[elektro-etc] nyomatekhuszarok

Kovács József kj at faldeko.hu
Sun Jun 2 09:39:24 CEST 2013


2013.06.02. 8:49 keltezéssel, Szali Sandor írta:
> Kovács József wrote:
>> A vízszintes nyomaték vonal a jó...
>>
>> Akkor fordulattal lesz arányos a teljesítmény.
>> A gyorsulás pedig fix marad.
>>
>> Eccerű-naccerű
>
> jaja, ez az alapvetes, ha ez igaz, akkor minden igaz amit idaig dohogtam,
> csak azon gondolkoztam, hogy hol lehet megis kapaszkodo, mi az amiben
> kicsit igaz lehet a nyomatekmania, mi az ami megvezeti a vilag ujsagiroit.

Az, hogy a hétköznapi ember akkor érzi jónak a gyorsulást,
erősnek a gépet, ha az pedál lenyomásra kezdetben megindul....
Hátba rúgja :-)
Az, hogy utána már baszik gyorsulni nem tűnik fel.

Ehhez, viszont kell egy csúcsos nyomaték görbe :-)
Lehetőleg jó nagy csúccsal.

Aztán beraknak egy 6-8-10 !!! fokozatú automatát vagy újabban egy CVT-t.
és ezzel igyekeznek a nagy nyomatékú szakaszon maradni.
Ehhez turbó dízel ideális társ, hisz viszonylag kis
fordulatokon van CSÚCS a nyomaték görbében....

Azok a benzinesek is jók, amik alul-középen púpos görbéjűek.

Jól kiosztott elég sok fokozattal így lehet csinálni a mozgós autót.
Ami azonban halott, ha a púp alatt (elindulás akár le is fullad)
vagy fölött (lepörgetés, nem megy fel a lejtőn) van a fordulat szám.
És nem is tudsz JÓ fokozatot kapcsolni, ha leestél a nyomaték púpról !!!
Lásd: Mondeo a garázs lejtőn, vagy nem megy fel vagy csak ordítva.

Nos, szerintem ezen hátba vágós gyorsulások miatt istenítik a nyomatékot.

-----------

Jó példa a már többször linkelt benzin-dízel Civic ikrek görbéje.

A benzines a kisebb, de hosszan kitartó (lapos görbe) nyomatékával
pont úgyanolyan végsebességre és 0-100 sprintre képes, mint a
nagy, de púpos görbéjű dízel teso.

Csak más lesz gyorsulás időbeni lefutása.
A dízel tol egy nagyot és aztán nyögve gyorsul tovább
A benzin, pedig végig egyenletesen, bár tolás nélkül.

És ez esetben mit mondana a nyomaték huszár?!
Hisz, hiába sokkal nagyobb a dízel max nyomatéka....
A két autó PONTOSAN ugyanarra képes :-)

Azaz nem jobb semmivel a nagy nyomatékú dízel.

Egyetlen dolgot kivéve.
A kényelmes 1800-2200 fordulatos csorgásból,
ha előzéshez kell egyet gyorsítani, akkor
- a dízel ezt megteszi egy gázadásra és megindul
- a benzinesnek meg kell egy visszaváltás

De, az előzést már azonos idő-hely alatt oldják meg!
Csak eltérő lefutású dinamikával.

Vagyis a nagy nyomatékút ilyen szitukban
az átlagember kezesebbnek-erősebbnek érzi-véli.

Bacsapja a hátbarúgás ...

KJ




More information about the Elektro-etc mailing list