[elektro-etc] Tuneti kezeles?

Ferenc VALENTA ferenc.valenta at gmail.com
Sat Aug 24 15:34:17 CEST 2013


charles hoss wrote:

> nem is emlekszem hogy mikor adtam indulashoz utoljara padlogazt ... ja ,

Persze hogy nem erted, nem is akarod. Nem baj.
Nyilvanvalo dologrol van szo, nem csak en mondom, a listan
mas is elmagyarazta, cikkeket is linkeltunk.
Ennyit tudtunk tenni.

> tippelj hogy a ford szivobenzines motorja vagy a csucs hdi az ami
> konnyebben lefullad siman raengedett kuplungnal ?

Ugy, hogy kozben padlogazt nyomsz? A benzines, tuti.
Ha csak ugy raengeded, akkor attol fugg, milyen okos a
motorvezerlo. Ha okos, es nem tul gyorsan engeded ra a
kuplungot, gazt ad, hogy ne essen a fordulat, megprobalja eletben
tartani magat. (Klimat, vilagitast lekapcsolja egy pillanatra stb...)
Neked nem is volt fura, hogy ellentetesen viselkedik, mint amit
a grafikon mutat? Nem ugy tunik, mintha ertened ezt az egeszet.

> pedig mindenutt ott a nyomatek es nem porog fel , fogy el a kakao a turbo
> pillanatnyi hangulatanak hala mint ahol egy nyomatekgorbe elen kell
> szorfoznod .

Persze...
A turbo eletveszelyes, tudjuk.
A dizel egyet tol az elejen, azt megeszi az ESP, utana vege.
Stb...
Elkepeszto. Ennyi butasagot reg olvastam.

> mert most fejtetted ki hogy a motorfordulatszamot a sofor inherens
> akusztikus preferenciajakent eled meg .

Nem. Azt a fordulatszamot el kell erni, valtogatni kell, gepeszkedni.
Dizel minden fordulaton kb ugyanannyi teljesitmenyt, tehat a kereken
ugyanakkora nyomatekot tud.
Tulajdonkepp mindegy, milyen fordulaton megy.
Ugyanaz a teljesitmeny kijon alacsony fordulat * nagy nyomatek *
magas sebessegfokozat, vagy magas fordulat * alacsonyabb nyomatek *
alacsony sebessegfokozat.
Es akkor mar miert ne hasznald alacsony fordulaton, minek bogetned?

> az alul tok halottat nem tudom ertelmezni a fenti "klasszikus benzine" fiat
> gorbek tukreben .
> ezek hol halottak ?

Miert, 5kW neked jo? Mondom, nem erted, vagy szandekosan nem akarod
erteni. Hanyszor is ragtuk at ezt az evek alatt?
KJ ket gorbejenel neztuk, ugyanabban a kaszniban hasonlo dizel/benzin,
a dizel alacsony fordulaton 2x teljesitmenyt tudott.
A max teljesitmeny kb megegyezett, illetve ahogy szokott lenni, a
dizel kicsit gyengebb.
Alacsony fordulat -> dizel nyer
Integral teljesitmeny, fordulat szerint, alapjarat-leszabalyzas: dizel nyer
Benzines alul sokkal (>2x) gyengebb, valahol felul van egy tartomany,
ahol minimalisan erosebb. (Az a par lo, amennyivel nagyobb a max
teljesitmenye)
Poroszkalas kozben kene egy kis ero enyhe gyorsitazhoz, alacosny
fordulatnal -> dizel nyer, benzinessel valthatsz vissza

>> Persze ez csak papir, senki sem forgatja 4000-ig a dizelt, minek?
>> Alig kisebb teljesitmenyt (sokkal laposabb teljesitmeny-gorbe) ki lehet
>> venni sokkal alacsonyabb fordulaton.
>>
> 
> ez megint attetel kerdese .
> attol hogy 3000-et osztok harommal vagy 1000-et direktben , a dolog nem
> valtozik erdemben .

:)
A teljesitmeny-gorbe alakjat NEM tudod valtoval megvaltoztatni,
csak tologatni tudod. Nem valtoztat azon, hogy a max teljesitmeny
mondjuk felet a dizel egesz alacsony fordulattol szinte vegig tudja,
a benzines pedig csak valahol a felso harmadaban.

> persze . tevhit . vezetni lehetne , de nagyon nagy buli lenne - jol
> kihuzatod , kapcsolsz , megfullad mint egy barkas blokk annak idejen ,
> aztan majd valamikor sokkal kesobb eletre kel ujra .
> nem ezert van az hogy benzinessel gyorsulaskor azt latom hogy a dizelek
> megugranak , aztan megint es megint , mert a szukebb tartomany miatt
> allandoan kapcsolgatnak .

Ezt is megbeszeltuk regen, nem akarok hosszu lenni, keresd vissza.

>> Hiaba van jo nagy atfogas, papiron, csak egy szuk tartomanyban lesz
>> normalis a fogyasztas/kibocsatas. Ezert minden motornal van ertelme kb
>> 7-8-ig novelni a fokozatok szamat, megterul.
>>
> 
> te hany tartomanyban szoktad hasznalni az autodat ?
> hanyfele utazosebesseged van ?

Sok, a forgalomtol fugg.
Kevesebb fokozattal az optimalis tartomanyok diszjunktak lennenek, tobb
fokozattal osszeernek, atfedik egymast, minden sebessegnel kellemes
uzemi korulmenyei lennenek a motornak.
Meg tobb fokozatnak technikailag nem sok erteke van, csak marketing.
De 7-8-ig meg tenyleg segit, es ma mar nem akkora kaland ilyen valtot
gyartani. Amikor meg a 4 is sokkal dragabb volt, mint a 3, inkabb ezen
kotottek kompromisszumot.

> dexter

-- 
Ferenc Valenta / Technical Marketing Engineer / Mentor Graphics Deutschland
Automotive Network Design  http://www.mentor.com/products/vnd/



More information about the Elektro-etc mailing list