[elektro-etc] Titkos UPC kábeltv frekik?
Kovács József
kj at faldeko.hu
Fri Jun 29 01:16:33 CEST 2012
> Akkoriban a háztáji megbecsült dolog volt, és akinek volt,
Elég sok városinak volt !
A zártkerti barakk városok akkoriban
vették körül még pestet is :-)
>és ügyesen használta, sokat dolgozott benne (ez jellegében megfelelt sok
> szempontból a kapitalizmusnak azzal az eltéréssel, hogy az adó, mint
> fogalom, nem is létezett),
Dehonnem...! Több féle is.
>az egész jól érezhette magát. Nagy élmény ám,
> ha valaki a maga ura tud lenni,
Bárki az lehetett :-)
Csak kellett, hogy legyen állása is.
> De megadtad a magyarázatot rá, hogy miből. Félkapitalizmusból, amit
> preferált a kádár rendszer.
...és MINDENKI ÉLHETETT VELE!!!!
Aki akart, a segg meresztés helyett.
>> Voltak nálunk sokkal jobban eleresztett családok!
>
> Lángossütők vagy más maszekok, esetleg nagyvállalati csúcsfejesek,
> esetleg pártemberek.
Gyári melósok.... tsz tagok IS, sokan.
> Aztán a sajnosnincs módi, az örökös sorbanállások naponta a kibaszott
> közértekben,
Kelő bácsinál mindig volt "minden".
Hús is, felvágott is, friss kenyér is ...
Az a boltvezető,aki nem csak dolgozgatott
akkor is megoldota az árú ellátást :-)
> A melós meg igyekezett másodperc nagyságrendű idő előtt lenyomni a
> blokkolóórát, és eltűnni a gyárból.
Igen... az ölte meg a kádár rendszert kb.
A munkaerő KETTŐS árfolyama!!!!
A gyárban ~ a harmadát érte az időd csak...
> A zömnek gondja volt a lakásszerzéssel (kapni > lehetett ugye,
> ez még ma is benne van a szókincsben,
Ez inkább az 50-es évek...
A 70-es évektől már kiutalták a jogot, hogy megvehesd.
(vagy béreld)
Ekkor már csak ~22% volt, az állami/tanácsi lakás tulajdon!
A zöm tehát vette a lakását, de az állam mondta, meg hogy vehet-e...
Aki nem vehetett, az épített engedély nélkül :-)
> a fidesz... Pont ők azok, akik ezt a régi,
> állampárti stílusú autokrata rendszert próbálják minden erejükkel
> visszaállítani. Ez az, amiben azok, akik szeretnek szabadon, önállóan
> élni, megfulladnak.
Az állam egyik FŐ !!!! feladata a jövedelmek
újra elosztása a sokat keresőktől a keveset keresők felé.
A szocializmusban ez deklarálva is volt :-)
A technikai megoldás, pedig az volt, hogy
a sokat kereséstől elvolt zárva a polgár!
A termelő eszköz és így a profit is az ÁLLAMÉ volt.
Amit tetszése szerint osztott el... (najó terv szerint)
A kapitalizmusban az állam ezt a FŐ feladatát
két bevált szisztéma szerint oldja meg !
- erős szakszervezet van, ami a profitot újraosztja
ilyen pl. német ország ...vegytisztán, vagy az USA
- erős állami befolyás van
svédek, hollandok
Vannak vegyes modellek is, Franciaország pl....
-----
Mi az erős szakszervezetek híján, muszájból
az erős állami befolyás útján kell, hogy járjunk !
A korlátozás és elvonás, persze fáj annak, aki
a profit keletkezési oldalán áll (tulaj/munkaadó)
Úgy éli, meg hogy az állam nem hagyja élni.
(avagy a szakszervezet pl. ausztriában...)
Pedig, ez nem igaz!
Az állam terheket rak rá, amit cipelnie kell
HA! akarja a profit egy részét magának megtartani.
Csakhogy, a kádári (háztáji-bedolgozó-gmk) 70-es 80-as években
a terhek a nyugaton szokásoshoz képest kicsik voltak és
a mai profit gyárosok még mindig, abban a tévhitben élnek,
hogy az kis teher a normális a kapitalizmusban ...
Pedig, ha megnézzük az összteher még csak-csak elmenne.
De! az elosztása kurva rossz!!!! volt.
Túl kevesen fizettek, túl sok adót.
A fidesznek volt/van bátorsága ezen módosítani :-)
A sokan fizessenek, kevesebb adót irányba....
Sőt az összterhen is próbálnak csökkenteni!
A variálás persze visítást váltott ki azokból,
akik eddig nem álltak a teher alatt ....
Azonban az új elosztási arányok, jövőre már BÁZISSÁ válnak.
Szépen igazodni fognak hozzá a népek ...és kész.
-----
Szóval, nem látom mi a baj a fidesz modeljével...
Kissé kemény az üzenet az emberek felé, de világos és jó.
Ha, jól akarsz élni termelj több profitot!
Abból több marad nálad...
Alkalmazotti szinten ugyanez:
Ha, jól akarsz élni ...érj el magasabb bért.
Azaz dolgozz hasznosabban a gazdádnak...
... az lesz jó az országnak is, neked is.
KJ
>> Igazából nem emléxem olyan anyagi vágyakra amiket akkor
>> ne éreztem volna elérhetőnek ...munka és kitartás árán.
>
> Akkor egész más, sokkal kisebb igényűek voltak az emberek. Én pl
> szerettem a hév lépcsőjén utazni, ha jó idő volt. Ma autóval megyek
> mindenhova. Az, hogy mondjuk az Arnold (bocs, hogy citállak) azon
> filózzon, hogy melyik fajta olasz autót vásárolja, még a gondolatainak a
> hátsó legrejtettebb zugában se merült volna fel.
>
>> Autó, ház, utazás, elegendő pénz ... mind esélyes/elérhető volt.
>
> De csak a háztáji adta félkapitalista, adómentes módi alapján! Ezt
> készséggel kihagyod.
>
>> Karrier szintén...
>
> Karrier? Francokat. Pont az én korosztályomra pl az volt a speciálisan
> jellemző, hogy ahhoz túl fiatalnak tartottak mindig bennünket, hogy
> komoly pozíciókat töltsünk be, később (80-as évek meg utána) meg túl
> öregnek, hogy szintén ilyeneket betöltsünk. Te már ezen túl voltál,
> lehet, hogy neked már adottak voltak a karrier lehetőségei.
>
>> A piros útleveles világ alapból bejárható volt, be is jártam.
>> Nyaraltunk mind a három magyar tenger partján...
>
> Nagyon nem volt általános, hogy az emberek ezt megtehették.
>
>> Nagyjából 1974-től vannak folyamatosan olyan emlékeim,
>> amik mai szemmel is helyes képet adnak az akkori időkről.
>> Foszlányok mondjuk 72-től kezdve...
>>
>> Szóval, merem azt állítani, hogy nem volt az világ
>> annyira rossz a feltörekvő prolik számára, sőt...
>> ... a biztos jövő igéretét hordozta magában.
>
> Ez biztosan nem igaz. Te azt a réteget láttad belülről, amelyiknek több
> lehetősége volt az átlagosnál, jóval több.
>
>> Igen a ford taunus, akkor kevesek kiváltsága volt.
>> Mint, ma mondjuk az Audi Q7 ...
>>
>> A nyugati világa is kevesen jutottak el.
>> De, aki akarta, azért megtudta oldani.
>> Néha még ismert rendszer ellenesként is...
>
> Ezek mind nagyon kevesek voltak. Én is jutottam el nyugatra -
> kiküldetésben. :-) A villamoson felejtettem a táskámat a reptérre
> igyekezvén annyi pénzzel, amennyit a büdös életben nem láttam előtte,
> nagyon ideges voltam, biztos azért. Aztán taxival mentem a villamos
> végállomásra, és meglett, és még a repülőt is elértem. Na ennyiben
> tényleg sokkal jobb világ volt. Ma hétszentség, hogy nem lenne meg a
> táska. :-)
>
> De ez még a 80-as évek elején volt. Nem volt jellemző a mérnök
> kollégáimra sem, hogy külföldön nyaraltak volna. Annál jellemzőbb volt a
> vállalati üdülő.
>
>> Ami zavart az leginkább az egysíkú, de kétszínű politika volt.
>
> Nem volt az kétszínű, egyszínű volt az velejéig. :-)
>
>> Az, hogy a hirdetett elvek ellenére történetek fura dolgok :-)
>> De, idővel ezzel is megtanultam bánni...
>
> Pontosan ezt csinálta mindenki, alkalmazkodott. Megtanultam pl
> kérelmeket írni az igazgatóelvtársnak, hogy adjon fizetés nélküli szabit
> az építkezésemhez meg effélék. Meg ami kiskaput találtam, azt mind
> próbáltam használni.
>
>>> Akkoriban, vagy még régebben egy fiatal felnőtt elvállalt mindenféle
>>> szar melót is, hogy legyen egy kicsivel több betefő a családnak.
>>
>> Rendes ember ma is ezt teszi ...sírás helyett.
>
> Na azért ma, ha valaki megtalálja a magához illő melót, elég
> tisztességesen ellehet anélkül, hogy el kéne mennie kulimunkát végezni,
> pl építkezésre segédmunkásnak, mezőgazdasági melóra vagy efféle. Nem is
> jellemző ma már.
>
>>> Ma még a lomis cigányok is valami jobb autóval járnak,
>> A mérnökök meg rommal/semmivel :-)
>
> Na azért ahogy szétnézek a környéken, nem kell mérnöknek lenni ahhoz,
> hogy sokkal jobb autóval járjanak pl a budapestiek, mint a lomis
> cigányok. De járok én kecsóra is, és ott se szar autókat látok ám, nem
> tudsz megvezetni! :) Nézz régi utcaképeket, az autókat, az embereket. A
> régiek lehet, hogy fekete-fehérek lesznek, de nem csak fototechnikailag,
> hanem tartalmilag is.
>
>>> nekem pl a 70-es években a legromosabb autóra se volt kilátásom se
>>> mérnökként.
>> Ez így kurvára nem igaz... hisz volt aki vett is mérnökként.
>
> De nem azért, mert mérnök volt, hanem mert jól futott pártvonalon, és
> pozíciót is kiharcolt. Nálunk a gyárvezetőnek is csak zsigulija volt.
> Meg ismertem még egy mérnök srácot, akinek szintén. Nekem csak a 80-as
> években volt. Jellemző volt akkoriban, hogy olyan üres volt a város
> autóilag, hogy a budafoki útról negyedóra alatt a nyugatinál voltam
> napközben bármikor. Persze ez a 80-as évek végére totál elromlott.
>
> Különben emléxem, a zsigulit 105ezerért vettem, és volt benne jópár év,
> a fizetésem meg 2800Ft volt, vagy lehet, hogy akkorra már 3200. :-)
> Persze a gmk busásan kiegészítette (nem vgmk!).
>
>> Sőt sima gyári munkásként (lakatos), mint pl. apósom is.
>> Előbb trabit(71-ben) , majd wartburgot...újat :-)
>
> Megint kihagyod a háztájit.
>
>> Ja, 1970-ben 9nősült) új házat építettek, nem is kicsit.
>> A két fizetésre alapozva...
>
> Ez natúr hanta, már bocs. A 70-es években olyan 10Ft-os órabér lehetet
> állami cégnél a járható kétkezi melósnak. Abból a büsöd életben nem
> lehetett volna házat építeni kalákában se, mert az anyagra nem futotta
> volna a megélhetés mellett. (Én 70-ben érettségiztem, géplakatosként
> 7,2Ft/óra lett volna a startórabérem, ha ott maradok a gyárban. A
> nejemnek a 70-es években 1500Ft volt a havi fizetése egy nagyáruház
> irodájában.
>
> A nyudíjazási procedúra során tudtam meg, hogy az én 2800Ft-os fizetésem
> anno nem is számított az átlaghoz képest rossznak. Ebből pedig nem
> lehetett ötről hatra jutni, az tuti. 37,5 havi fizuból jött volna ki a
> zsiguli, ha csak arra költöm. Ne mond, hogy ez perspektivikus volt! A ti
> autóitok, amikről itt beszélsz, az se 10eFt-osak voltak, szóval a gyári
> vagy más állami cégnél összerakott fizuból képtelenség volt megélni is,
> meg autót is venni, és még el is tartani.
>
> Akitől én vettem anno az autót, ott mindenki dolgozott, de volt köztük
> maszek fodrász is, meg jó beosztású ember autós cégnél.... és hát
> meglévő lakás régről. Ezek jobban tudtak érvényesülni, mint a pucér
> seggű átlag.
>
>>> Később 3 évi fizetésemből jutottam hozzá egy használt zsigulihoz.
>>> Ma egy használt fordhoz lehet hozzájutni egy-két havi fizuból.
>>
>> Igen az áruk értéke közben nagyságrendet csökkent a VILÁGON!!!
>
> Francokat, a szocializmusban voltak az árarányok ilyen elbaszottak. A
> nyugati, pl amerikai régen is tudott autót venni a kor szinvonalának
> megfelelőt. Itt meg, a szoci tömbben az állam olyan durván belenyúlt a
> gazdaságba, hogy irreális viszonyok alakultak ki. A picsába lenyomták az
> alapvető élelmiszerek árát, meg hát a fizetéseket is, ezért kajagond
> alapvetően nem volt, cserébe az árában kapható holmik csak nagy
> erőfeszítések árán voltak hozzáférhetőek, illetve azok jól jártak,
> akiknek volt a valódi piacon is keresnivalójuk. Pl a háztájiban, maszek
> világban dolgozók. Az utóbbiaknak meg a hatóságoktól kellett tartaniuk,
> állandóan zaklatták őket, ezt is közvetlenül ismerem egy asztalos révén.
>
>>> A lakás az mindig kardinális kérdés volt, de akkoriban nekem elvileg
>>> valami két-háromszáz év jött ki, ha kiszámoltam, mennyi idő alatt
>>> tudnék összespórolni valami lakásra.
>>
>> Miközben tízezer számra épültek a kockaházak!
>
> Hát persze, kalákában, összedobott pénzekből.
>
>> Termeltek a házgyárak ...
>> Azaz emberek százezrei TUDTAK lakáshoz jutni.
>
> Ez volt a klasszikus, általam annyit emlegetett lakást kapni dolog.
> Mi is próbáltuk, nem sikerült, aztán amikor a telket megvettük, irigy
> rokon, aki lakótelepen lakott, rögtön ajánlotta a segítségét a
> lakáskapási mizériában. Vazze előtte miért nem?
>
>> Plusz köreb építették a Balatont is magán üdülőkkel :-)
>
> Így van, de kik és hogy, miből, az nem mindegy.
>
>> Biztos nem te voltál rossz helyen...?
>
> Nem, hanem te nézed a saját, háztájis módon rózsaszinebbre festett
> szemüvegeden át a régi világot.
> És őszintén remélem, hogy ez nem jön vissza akkor sem, ha a fidesz
> ezerrel a földhöz verdesi a seggét a nagy ebbéli igyekezetében.
>
>>> még netán jó kis állás,
>> a jó állást akkor is fel lehetett hajtani
>> De, a nép a HÁZTÁJIBÓL és BEDOLGOZÁSBÓL tejelt :-)
>
> Na ugye, beismered. A háztáji csak a szorgosabb vidéki, tehát valami
> normálisabb telekkel rendelkezőknek volt lehetőség.
>
>> De, a zöm alighanem BOLDOG lenne, ha az akkori nem kőgazdag,
>> viszont elérhető-élhető-biztos jövőt látná maga előtt.
>
> Hát igen, a rózsaszín szemüveg, a kádár-reinkarnáció óhaja. Ezt látom az
> összes fideszhívőnél! Tök komolyan! Van, aki azt szajkózza, hogy a
> gyárak tartották el az országot, azokat nem kellett volna eladni, van,
> aki simán csak úgy, ahogy van, visszasírják az egész kádár-rendszert.
> Olyan egyértelműen bukik ki a szájakból az ilyesmi, ha a beszélgetés
> tovább tart pár percnél, hogy az ember csak les. És közben ezerrel a
> fideszre szavaz mind.
>
> Hát ez a mi kis magyar valóságunk. Amit csodásan megbeszélünk itt az
> akkoriban még nem létezett neten komoly sávszélességek meg technika
> felhasználásával, pedig én még emléxem az első telefonra, mennyire
> odavoltunk, amikor megkaphattuk. És halálos esetekre, amikor
> telefonfülkéből kellett mentőt hívni. Meg hogy buszon, szabálytalanul (a
> sofőr elnézte) hordtam a gázolajat a fűtéshez kannában, mert a közelben
> beintettek a sajnosninccsel megint. Derühelltem azt a világot, pedig
> mondom, akkor voltam fiatal! Úgy érzem utólag, hogy durván megloptak.
>
> hjozsi
>
More information about the Elektro-etc
mailing list