[elektro-etc] Tuneti kezeles?

Ferenc VALENTA ferenc.valenta at gmail.com
Sat Aug 24 10:24:43 CEST 2013


Karoly Kovacs wrote:

> Itt en nemi ellentmondast latok. Nem latom, hogy a mai autok kevesebbet 
> fogyasztananak, mint a 2000 koruli gyartasuak. De NE a katalogusadatokat 

A karosanyag-kibocsatas viszont nagyon durvan csokkent.
Az enyemet hasonlitottam ossze egy 10 evvel kesobbi, hasonlo dizellel,
mar nem emlexem pontosan, mi volt az, de irtam ide a listara is.
Kb 20x kulonbseg volt.
A fogyasztas valoban nem valtozott olyan sokat.

> amelyben egy osoreg Citroen AX-et (ha jol emlekszem) hasonlitanak 
> fogyasztas szempontjabol elo tesztben egy hiperszuper Euro akarhanyas 
> Mazda 2-essel? Nagyon meglepo eredmeny jott ki. Ezzel nem azt allitom, 

Persze, 3l-t evett az AX, a Mazda tobbet. Most megint vannak 3l koruli
fogyasztasu autok, vagy masfelszer nagyobb tomeggel, mint az AX.

> ogy az osoreg talicska jobb, mindossze annyit, hogy a kornyezetvedelmi 
> eloirasokn oltaran bealdoztuk a fogyasztast. Raadasul en ugy erzem, hogy 

Igy van.

> az auto teljes eletciklusat tekintve (a gyartasi folyamattol a 
> reciklalasig) az uj autok valoszinuleg tobb karos anyagot termelnek, 
> mint a regiek (de legalabbis nem kevesebbet). Ugy ertem, hogy eleve 

Nem, ez teljesen biztos, hogy nem igaz. Ma sokkal-sokkal tobb autot
gyartunk, az osszes kornyezeti terheles viszont egyertelmuen csokkent.

>  > Szerintem nem baj, ha van egy hatarozott es viszonylag rovid
>  > elettartama, az alatt kenyelmesen es jol mukodik, utana recycling.
> Ez nem lenne baj, ha az uj autok nem ugy mukodnenek, ahogy mukodnek: 
> sok-sok hibaval, amely nagyon, de nagyon jo penzt hoz a szerviznek! (Ld. 

Ezt mire alapozod, mire alapozzatok?
En pont forditva latom: uj autok elkepesztoen megbizhatoak, elhanyagolva
is tobb tizezret elmennek. Annyi igaz belole, hogy ha baj van, jobban
zsebbe kell nyulni. Ez egyreszt termeszetes, uj autohoz minden dragabb,
valamint belejuk kerult egy csomo komplikalt alkatresz, ez valoban
megdragitja a fenntartast.

> Kovacs Joska valaszat a leveledre, amellyel egyetertek: legyen az elso 
> 150-200ekm-en lehetoleg nulla hibaval.) Ez ugye - jol tudjuk - nem igy 
> van, meg a premium markak eseteben sem - lasd peldaul Zsolt tegnapi 

A legtobb autonal igy van. Egy reszuknel vannak tipushibak, mely a
felhasznalok tobbsegenek elojon. Ilyenek regen is voltak.

>  > Nekem nagyon tetszik a kovetesi
>  > tavolsagot automatikusan tarto verzio, kene.
> Ez eleg jol hangzik, ugy tudom, mar letezik is, nem?

Igen, kollegam autojaban van is.

>  > Meg az automatikusan fekezo, balesetet elkerulo rendszerek.
> Na, ez az, ami nekem nem kene!

Ez is van benne. De csak a regi verzio, ami az elkerulhetetlen
utkozes eseten probal beavatkozni, hogy kisebb sebesseggel utkozzon.
Az uj generacio, mely elobb avatkozik be, tudtommal meg nem kapott
engedelyt, vagy valami ilyesmi.

>  > Gondolkodjon csak helyettem, ha arra kap utasitast, vagy a sajat vagy
>  > mas hulyesege miatt eletveszely van, vagy egyszeruen csak nem akarok
>  > vagy mason akarok gondolkodni.
> Ettol meg - remelem - jo messze vagyunk! Azert remelem, mert a tendencia 
> sajnos az - lathattunk mar par rossz peldat -, hogy a markecing mindenek 
> elott, es az oriasi verseny miatt felig kesz, amde kesznek hazudott 
> "okossagokat" epitenek az autokba.

Nagyjabol kesz van, szerintem 5, de max 10 ev mulva mar meg lehet majd venni.
Az elso szeriak biztos bugosak lesznek, de majd nehany vicces baleset es
kevesbe vicces pereskedes utan kiforr a rendszer.
A hozzaallason kene valtoztatni. Jelenleg teljesen elfogadott, hogy 99%
emberi hibabol minden evben meghal egy varosnyi ember kozlekedesi balesetben
Magyarorszagon, es ki tudja mennyi, talan szazezrek, pl Kinaban, Indiaban.
Aki meg okozta, sitten csucsul, tehat mindketto csaladja tonkremegy stb...
De ha barhol a vilagon egyetlen ember megserul egy beagyazott rendszer
hibaja miatt, abbol iszonyatos sapitozas van. Azt, hogy hany ezer embert
mentett meg csak abban az evben az elektronika, ilyenkor elfelejtjuk.
Nem ketseges, hogy nehez lesz elfogadni, emlekezz mennyit kopkodtek az
ABS-t is. Ha mashogy nem megy, majd ezt is kotelezove teszik. Muszaki
vizsgara egyedul kell majd mennie az autonak, ez is a vizsga resze lesz :)

> Karoly

-- 
Ferenc Valenta / Technical Marketing Engineer / Mentor Graphics Deutschland
Automotive Network Design  http://www.mentor.com/products/vnd/



More information about the Elektro-etc mailing list