[elektro-etc] nyomatekmania .

Arnold Fuzesi arnold.fuzesi.lista at gmail.com
Wed Jun 12 12:15:42 CEST 2013


Kereken levo nyomatekrol  teljesitmenyrol egyebekrol van szo alapvetoen. 


Az viszi elore a kocsit, attol fugg a vezethetosege. Ezert van h papiron jo a dizel, a valosagban meg egyre tobben utaljak ezeket az uj vackokat.
Gyakorlatilag az osszes haverom benzinest vett az utobbi idoben. Egyreszt hatottam rajuk, masreszt kivannak a HDI & tsa szervizkoltsegektol, harmadreszt nagyon nem szeretik vezetni. Nehez hozza jo valtot csinalni. Lent gyenge, ha kellene a power sehol nem jon elo ott is csak rovid idore. Kruzolni jo, de a kozlekedes nem ebbol all.
Foleg ha nincs hozza n->inf (cvt) sebessegu automata valto, vagy kiskobcentis, akkor egy kalap kaka.
Epp minap egy autos musorban a csavo visszaadta a dizelt mert hogy vezethetetlen, es elkerte a benzines verziojat ugyan annak a kocsinak. Ezen  en is csak pislogtam...

Nem kell egyeterteni mindenben, te szereted a dizelt alapjarat korul kinozva szornyu emissziot produkalva kruzoltatni, ahol valoban semmit nem fogyaszt. Ennek orulok, mert ennel rosszabb mikor kitapossak a belet, es percekig mocskos tole az utca....
En meg sokan masok es nem csak itt a listan, mashogy szeretunk vezetni, mast tekintunk jonak. De egyertelmuen tudjuk mit nem akarunk, es mi a szamunkra rossz.

Ezvan, ettol szep szines a vilag. Amig egy dizelpoff be nem takarja. :)

Cvt valtoval jo lenne valamire (ha nem lenne budos mint az allat) de manualissal igazabol egy kalap szar. 1.4 HDI-tol kezdve 2.0 TDCi Mondeon at eleg sok ebben a szegmensben. Jellemzoen 2.4-tol mar jok, de annyi erovel lehet turbos benyas is, ami sokkaljobb. Varosba meg minek a 2.4+ ...

Arnold
Sent from my iPhone

On 2013.06.12., at 10:54, Ferenc VALENTA <ferenc.valenta at gmail.com> wrote:

> 
> Haho,
> 
> Tok vicces az elektro listaban, amikor kitalaltok valamit, ami eleg
> tavol all a valosagtol, majd jol hatba veregetitek egymast.
> 
> Ezt az egyenletes nyomatek-maniat en sem ertem. Meg tudna valaki
> indokolni? Mar kertem egyszer, senki sem tudta elmagyarazni.
> Erti egyaltalan valaki itt?
> 
> Egyebkent elegge trivialis, hogy az egyenletes TELJESITMENY az
> idealis. Ez a fordulatszammal forditottan aranyos nyomatekot jelent.
> A hibrid (az uj kedvenc a kis turbo utan) pont ezert jo: a villanymotor
> besegit az alacsony fordulatszam-tartomanyban, ahol a benzinmotor,
> kulonosen az Atkinson-ciklusos, nagyon gyenge.
> (Nyomatekban is, de az onmagaban nem lenne problema, hanem
> teljesitmenyben)
> A kapott karakterisztika pupos, dizel-jellegu: alul nyomatekcsucs, majd
> ahogy a benzinmotor teljesitmenye no, a villany egyre kevesebb szerepet
> jatszik es vegul elhanyagolhatova valik.
> (Atkinson-benzines, nem egyenletes nyomatekkal, esik a fordulattal)
> Ez szukseges a kellemes kezelhetoseghez es gazdasagos uzemelteteshez.
> Az egyenletes nyomateku motor a vitaindito cikk szerint a vezethetetlen
> szar kategoria, kulonosen a kis teljesitmenyuek.
> A dizel karakterisztika alapbol ilyesmi, hibrid rendszerrel sokkal kevesebbet
> lehet javitani rajta. A gyakorlatban a dizel altalaban takarekosabb, mint a
> benzin hibrid, varosban esetleg megfordulhat az arany.
> Szarul hangzik, de az EU fogyasztascsokkentesi direktivat jelenleg csak
> a legkisebb dizelek tudjak teljesiteni vagy megkozeliteni, semmi mas
> belsoegesu vagy hibrid eselytelen :( Sok premium gyarto kizarolag emiatt
> kenytelen kis dizeleket tartani a flottaban, azok huzzak le a kibocsatast es
> a fogyasztast a toleralt zonaba, kulonben millio euros bunti.
> 
> Meg nehany szo a nyomatek-gorberol.
> Az egyenletes gorbe ugye fordulatszammal aranyos teljesitmenyt is jelent.
> A pupos meg azt hogy viszonylag allando a teljesitmeny, alacsony fordulaton
> is van, igaz felfele nem novekszik.
> Ha adott teljesitmenyt szeretnenk a motorbol, melyik is tudja szelesebb
> tartomanyban? Foleg ha figyelembe vesszuk, hogy az egyenletes nem is
> igazan egyenletes, csak egy bizonyos fordulattol felfele.
> Igen, a dizel, komolyan :)
> 
> Tovabba, a gorbe ugye a max nyomatekot mondja meg. Az alakja akkor
> erdekes, ha max nyomatekon, folyamatos padlogazzal szeretnenk kozlekedni.
> Nezzuk inkabb a teljesitmeny-gorbet, es rajzoljunk egy masik gorbet is, hogy
> mekkora maximalis teljesitmenyt szeretnenk kivenni a kulonbozo
> uzemallapotokban, fordulatszam-tartomanyokban, ami szukseges a kozlekedesi
> szituaciok megoldasahoz.
> Valojaban az lenyeges, hogy a valodi gorbe ne nagyon es ne sokszor menjen
> az igenyeinket reprezentalo gorbe ala, ne legyenek gyenge tartomanyai a
> motornak.
> Hogy mennyivel tud tobbet, ahol tobbet tud, az igazabol mindegy.
> Egy nagy teljesitmenyu motor meg szar (egyenletes) nyomatek-karakterisztikaval
> is eleg jo lehet, egy kisebb, mely vegteljesitmenye eppen elegnek tunhet a
> kasznihoz, hasznalhatatlanul gyenge lehet alacsony fordulatnal, es igy vissza is
> kanyarodtunk a vitaindito cikkhez.
> 
> charles hoss wrote:
>> de te erted is :)
>> bye
>> dexter
>> 
>> 
>> 
>> 2013. június 11. 14:21 Fuzesi Arnold írta, <arnold.fuzesi.lista at gmail.com>:
>> 
>>  
>>> Nekem az Alfa-ban ugyan az a V6 volt mint a Lancia-ban.
>>> Mas a vezmutengely, ennyi a kulonbseg.
>>> 
>>> Olyan szinten mas a ket auto, hogy orulet. Alfa-ban 4e-tol egy horgo
>>> fenevad, Lanciaban meg mint egy villanymotor a pincetol a padlasig
>>> egyenletesen huz, semmi hörgés. 10LE-vel gyengebb, de majdnem egyforma
>>> 0-100-as sprintet produkal a 400kg-mal nehezebb autoban. Persze mas a valto
>>> is.
>>> 
>>> Vegeredmeny ket teljesen kulonbozo kocsi kb ugyan azzal a
>>> menetteljesitmennyel szinte azonos motorral (furat loket hengerszam stb),
>>> totalisan mas hangulattal vezethetoseg ugyeben. Papiron nincs kulonbseg,
>>> 0-100 kb ugyan az.
>>> Valosagban meg kb egymas ellentete a ketto.
>>> 
>>> 
>>> A.
>>> 
>>> 
>>> On 06/11/2013 01:58 PM, charles hoss wrote:
>>> 
>>>    
>>>> a hetvegen toprengtem hogy miert is nem ertik meg a dolog lenyeget es
>>>> miert
>>>> nem tudom nekik megmagyarazni . a nyilvanvalo valasz hogy en nem ertem es
>>>> a
>>>> nyomatekmaniasokak van igaza persze feljott , de aztan rajottem egy eleg
>>>> nyilvanvalo dologra : autoknal nincs adat , nincs ertelmes leiras , szinte
>>>> csak marketing van es rizsa .
>>>> az eltero motorok sok minden miatt elterhetnek , de nincs igazan olyan
>>>> hogy
>>>> egy autoba betesznek egy motort es az egy kis varosi rohangaszo , mig
>>>> ugynaazzal a blokkal gyartanak teherautot is .
>>>> viszont a motorgyaraknak van ilyen tortenete es itt ertelmes emberek
>>>> dolgoznak , akik ertik hogy a nyomatek es a nyomatekgorbe kozott van
>>>> kulonbseg .
>>>> tipikus peldaja ennek amikor ugyanazzal a blokkal szerelnek egy
>>>> sportmotort
>>>> es egy turagepet vagy naked-et , netan turaendurot .
>>>> nyilvan a sportmotor a legerosebb , leggyorsabb , a tobbieknek viszont a
>>>> gondtalan kigyorsitas , a "nyomatekossag" az erossege - es itt jon a dolog
>>>> lenyege - a nyomatekos motorok vegteljesitmenye , max nyomateka
>>>> alacsonyabb
>>>> mint a hegyes , nagyteljesitmenyueke .
>>>> tehat azonos vas eseten a szukitett szivotorokkal , mas veztengellyel
>>>> szerelt gep attol lesz jol motorozhato a teljes tartomanyban hogy nem
>>>> hajtjak a katalogus szamokat .
>>>> itt van ket nagyon eltero gep , azonos blokkal , mas dugokkal , mas
>>>> hengerfejjel , mas szivotorokkal - az egyik egy ideges joszag , tobbet
>>>> kell
>>>> a motorra figyelni es dolgozni erte hogy boldog legyen - mig a masik megy
>>>> mint egy tehervonat mindenhol :
>>>> http://www.bikez.com/**motorcycles/aprilia_rsv_mille_**r_2000.php<http://www.bikez.com/motorcycles/aprilia_rsv_mille_r_2000.php>
>>>> http://www.bikez.com/**motorcycles/aprilia_caponord_**etv_1000_2004.php<http://www.bikez.com/motorcycles/aprilia_caponord_etv_1000_2004.php>
>>>> 
>>>> bye
>>>> dexter
>> .
> 
> 
> -- 
> Ferenc Valenta / Technical Marketing Engineer / Mentor Graphics Deutschland
> Automotive Network Design  http://www.mentor.com/products/vnd/
> 



More information about the Elektro-etc mailing list