[elektro-etc] mekkora otlet
Ferenc VALENTA
ferenc.valenta at gmail.com
Thu Aug 8 11:35:20 CEST 2013
Karoly Kovacs wrote:
> Megallapitottuk az asszonypajtival, hogy ennek a luxusautonak egy
> grammal sem jobb a rugozasa, mint a Xantianak...
Persze hogy nem. Kozelebe sem ernek a hidronak.
A legjobb nem hidros amit eddig probaltam talan a Laguna volt.
De az is messze van tole. Mondjuk az sem mindennapos, amit a C4
csinal, hogy uthiba utan konretan mas iranyba megy, mint elotte,
es kezzel kell visszarakni a savba.
> Feri! Kereket csereltel mar az Xm-nel emelo nelkul? :)))
Persze, egyszer kiprobaltam, mukodik, de azert inkabb emelovel
csinaltam. Nem a gyarival, volt bekam hozza, sajnos sokszor
szukseg volt ra.
> Egyszer kaptam egy durrdefektet ugy, hogy csak kb. fel kilometer utan
> vettem eszre, hogy az a durranas megsem egy teherauto kipufogojabol
> jott, hanem az en kerekem volt. :))) Egy ido utan gyanussa valt, hogy
> furcsa hangokat hallok. Az auto termeszetesen "labon" maradt, nem ult
> le, nem tette tonkre, nem gyalulta le a felnit!
Ugyanez megtortent velem is, csak nem durrant.
Pedig ugy kihasadt a gumi, hogy mindket kezem befert a lyukon.
Ha meg egy picit jobb lett volna a hangszigeteles, talan eszre
sem veszem.
> Sajnos azonban meg kell mondani, hogy a hidros rugozas az idok soran
> egyre "rosszabb" lett. (Szandekos az idezojel.) Az elso Xantiamban meg
> igen puha volt, mint egy hajo - igaz, annak a kanyarstabilitasa, bar jo
> volt, de megsem olyan jo, mint a kesobbi Xantiake. Azota a negyedik
Activa-t probaltal? Nem tudom mennyire lagy, de a stabilitasa
kb minden utcai autot ver. (Hidraulika aktivan betamaszt kanyarban,
max doles amit enged 0.5 fok)
A regieke (DS, CX, SM) allitolag meg jobb volt. Lehet hazilag
segiteni, fel kell furni a lyukat a gombben. Megcsinaltuk, utana
tenyleg hihetetlen, de ugy mentem at a fekvo rendoron, hogy SEMMIT
sem lehetett erezni az autoban, csak hallani ahogy a futomu
dolgozik.
> Igen am, de utana jott a C5-os. Na, az mar sokkal rosszabb. Nem elegge
> stabil, erezni a katyukat, stb. Parszor mar megtrefalt, mert a Xantiaval
Gondolom azt mar a jobb utakhoz terveztek, es inkabb a nemetautos
feszes futomu, stabilitas volt a szempont.
> Arrol nem is beszelve, hogy a C5-osnel mar nem lehet tolteni a hidro
> go:mbo:ket, hanem (jo penzert) cserelik... Vajon miert? :))) (Koltoi
Cserebe allitolag orok eletu. Konkretan hosszabb elettartamot es
szervizperiodust mondanak ra mint a hagyomanyos futomuvekre. (300e km)
A szerelom gyujtotte a citroenes cuccokat, a muhelyeben ki volt allitva
felbevagva az osszes gomb, panaszkodott hogy lehetetlen hibas C5 gombot
szerezni, soha nem megy tonkre.
> (A fentiekben irt xantias tulajdonsagok ertelemszeruen az Xm-re is
> vonatkoznak.)
Sot, az Xm meg jobb volt :) Szerintem az a legregebbi Citroen, ami
meg ma is tobbe-kevesbe alkalmas mindennapi hasznalatra.
A DS-sel azert lenne gond. Munchenbe az Xm-et sem hozhattam ki, mert
csak Euro 2 volt, legalabb Euro 4 kell ide.
> Karoly
>
> -------- Original Message --------
>
>>
>> Hi,
>>
>> Ez egyaltalan nem valoszinu. Nem is logikus, valamint mar akkor
>> erezni a kulonbseget, ha siman szembol felmegyek a fekvore es meg
>> csak az elso kerekek vannak rajta.
>> Egyszeruen a hidro mas. Mashogy viselkedik, erezni, hogy nem rugo.
>> Ezt nem tudom leirni, ki kell probalnod.
>> A rugonal erezni, hogy a kaszninak van egy hatarozott rezonancia-
>> frekvenciaja, ami raadasul fugg a terhelestol.
>> A hidronal nem fugg, kb konstans, es nem is nagyon erezni, mert
>> sokkal jobb a csillapitasa. Lenyomod kezzel, szepen visszajon, nem
>> leng egyet sem. Bukkanon ugyanez, rogton elnyeli az energiat.
>> Szerintem ez SOKKAL tobbet szamit, mint az, hogy torzios vagy
>> multilink.
>>
>>
>> charles hoss wrote:
>>> valoszinuleg az xm elso futomuvehez egy csomo munkat oltek a hatuljaba
>>> hogy
>>> a beepitett gyengesegeket kikuszoboljek .
>>> a c4-nel ezt is megsporoltak .
>>> jo a wikije egyebkent , szerintem a kilinccsel elore fordulast is eleg
>>> jol
>>> megmagyarazza . 100 euroert tenyleg meghagja a mamajat is egy autogyar .
>>> http://en.wikipedia.org/wiki/Twist-beam_rear_suspension
>>>
>>> bye
>>> dexter
>>>
>>>
>>> This is at a cost saving of EURO 100 per car compared to multi-link rear
>>> suspension.[2]<http://en.wikipedia.org/wiki/Twist-beam_rear_suspension#cite_note-2>
>>>
>>>
>>> Their
>>> latest version as used in the 2009-on Opel
>>> Astra<http://en.wikipedia.org/wiki/Opel_Astra> uses
>>> a Watts linkage <http://en.wikipedia.org/wiki/Watts_linkage> at a
>>> cost of
>>> EURO 20 to address the drawbacks and provide a competitive and cost
>>> effective
>>> rear
>>> suspension.[3]<http://en.wikipedia.org/wiki/Twist-beam_rear_suspension#cite_note-3>
>>>
>>>
>>> The Renault Megane <http://en.wikipedia.org/wiki/Renault_Megane> and
>>> Citroen
>>> C4 <http://en.wikipedia.org/wiki/Citroen_C4> also have stayed with the
>>> twist
>>> beam.[4]<http://en.wikipedia.org/wiki/Twist-beam_rear_suspension#cite_note-4>
>>>
>>>
>>> Advantages[edit
>>> source<http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Twist-beam_rear_suspension&action=edit§ion=1>
>>>
>>>
>>> |
>>> editbeta<http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Twist-beam_rear_suspension&veaction=edit§ion=1>
>>>
>>>
>>> ]
>>>
>>> - Low cost
>>> - Can be durable
>>> - Fewer bushes than multi-link
>>> suspension<http://en.wikipedia.org/wiki/Multi-link_suspension> that
>>> are less stressed and less prone to wear
>>> - Simple
>>> - Neat package, reduces clutter under floor
>>> - Fairly light weight
>>> - Springs and shocks can be light and cheap
>>> - No need for a separate sway bar
>>> <http://en.wikipedia.org/wiki/Sway_bar> the
>>> axle itself performs that function
>>>
>>> Disadvantages[edit
>>> source<http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Twist-beam_rear_suspension&action=edit§ion=2>
>>>
>>>
>>> |
>>> editbeta<http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Twist-beam_rear_suspension&veaction=edit§ion=2>
>>>
>>>
>>> ]
>>>
>>> - Basic toe vs lateral force characteristic is
>>> oversteer<http://en.wikipedia.org/wiki/Oversteer>
>>> - Since toe characteristics may be unsuitable, adding toe-control
>>> bushings <http://en.wikipedia.org/wiki/Bushings> may be expensive.
>>> - Camber characteristics are very limited.
>>> - Not very easy to adjust roll stiffness
>>> - Welds see a lot of fatigue, may need a lot of development
>>> - Not much recession compliance - can be poor for impact harshness,
>>> and
>>> will cause unwelcome toe changes (steer effects)
>>> - Wheel moves forward as it rises, can also be poor for impact
>>> harshness
>>> (this can be negated by designing the beam with the mounts higher
>>> than the
>>> stub axles, which impacts on the floorpan height, and causes more
>>> roll
>>> oversteer)
>>>
>>>
>>>
>>> 2013. augusztus 7. 21:22 Ferenc VALENTA írta,
>>> <ferenc.valenta at gmail.com>:
>>>
>>>> Hi,
>>>>
>>>> En is igy jartam nehany eve. 40-es tempoval felfele a Pusztaszerin
>>>> kb kilinccsel elore vettem be a kanyarokat, nagy nyikorgassal.
>>>> Rendor is megallitott, hang alapjan azt hitte szaguldozom, de aztan
>>>> elengedett.
>>>> Vegul 1-2 honap alatt az amugy is kopott (de nyarinak siman elegseges
>>>> mintazatu) gumi szinte teljesen sima lett, a legkisebb esoben azonnal
>>>> konkretan ELETVESZELYESSE valt, ugyhogy nyar kozepen kellett vennem
>>>> uj gumikat.
>>>> Fekezessel nekem nem volt gondom.
>>>> Jot jatszottam kozben, jol kitapasztaltam hogy viselkedik az auto.
>>>> Semmi izgalmas, iszonyuan orrnehez volt, orrat tolta mindig, nem volt
>>>> problema megfogni. Jobban kiegyensulyozott, hatsokerekes autoval
>>>> viccesebb lett volna. Mas ertelme nem volt, nem volt jo a teli gumi
>>>> nyaron, sporolni sem nagyon lehet vele mert nagyon hamar lenyalta a
>>>> maradek mintazatot.
>>>>
>>>> Es ha mar itt tartunk...
>>>> Lecsereltem az Xm-et egy grand C4 Picasso-ra. Mindkettonek nagyon
>>>> buta, egyszeru futomuve van. (Xm-nek elol MacPherson hatul torzios,
>>>> gondolom a C4 is hasonlo)
>>>> Az egyetlen lenyeges kulonbseg a rugo helyett hidropneumatika az
>>>> Xm-ben, de ez eg es fold!
>>>> Az Xm-ben tulajdonkeppen el is felejtettem, hogy mi az a futomu.
>>>> Atment mindenen. Akarmit csinaltam, soha nem hibazott, csak ment
>>>> egyenesen, siman, keresztul a bordakon, katyukon, fekvo rendoron.
>>>> Most azon a fekvorendoron, amin az Xm-mel ugy rongyoltam at 40-nel,
>>>> hogy kozben a kave nem omlott volna ki, kb 2-vel kell ovatosan
>>>> atmasznom. Autopalyan keresztben uthiba ugy megdobja hogy utana mas
>>>> iranyba megy az auto, korrigalni kell. Aszimmetrikus hibakon nagyon
>>>> benan leng minden iranyban.
>>>> Az Xm semmi ilyesmit nem csinalt, pedig ugyanolyan vagy hasonlo,
>>>> tok bena futomu volt alatta is... De a hidro egy csoda.
>>>> Egyebkent jo auto a C4 is, pl a fogyasztasa nagyon durva.
>>>> 4 felnott + 2 gyerek + macska + rengeteg cucc, felul sibox-szeru
>>>> (rovidebb de magasabb) csomagtarto, palyan 6l/100km @120km/h,
>>>> 5.7 @110, 4.8 @70-90. (kb ennyi a gyari adat, tenyleg tudja)
>>>>
>>>>
>>>> Szlifka Tibor wrote:
>>>>
>>>>> Igen, én idén nem cseréltem le a télit nyárira, mert a téli már
>>>>> nagyon öreg, gondoltam nyugodtan koptatom nyáron, van rajta profil
>>>>> bőven. Csak épp a kánikulában csúszik mint állat, figyelni kell a
>>>>> féktávra rendesen. Kanyarokban nem érzek semmi változást a nyárihoz
>>>>> képest (minden bizonnyal ennek a gyenge autó és a lábam is oka), de
>>>>> hosszabb féktávot kell hagyni.
>>>>> --
>>>>> tibi
>>>>>
>>>>> Karoly Kovacs <koka55 at kabsi.at> írta (2013. augusztus 7. 10:21):
>>>>>
>>>>>> Majdnem 100%-ban igazad van. Az a <1%, ahol szerintem nem jo a
>>>>>> gondolatmeneted, hogy akik keveset mennek, azok _altalaban_ nem is
>>>>>> nagyon
>>>>>> gyakorlott vezetok, es bizony a teli gumi ilyenkor, 35-40 fokban
>>>>>> (amikor
>>>>>> az
>>>>>> aszfalt hihetetlenul forro), bizony nagyon tud csuszni,
>>>>>> meglepeteseket
>>>>>> okozva ezzel a vezetonek pl. egy erosebb kanyarban.
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>> Karoly
>>>>>>
>>>>>> -------- Original Message --------
>>>>>>
>>>>>> Használj nyáron is téligumit..
>>>>>>> Ha keveset mész, nem koptatod szét nyáron, szerintem jó az..
>>>>>>> Legalábbis én ezt akarom ajánlani a páromnak.
>>>>>>> Most van egy-egy garnitúra téli és nyári gumija, mindegyik 7-8
>>>>>>> éves, és
>>>>>>> a
>>>>>>> kettőben összesen van 20eKm.
>>>>>>> Ráadásul saccra a téligumiban van ennek a 3/4-e, nyáron bicó és
>>>>>>> motor
>>>>>>> fut.
>>>>>>> KI
>>>>>>>
>>>>>
>>>> --
>>>> Ferenc Valenta / Technical Marketing Engineer / Mentor Graphics
>>>> Deutschland
>>>> Automotive Network Design
>>>> http://www.mentor.com/**products/vnd/<http://www.mentor.com/products/vnd/>
>>>>
>>>>
>>>>
>>>>
>>>
>>
>>
>
>
--
Ferenc Valenta / Technical Marketing Engineer / Mentor Graphics Deutschland
Automotive Network Design http://www.mentor.com/products/vnd/
More information about the Elektro-etc
mailing list