ahogy én járkálok, benzinből max. 7 kellene. Ezzel szemben a
rátankolás alapján 10 liter feletti benzinfogyasztás jön ki arra az
időszakra, amíg benzinnel megy.

Azt próbáltam, hogy lehúztam a MAP szenzor vezetékét, akkor a hidegen
torpanás jelentősen enyhült, csak egy pici maradt, hirtelen gázra, de ez
lehet, hogy minden injektoros autónál ilyen, és átlagember számára nemis
észrevehető, csak mivel én direkt figyelem, ezért érzem, hogy nincs az az
azonnali gázreakció. Ekkor logikusnak tűnt, hogy MAP hiba, de kivettük
ismerős Cliojából - teljesen azonos MAP szenzor - betettük az enyémbe, és
nem változott semmi, ugyanúgy torpan. Az övében is megvan az az apró
hezitálás üresben gázadásra, ami az enyémben is, amikor nincs rádugva a MAP
szenzor, ebből gondolom, hogy lehet, hogy ez a hezitálás eleve mindig is
ott van. Ha viszont a TPS-t (fojtószelep potméter) húzom le, akkor ugyanúgy
torpan, nem lesz sem jobb, sem rosszabb. Hidegen üresben gázt adva az van,
hogy előbb picit még esik is a fordulat, és eltelik bő egy másodperc is,
mire összeszedi magát, és stabilan, kimaradás nélkül pörög fel.

Ami biztos, hogy a hőmérő szenzorok jók, ELM327+Torque-al nézve mind a víz,
mind a beszívott levegő hőmérsékletszenzor reális értékeket mutatnak, így
ezek hibáját kizárom - pedig magyarázná a nehezen indulást és hidegen
torpanást (azt hiszi, hogy meleg és nem dúsít eleget), és a magas
fogyasztást is (azt hiszi, hogy hideg). Bár a kettő együtt már kevésbé
lenne valószínű. Injektorok ki lettek tisztítva néhány hete, nem változott
akkor sem semmi. Amit nem tudok, hogy a lambdaszondát hogy kellene
megtudni, hogy jó-e? ELM327-el nézve a feszültségét ugrál fel-le 0,1 és
0,8V között, tehát valamit mutat, csak hogy mennyire reális, amit mutat,
azt nem tudom. Ismerős mondott olyat, hogy ezek képesek úgy tönkremenni,
hogy továbbra is hozzák ezt a 0,1-0,8V közötti értéket, csak épp nem 1.0
lambda körül, hanem valahol máshol. Motorféknél stabilan 0,1V-ot mutat.
Gyertyák néhányezer kilóméterrel ezelőtt voltak cserélve, de megvannak még
a régiek, próbára vissza tudom rakni, ha szerzek egy gyertyakulcsot, de a
jelenség már előtte is megvolt.

Logikus lenne, hogy hibás LPG beállítás miatt eltanul valami hülyeséget a
benzines vezérlő, de próbáltam, hogy éjszakára áram nélkül hagytam, reggel
ugyanúgy problémás maradt, meg mentem 150km-t benzinnel, hogy
visszatanuljon, de másnap reggel ugyanúgy problémás maradt, így tehát az
LPG miatti eltanulást kizárnám, vagy legalábbis nem ez a fő ok. Ha esetleg
valaki azt mondja, hogy 12 óra áram nélkül nem elég, hogy elfelejtse a
tanult beállításokat, és mást kellene megpróbálnom, szívesen kipróbálom

Hibakódok:
0135 rendszeresen bennvan a hibatárolóban, ez a lambda szonda fűtés hibája
- ez érzésem szerint önmagában nem magyaráz semmit sem.
0130 előjön, ez a lambda jel hiba. Ez a hiba előjön, ha LPG-vel megyek ÉS
rajta van a drót a MAP szenzoron. Ha nincs rajta a MAP-on, akkor viszont
nem jött elő 150km alatt sem. Benzinnel nem próbáltam hosszabb úton, mert
eleve a benzin drágább, meg még sokat is fogyaszt belőle :-( Az indítási és
a hideg torpanást lambda hiba szerintem nem magyarázza, hiszen ilyenkor
eleve nem veszik figyelembe a vezérlők a lambdajelet tudtommal.
0105 akkor, ha nincs rádugva a MAP, de ez meg logikus.

Sajnos nincs MIL vagy másnéven check engine lámpa, így nemigazán tudom,
hogy ezek a hibák mikor vannak jelen és mikor nem, csak utólag látom az
ELM327-el, hogy volt valami. Nem csak az enyémben nincs, fórumon már
kérdeztem, kinek mi világít gyújtás ráadásakor, és másnak sincs ilyen
lámpája. A helye azért ott van, csak épp olvastam, hogy nem mindenhol volt
a motorvezérlőbe bekötve, de azért meg fogom próbálni, hogy összekötöm az
ECU-val, hátha csak a madzagot hagyták ki.

Van még egy olyan dolog is, hogy ha mondjuk 2000 fordulatnál kinyomom a
kuplungot és elveszem a gázt, akkor kisebb-nagyobb mértékben leejti a
fordulatot alapjárat alá, majd utána beáll 800-ra. Néha annyira leejti,
hogy le is áll, de ez mondjuk kéthetente egyszer fordul elő. Ha motorfékkel
leeresztem a fordulatot mondjuk 1200-ig, és ott nyomom ki a kuplungot,
akkor nem ejti így le. Ha viszont a MAP le volt húzva, akkor gyönyörűen
tudta tartani, akármit csináltam - esik a fordulat, majd 900-950 körül
megállt a mutató, és stabilan ott maradt - gondolom a MAP hiánya miatt
ilyenkor valamilyen vészüzembe kerül, azért tartja magasabban az
alapjáratot. Az alapján, hogy ilyenkor tudja tartani, véleményem szerint az
alapjárat szabályzó motor jó - volt az is már előzőleg tisztítva, de nem
javult annak hatására sem.

Valakinek valami ötlete? Minden javaslatot szívesen fogadok. Amit nem
szeretnék, hogy kicserélgessek egy marék különféle alkatrészt, és továbbra
is ugyanolyan maradjon minden...


2013. szeptember 17. 9:17 charles hoss írta, <charles.hoss at gmail.com>:

> Beszeljunk inkabb karban nem tartott , hibas autorol , elszallt
> lambdaszondarol.


More information about the Elektro-etc mailing list