[elektro-etc] nyomatekmania .

Kovács József kj at faldeko.hu
Wed Jun 12 16:06:48 CEST 2013


...amennyiben munkagépről-erőgépről-teherautóról beszélünk,
amiknél elfogadjuk, hogy a sebesség növekedése esetén bizony
ROMLIK a gyorsító-mászó-haladó képessége...
Akkor igazad van.
Ez esetben az ideális a P=állandó eset.
Ami eső(hiperbola) nyomaték görbe.

...és vezetés közben állandóan agyalni kell, hogy
jájjj, ha nyomom a gázt  >> gyengül ez a szar alattam

Munkagépnek, ez az ideális, mert spórolos és mert
a MEGINDÍTÁSKOR erős, aztán meg már nem várunk tőle dinamikát.

Személyautózni, dinamikusan közlekedni meg szar vele, nagyon szar.

Pont olyan szar, minat amikor az alul púpos dizel
elkezd lemászni a nyomaték lejtőn >> nem akar már menni.

(a kezdeti megindulás, amit szeretsz turbó dízelben, az ugye
érdekes módon a NÖVEKVŐ nyomatékú szakaszon van, ne felejtsd ezt el...)

-----

Ha, viszont ÁLLANDÓ dinamikára is törekszünk, azaz
arra, hogy a gázadáskor NE!!! csökkenjen a gyorsító erő
húzzon továbbra is, akkor M=fix és P=növekvő kell, mese nincs.

Ha, pedig még PLUSZ! erőt >>BIZTONSÁGI tartalékot is kívánunk
akkor pedig, bizony-bizony M=növekvő és P=nagyonnövekvő kell...

Én ezt hozom ki fejben differenciálva a mozgás egyenleteket.

Autózáshoz egyenes vagy a fent púpos a BIZTONSÁGOSABB.
És jobb érzetű, nem az eső görbe...

KJ


2013.06.12. 10:54 keltezéssel, Ferenc VALENTA írta:
>
> Haho,
>
> Tok vicces az elektro listaban, amikor kitalaltok valamit, ami eleg
> tavol all a valosagtol, majd jol hatba veregetitek egymast.
>
> Ezt az egyenletes nyomatek-maniat en sem ertem. Meg tudna valaki
> indokolni? Mar kertem egyszer, senki sem tudta elmagyarazni.
> Erti egyaltalan valaki itt?
>
> Egyebkent elegge trivialis, hogy az egyenletes TELJESITMENY az
> idealis. Ez a fordulatszammal forditottan aranyos nyomatekot jelent.
> A hibrid (az uj kedvenc a kis turbo utan) pont ezert jo: a villanymotor
> besegit az alacsony fordulatszam-tartomanyban, ahol a benzinmotor,
> kulonosen az Atkinson-ciklusos, nagyon gyenge.
> (Nyomatekban is, de az onmagaban nem lenne problema, hanem
> teljesitmenyben)
> A kapott karakterisztika pupos, dizel-jellegu: alul nyomatekcsucs, majd
> ahogy a benzinmotor teljesitmenye no, a villany egyre kevesebb szerepet
> jatszik es vegul elhanyagolhatova valik.
> (Atkinson-benzines, nem egyenletes nyomatekkal, esik a fordulattal)
> Ez szukseges a kellemes kezelhetoseghez es gazdasagos uzemelteteshez.
> Az egyenletes nyomateku motor a vitaindito cikk szerint a vezethetetlen
> szar kategoria, kulonosen a kis teljesitmenyuek.
> A dizel karakterisztika alapbol ilyesmi, hibrid rendszerrel sokkal
> kevesebbet
> lehet javitani rajta. A gyakorlatban a dizel altalaban takarekosabb, mint a
> benzin hibrid, varosban esetleg megfordulhat az arany.
> Szarul hangzik, de az EU fogyasztascsokkentesi direktivat jelenleg csak
> a legkisebb dizelek tudjak teljesiteni vagy megkozeliteni, semmi mas
> belsoegesu vagy hibrid eselytelen :( Sok premium gyarto kizarolag emiatt
> kenytelen kis dizeleket tartani a flottaban, azok huzzak le a
> kibocsatast es
> a fogyasztast a toleralt zonaba, kulonben millio euros bunti.
>
> Meg nehany szo a nyomatek-gorberol.
> Az egyenletes gorbe ugye fordulatszammal aranyos teljesitmenyt is jelent.
> A pupos meg azt hogy viszonylag allando a teljesitmeny, alacsony fordulaton
> is van, igaz felfele nem novekszik.
> Ha adott teljesitmenyt szeretnenk a motorbol, melyik is tudja szelesebb
> tartomanyban? Foleg ha figyelembe vesszuk, hogy az egyenletes nem is
> igazan egyenletes, csak egy bizonyos fordulattol felfele.
> Igen, a dizel, komolyan :)
>
> Tovabba, a gorbe ugye a max nyomatekot mondja meg. Az alakja akkor
> erdekes, ha max nyomatekon, folyamatos padlogazzal szeretnenk kozlekedni.
> Nezzuk inkabb a teljesitmeny-gorbet, es rajzoljunk egy masik gorbet is,
> hogy
> mekkora maximalis teljesitmenyt szeretnenk kivenni a kulonbozo
> uzemallapotokban, fordulatszam-tartomanyokban, ami szukseges a kozlekedesi
> szituaciok megoldasahoz.
> Valojaban az lenyeges, hogy a valodi gorbe ne nagyon es ne sokszor menjen
> az igenyeinket reprezentalo gorbe ala, ne legyenek gyenge tartomanyai a
> motornak.
> Hogy mennyivel tud tobbet, ahol tobbet tud, az igazabol mindegy.
> Egy nagy teljesitmenyu motor meg szar (egyenletes)
> nyomatek-karakterisztikaval
> is eleg jo lehet, egy kisebb, mely vegteljesitmenye eppen elegnek tunhet a
> kasznihoz, hasznalhatatlanul gyenge lehet alacsony fordulatnal, es igy
> vissza is
> kanyarodtunk a vitaindito cikkhez.
>
> charles hoss wrote:
>> de te erted is :)
>> bye
>> dexter
>>
>>
>>
>> 2013. június 11. 14:21 Fuzesi Arnold írta,
>> <arnold.fuzesi.lista at gmail.com>:
>>
>>> Nekem az Alfa-ban ugyan az a V6 volt mint a Lancia-ban.
>>> Mas a vezmutengely, ennyi a kulonbseg.
>>>
>>> Olyan szinten mas a ket auto, hogy orulet. Alfa-ban 4e-tol egy horgo
>>> fenevad, Lanciaban meg mint egy villanymotor a pincetol a padlasig
>>> egyenletesen huz, semmi hörgés. 10LE-vel gyengebb, de majdnem egyforma
>>> 0-100-as sprintet produkal a 400kg-mal nehezebb autoban. Persze mas a
>>> valto
>>> is.
>>>
>>> Vegeredmeny ket teljesen kulonbozo kocsi kb ugyan azzal a
>>> menetteljesitmennyel szinte azonos motorral (furat loket hengerszam
>>> stb),
>>> totalisan mas hangulattal vezethetoseg ugyeben. Papiron nincs kulonbseg,
>>> 0-100 kb ugyan az.
>>> Valosagban meg kb egymas ellentete a ketto.
>>>
>>>
>>> A.
>>>
>>>
>>> On 06/11/2013 01:58 PM, charles hoss wrote:
>>>
>>>> a hetvegen toprengtem hogy miert is nem ertik meg a dolog lenyeget es
>>>> miert
>>>> nem tudom nekik megmagyarazni . a nyilvanvalo valasz hogy en nem
>>>> ertem es
>>>> a
>>>> nyomatekmaniasokak van igaza persze feljott , de aztan rajottem egy
>>>> eleg
>>>> nyilvanvalo dologra : autoknal nincs adat , nincs ertelmes leiras ,
>>>> szinte
>>>> csak marketing van es rizsa .
>>>> az eltero motorok sok minden miatt elterhetnek , de nincs igazan olyan
>>>> hogy
>>>> egy autoba betesznek egy motort es az egy kis varosi rohangaszo , mig
>>>> ugynaazzal a blokkal gyartanak teherautot is .
>>>> viszont a motorgyaraknak van ilyen tortenete es itt ertelmes emberek
>>>> dolgoznak , akik ertik hogy a nyomatek es a nyomatekgorbe kozott van
>>>> kulonbseg .
>>>> tipikus peldaja ennek amikor ugyanazzal a blokkal szerelnek egy
>>>> sportmotort
>>>> es egy turagepet vagy naked-et , netan turaendurot .
>>>> nyilvan a sportmotor a legerosebb , leggyorsabb , a tobbieknek
>>>> viszont a
>>>> gondtalan kigyorsitas , a "nyomatekossag" az erossege - es itt jon a
>>>> dolog
>>>> lenyege - a nyomatekos motorok vegteljesitmenye , max nyomateka
>>>> alacsonyabb
>>>> mint a hegyes , nagyteljesitmenyueke .
>>>> tehat azonos vas eseten a szukitett szivotorokkal , mas veztengellyel
>>>> szerelt gep attol lesz jol motorozhato a teljes tartomanyban hogy nem
>>>> hajtjak a katalogus szamokat .
>>>> itt van ket nagyon eltero gep , azonos blokkal , mas dugokkal , mas
>>>> hengerfejjel , mas szivotorokkal - az egyik egy ideges joszag , tobbet
>>>> kell
>>>> a motorra figyelni es dolgozni erte hogy boldog legyen - mig a masik
>>>> megy
>>>> mint egy tehervonat mindenhol :
>>>> http://www.bikez.com/**motorcycles/aprilia_rsv_mille_**r_2000.php<http://www.bikez.com/motorcycles/aprilia_rsv_mille_r_2000.php>
>>>>
>>>> http://www.bikez.com/**motorcycles/aprilia_caponord_**etv_1000_2004.php<http://www.bikez.com/motorcycles/aprilia_caponord_etv_1000_2004.php>
>>>>
>>>>
>>>> bye
>>>> dexter
>>>>
>>>>
>> .
>>
>
>



More information about the Elektro-etc mailing list