[elektro-etc] nyomatekmania .

Ferenc VALENTA ferenc.valenta at gmail.com
Wed Jun 12 10:54:53 CEST 2013


Haho,

Tok vicces az elektro listaban, amikor kitalaltok valamit, ami eleg
tavol all a valosagtol, majd jol hatba veregetitek egymast.

Ezt az egyenletes nyomatek-maniat en sem ertem. Meg tudna valaki
indokolni? Mar kertem egyszer, senki sem tudta elmagyarazni.
Erti egyaltalan valaki itt?

Egyebkent elegge trivialis, hogy az egyenletes TELJESITMENY az
idealis. Ez a fordulatszammal forditottan aranyos nyomatekot jelent.
A hibrid (az uj kedvenc a kis turbo utan) pont ezert jo: a villanymotor
besegit az alacsony fordulatszam-tartomanyban, ahol a benzinmotor,
kulonosen az Atkinson-ciklusos, nagyon gyenge.
(Nyomatekban is, de az onmagaban nem lenne problema, hanem
teljesitmenyben)
A kapott karakterisztika pupos, dizel-jellegu: alul nyomatekcsucs, majd
ahogy a benzinmotor teljesitmenye no, a villany egyre kevesebb szerepet
jatszik es vegul elhanyagolhatova valik.
(Atkinson-benzines, nem egyenletes nyomatekkal, esik a fordulattal)
Ez szukseges a kellemes kezelhetoseghez es gazdasagos uzemelteteshez.
Az egyenletes nyomateku motor a vitaindito cikk szerint a vezethetetlen
szar kategoria, kulonosen a kis teljesitmenyuek.
A dizel karakterisztika alapbol ilyesmi, hibrid rendszerrel sokkal 
kevesebbet
lehet javitani rajta. A gyakorlatban a dizel altalaban takarekosabb, mint a
benzin hibrid, varosban esetleg megfordulhat az arany.
Szarul hangzik, de az EU fogyasztascsokkentesi direktivat jelenleg csak
a legkisebb dizelek tudjak teljesiteni vagy megkozeliteni, semmi mas
belsoegesu vagy hibrid eselytelen :( Sok premium gyarto kizarolag emiatt
kenytelen kis dizeleket tartani a flottaban, azok huzzak le a kibocsatast es
a fogyasztast a toleralt zonaba, kulonben millio euros bunti.

Meg nehany szo a nyomatek-gorberol.
Az egyenletes gorbe ugye fordulatszammal aranyos teljesitmenyt is jelent.
A pupos meg azt hogy viszonylag allando a teljesitmeny, alacsony fordulaton
is van, igaz felfele nem novekszik.
Ha adott teljesitmenyt szeretnenk a motorbol, melyik is tudja szelesebb
tartomanyban? Foleg ha figyelembe vesszuk, hogy az egyenletes nem is
igazan egyenletes, csak egy bizonyos fordulattol felfele.
Igen, a dizel, komolyan :)

Tovabba, a gorbe ugye a max nyomatekot mondja meg. Az alakja akkor
erdekes, ha max nyomatekon, folyamatos padlogazzal szeretnenk kozlekedni.
Nezzuk inkabb a teljesitmeny-gorbet, es rajzoljunk egy masik gorbet is, hogy
mekkora maximalis teljesitmenyt szeretnenk kivenni a kulonbozo
uzemallapotokban, fordulatszam-tartomanyokban, ami szukseges a kozlekedesi
szituaciok megoldasahoz.
Valojaban az lenyeges, hogy a valodi gorbe ne nagyon es ne sokszor menjen
az igenyeinket reprezentalo gorbe ala, ne legyenek gyenge tartomanyai a
motornak.
Hogy mennyivel tud tobbet, ahol tobbet tud, az igazabol mindegy.
Egy nagy teljesitmenyu motor meg szar (egyenletes) 
nyomatek-karakterisztikaval
is eleg jo lehet, egy kisebb, mely vegteljesitmenye eppen elegnek tunhet a
kasznihoz, hasznalhatatlanul gyenge lehet alacsony fordulatnal, es igy 
vissza is
kanyarodtunk a vitaindito cikkhez.

charles hoss wrote:
> de te erted is :)
> bye
> dexter
>
>
>
> 2013. június 11. 14:21 Fuzesi Arnold írta, <arnold.fuzesi.lista at gmail.com>:
>
>   
>> Nekem az Alfa-ban ugyan az a V6 volt mint a Lancia-ban.
>> Mas a vezmutengely, ennyi a kulonbseg.
>>
>> Olyan szinten mas a ket auto, hogy orulet. Alfa-ban 4e-tol egy horgo
>> fenevad, Lanciaban meg mint egy villanymotor a pincetol a padlasig
>> egyenletesen huz, semmi hörgés. 10LE-vel gyengebb, de majdnem egyforma
>> 0-100-as sprintet produkal a 400kg-mal nehezebb autoban. Persze mas a valto
>> is.
>>
>> Vegeredmeny ket teljesen kulonbozo kocsi kb ugyan azzal a
>> menetteljesitmennyel szinte azonos motorral (furat loket hengerszam stb),
>> totalisan mas hangulattal vezethetoseg ugyeben. Papiron nincs kulonbseg,
>> 0-100 kb ugyan az.
>> Valosagban meg kb egymas ellentete a ketto.
>>
>>
>> A.
>>
>>
>> On 06/11/2013 01:58 PM, charles hoss wrote:
>>
>>     
>>> a hetvegen toprengtem hogy miert is nem ertik meg a dolog lenyeget es
>>> miert
>>> nem tudom nekik megmagyarazni . a nyilvanvalo valasz hogy en nem ertem es
>>> a
>>> nyomatekmaniasokak van igaza persze feljott , de aztan rajottem egy eleg
>>> nyilvanvalo dologra : autoknal nincs adat , nincs ertelmes leiras , szinte
>>> csak marketing van es rizsa .
>>> az eltero motorok sok minden miatt elterhetnek , de nincs igazan olyan
>>> hogy
>>> egy autoba betesznek egy motort es az egy kis varosi rohangaszo , mig
>>> ugynaazzal a blokkal gyartanak teherautot is .
>>> viszont a motorgyaraknak van ilyen tortenete es itt ertelmes emberek
>>> dolgoznak , akik ertik hogy a nyomatek es a nyomatekgorbe kozott van
>>> kulonbseg .
>>> tipikus peldaja ennek amikor ugyanazzal a blokkal szerelnek egy
>>> sportmotort
>>> es egy turagepet vagy naked-et , netan turaendurot .
>>> nyilvan a sportmotor a legerosebb , leggyorsabb , a tobbieknek viszont a
>>> gondtalan kigyorsitas , a "nyomatekossag" az erossege - es itt jon a dolog
>>> lenyege - a nyomatekos motorok vegteljesitmenye , max nyomateka
>>> alacsonyabb
>>> mint a hegyes , nagyteljesitmenyueke .
>>> tehat azonos vas eseten a szukitett szivotorokkal , mas veztengellyel
>>> szerelt gep attol lesz jol motorozhato a teljes tartomanyban hogy nem
>>> hajtjak a katalogus szamokat .
>>> itt van ket nagyon eltero gep , azonos blokkal , mas dugokkal , mas
>>> hengerfejjel , mas szivotorokkal - az egyik egy ideges joszag , tobbet
>>> kell
>>> a motorra figyelni es dolgozni erte hogy boldog legyen - mig a masik megy
>>> mint egy tehervonat mindenhol :
>>> http://www.bikez.com/**motorcycles/aprilia_rsv_mille_**r_2000.php<http://www.bikez.com/motorcycles/aprilia_rsv_mille_r_2000.php>
>>> http://www.bikez.com/**motorcycles/aprilia_caponord_**etv_1000_2004.php<http://www.bikez.com/motorcycles/aprilia_caponord_etv_1000_2004.php>
>>>
>>> bye
>>> dexter
>>>
>>>
>>>       
> .
>
>   


-- 
Ferenc Valenta / Technical Marketing Engineer / Mentor Graphics Deutschland
Automotive Network Design  http://www.mentor.com/products/vnd/



More information about the Elektro-etc mailing list