[elektro-etc] nyomatekmania .

Ferenc VALENTA ferenc.valenta at gmail.com
Wed Jun 12 18:39:59 CEST 2013


Kovács József wrote:
> ...amennyiben munkagépről-erőgépről-teherautóról beszélünk,
> amiknél elfogadjuk, hogy a sebesség növekedése esetén bizony
> ROMLIK a gyorsító-mászó-haladó képessége...
> Akkor igazad van.
> Ez esetben az ideális a P=állandó eset.
> Ami eső(hiperbola) nyomaték görbe.

Ezt gondold at megegyszer.
Ugyanazt a vegteljesitmenyt kapod, csak az egyik esetben
folyamatosan, alacsony fordulattol, a masik esetben eloszor
toredek teljesitmenyt kapsz, de az folyamatosan no a vegeig.
A vegteljesitmeny ugyanaz.

Persze, eletveszelyes. Meg a turbo is, ahogy hallottuk.
Nem inkabb csak meg kene tanulni hasznalni az autot, es
tisztaban lenni a kepessegeivel?
En benyassal kerultem egyszer kellemetlen helyzetbe,
lepadloztam aztan semmi. Ha jon a kamion ott halok meg,
ha csak meg nem talalom a kettest elsore :)

> ...és vezetés közben állandóan agyalni kell, hogy
> jájjj, ha nyomom a gázt  >> gyengül ez a szar alattam

Tapasztalatlansag, megszokas hianya.

> Munkagépnek, ez az ideális, mert spórolos és mert

Dehogy, a listan hallottuk hogy nem ehet kevesebbet, max
ugyanannyit, es kulonben is ramegy a gatyad az injektor-cserere,
ugyhogy munkagepbe is inkabb benzin :)

> a MEGINDÍTÁSKOR erős, aztán meg már nem várunk tőle dinamikát.

En varok es meg is kapom, tok jol elvagyok veluk.
Benzinessel erzem ugy, mint a partra vetett hal.

> Személyautózni, dinamikusan közlekedni meg szar vele, nagyon szar.

Pont ellenkezo a tapasztalatom, a vitaindito cikk is errol szolt.

> Pont olyan szar, minat amikor az alul púpos dizel
> elkezd lemászni a nyomaték lejtőn >> nem akar már menni.

Amikor erezhetoen elkezd lemaszni, mar tul van a max teljesitmenyen.
Nagyobbat kell venni, ha ez problema.
Benzinesnel sem gazdalkodhastsz vegtelen teljesitmenybol.

> (a kezdeti megindulás, amit szeretsz turbó dízelben, az ugye
> érdekes módon a NÖVEKVŐ nyomatékú szakaszon van, ne felejtsd ezt el...)

Te felejted el, hogy meg azt a nyomatekot sem hasznalom ki
ilyenkor. Nem szoktam padlogazzal inditani es folyamatosan
ugy kozlekedni.
Az a nyomatek, amit ilyenkor kiveszek, toredeke a maximumnak,
pont annyi, amennyi kell, amennyit en akarok, gazpedallal szabalyozva.
Benzinesnek meg sokszor ez tul lenne az elmeleti maximuman,
nem kepes ra, gyengenek erezni. (max teljesitmeny meg nagyobb
is lehet, de ebben a tartomanyban GYENGE)

> Ha, viszont ÁLLANDÓ dinamikára is törekszünk, azaz
> arra, hogy a gázadáskor NE!!! csökkenjen a gyorsító erő
> húzzon továbbra is, akkor M=fix és P=növekvő kell, mese nincs.

Ok, ezt szepen meg tudod csinalni dizellel. Nem adsz padlogazt,
hanem szimulalod a benzines alalndo gyenge nyomatekat, es
alacsony fordulaton kevesbe nyomod neki.
Forditva nem megy: ajanlom Szali Sandor levelet.

> Ha, pedig még PLUSZ! erőt >>BIZTONSÁGI tartalékot is kívánunk
> akkor pedig, bizony-bizony M=növekvő és P=nagyonnövekvő kell...

Vagy pedig nem padlogazzal kozlekedni, es akkor ami a padlo
felett van az a tartalek.
Miert jo neked, hogy a technika limitalja a teljesitmenyt,
es nem te a pedallal?

> Én ezt hozom ki fejben differenciálva a mozgás egyenleteket.
> 
> Autózáshoz egyenes vagy a fent púpos a BIZTONSÁGOSABB.
> És jobb érzetű, nem az eső görbe...

Aha, ez az amit utalnak, vezethetetlennek titulaljak, es pl
a hibridben villanymotorral szandekosan elrontjak, es sok
erofeszitessel az altalad legrosszabbnak tartott karakterisztikat
valositjak meg SZANDEKOSAN.

Komolyan mondom, vicces olvasgatni ezeket a levezeteseket,
naponta cafoljatok meg az osszes szakmabeli altal trivialisnak
tartott alapteteleket :)

Meg amikor kitalalod, hogy a magas fordulatszam jo, es a japok
arra terveztek az egeszet stb... Ezt megmondtak a gazoknak is,
tudjak hogy a kozegellenallas a Honda-ban nem a sebesseg
negyzetevel aranyos? :) Fizikabol is jokat tudsz mondani.

> KJ
> 
> 
> 2013.06.12. 10:54 keltezéssel, Ferenc VALENTA írta:
>>
>> Haho,
>>
>> Tok vicces az elektro listaban, amikor kitalaltok valamit, ami eleg
>> tavol all a valosagtol, majd jol hatba veregetitek egymast.
>>
>> Ezt az egyenletes nyomatek-maniat en sem ertem. Meg tudna valaki
>> indokolni? Mar kertem egyszer, senki sem tudta elmagyarazni.
>> Erti egyaltalan valaki itt?
>>
>> Egyebkent elegge trivialis, hogy az egyenletes TELJESITMENY az
>> idealis. Ez a fordulatszammal forditottan aranyos nyomatekot jelent.
>> A hibrid (az uj kedvenc a kis turbo utan) pont ezert jo: a villanymotor
>> besegit az alacsony fordulatszam-tartomanyban, ahol a benzinmotor,
>> kulonosen az Atkinson-ciklusos, nagyon gyenge.
>> (Nyomatekban is, de az onmagaban nem lenne problema, hanem
>> teljesitmenyben)
>> A kapott karakterisztika pupos, dizel-jellegu: alul nyomatekcsucs, majd
>> ahogy a benzinmotor teljesitmenye no, a villany egyre kevesebb szerepet
>> jatszik es vegul elhanyagolhatova valik.
>> (Atkinson-benzines, nem egyenletes nyomatekkal, esik a fordulattal)
>> Ez szukseges a kellemes kezelhetoseghez es gazdasagos uzemelteteshez.
>> Az egyenletes nyomateku motor a vitaindito cikk szerint a vezethetetlen
>> szar kategoria, kulonosen a kis teljesitmenyuek.
>> A dizel karakterisztika alapbol ilyesmi, hibrid rendszerrel sokkal
>> kevesebbet
>> lehet javitani rajta. A gyakorlatban a dizel altalaban takarekosabb, 
>> mint a
>> benzin hibrid, varosban esetleg megfordulhat az arany.
>> Szarul hangzik, de az EU fogyasztascsokkentesi direktivat jelenleg csak
>> a legkisebb dizelek tudjak teljesiteni vagy megkozeliteni, semmi mas
>> belsoegesu vagy hibrid eselytelen :( Sok premium gyarto kizarolag emiatt
>> kenytelen kis dizeleket tartani a flottaban, azok huzzak le a
>> kibocsatast es
>> a fogyasztast a toleralt zonaba, kulonben millio euros bunti.
>>
>> Meg nehany szo a nyomatek-gorberol.
>> Az egyenletes gorbe ugye fordulatszammal aranyos teljesitmenyt is jelent.
>> A pupos meg azt hogy viszonylag allando a teljesitmeny, alacsony 
>> fordulaton
>> is van, igaz felfele nem novekszik.
>> Ha adott teljesitmenyt szeretnenk a motorbol, melyik is tudja szelesebb
>> tartomanyban? Foleg ha figyelembe vesszuk, hogy az egyenletes nem is
>> igazan egyenletes, csak egy bizonyos fordulattol felfele.
>> Igen, a dizel, komolyan :)
>>
>> Tovabba, a gorbe ugye a max nyomatekot mondja meg. Az alakja akkor
>> erdekes, ha max nyomatekon, folyamatos padlogazzal szeretnenk kozlekedni.
>> Nezzuk inkabb a teljesitmeny-gorbet, es rajzoljunk egy masik gorbet is,
>> hogy
>> mekkora maximalis teljesitmenyt szeretnenk kivenni a kulonbozo
>> uzemallapotokban, fordulatszam-tartomanyokban, ami szukseges a 
>> kozlekedesi
>> szituaciok megoldasahoz.
>> Valojaban az lenyeges, hogy a valodi gorbe ne nagyon es ne sokszor menjen
>> az igenyeinket reprezentalo gorbe ala, ne legyenek gyenge tartomanyai a
>> motornak.
>> Hogy mennyivel tud tobbet, ahol tobbet tud, az igazabol mindegy.
>> Egy nagy teljesitmenyu motor meg szar (egyenletes)
>> nyomatek-karakterisztikaval
>> is eleg jo lehet, egy kisebb, mely vegteljesitmenye eppen elegnek 
>> tunhet a
>> kasznihoz, hasznalhatatlanul gyenge lehet alacsony fordulatnal, es igy
>> vissza is
>> kanyarodtunk a vitaindito cikkhez.
>>
>> charles hoss wrote:
>>> de te erted is :)
>>> bye
>>> dexter
>>>
>>>
>>>
>>> 2013. június 11. 14:21 Fuzesi Arnold írta,
>>> <arnold.fuzesi.lista at gmail.com>:
>>>
>>>> Nekem az Alfa-ban ugyan az a V6 volt mint a Lancia-ban.
>>>> Mas a vezmutengely, ennyi a kulonbseg.
>>>>
>>>> Olyan szinten mas a ket auto, hogy orulet. Alfa-ban 4e-tol egy horgo
>>>> fenevad, Lanciaban meg mint egy villanymotor a pincetol a padlasig
>>>> egyenletesen huz, semmi hörgés. 10LE-vel gyengebb, de majdnem egyforma
>>>> 0-100-as sprintet produkal a 400kg-mal nehezebb autoban. Persze mas a
>>>> valto
>>>> is.
>>>>
>>>> Vegeredmeny ket teljesen kulonbozo kocsi kb ugyan azzal a
>>>> menetteljesitmennyel szinte azonos motorral (furat loket hengerszam
>>>> stb),
>>>> totalisan mas hangulattal vezethetoseg ugyeben. Papiron nincs 
>>>> kulonbseg,
>>>> 0-100 kb ugyan az.
>>>> Valosagban meg kb egymas ellentete a ketto.
>>>>
>>>>
>>>> A.
>>>>
>>>>
>>>> On 06/11/2013 01:58 PM, charles hoss wrote:
>>>>
>>>>> a hetvegen toprengtem hogy miert is nem ertik meg a dolog lenyeget es
>>>>> miert
>>>>> nem tudom nekik megmagyarazni . a nyilvanvalo valasz hogy en nem
>>>>> ertem es
>>>>> a
>>>>> nyomatekmaniasokak van igaza persze feljott , de aztan rajottem egy
>>>>> eleg
>>>>> nyilvanvalo dologra : autoknal nincs adat , nincs ertelmes leiras ,
>>>>> szinte
>>>>> csak marketing van es rizsa .
>>>>> az eltero motorok sok minden miatt elterhetnek , de nincs igazan olyan
>>>>> hogy
>>>>> egy autoba betesznek egy motort es az egy kis varosi rohangaszo , mig
>>>>> ugynaazzal a blokkal gyartanak teherautot is .
>>>>> viszont a motorgyaraknak van ilyen tortenete es itt ertelmes emberek
>>>>> dolgoznak , akik ertik hogy a nyomatek es a nyomatekgorbe kozott van
>>>>> kulonbseg .
>>>>> tipikus peldaja ennek amikor ugyanazzal a blokkal szerelnek egy
>>>>> sportmotort
>>>>> es egy turagepet vagy naked-et , netan turaendurot .
>>>>> nyilvan a sportmotor a legerosebb , leggyorsabb , a tobbieknek
>>>>> viszont a
>>>>> gondtalan kigyorsitas , a "nyomatekossag" az erossege - es itt jon a
>>>>> dolog
>>>>> lenyege - a nyomatekos motorok vegteljesitmenye , max nyomateka
>>>>> alacsonyabb
>>>>> mint a hegyes , nagyteljesitmenyueke .
>>>>> tehat azonos vas eseten a szukitett szivotorokkal , mas veztengellyel
>>>>> szerelt gep attol lesz jol motorozhato a teljes tartomanyban hogy nem
>>>>> hajtjak a katalogus szamokat .
>>>>> itt van ket nagyon eltero gep , azonos blokkal , mas dugokkal , mas
>>>>> hengerfejjel , mas szivotorokkal - az egyik egy ideges joszag , tobbet
>>>>> kell
>>>>> a motorra figyelni es dolgozni erte hogy boldog legyen - mig a masik
>>>>> megy
>>>>> mint egy tehervonat mindenhol :
>>>>> http://www.bikez.com/**motorcycles/aprilia_rsv_mille_**r_2000.php<http://www.bikez.com/motorcycles/aprilia_rsv_mille_r_2000.php> 
>>>>>
>>>>>
>>>>> http://www.bikez.com/**motorcycles/aprilia_caponord_**etv_1000_2004.php<http://www.bikez.com/motorcycles/aprilia_caponord_etv_1000_2004.php> 
>>>>>
>>>>>
>>>>>
>>>>> bye
>>>>> dexter
>>>>>
>>>>>
>>> .
>>>
>>
>>
> 
> 


-- 
Ferenc Valenta / Technical Marketing Engineer / Mentor Graphics Deutschland
Automotive Network Design  http://www.mentor.com/products/vnd/



More information about the Elektro-etc mailing list