[elektro-etc] Titkos UPC kábeltv frekik?
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Thu Jun 28 23:50:57 CEST 2012
Kovács József wrote:
> Speciel, 30 éve éppen katona voltam a fő suli előtt...
Az gyereknek számít. :-), különben is, nem is 30 évet kellene nézni, mert akkor
már ugye 82 volt, az már félkapitalista világ kezdett lenni. Mondjuk 35-40 már
valami, az még az igazi, tősgyökeres gulyáskommunizmus volt, amire mondták, hogy
a legvidámabb barack (obama).
> Egyedülálló, betanított melós szülő gyermekeként.
> Tanultam és mellette, amikor mód volt rá melóztam már 14 éves kortól.
> Közben műveltük a szőlő+gyümölcsöst, kukoricát.
Így már érthető, hogy jobban éreztétek magatokat.
Aki városi, semmi föld, annak szarabb volt. Én pl kerteket mentem ásni, a meló
mellett, sőt, az egyetem mellett is, meg nyaranta építkezéseken dolgoztam.
Akkoriban a háztáji megbecsült dolog volt, és akinek volt, és ügyesen használta,
sokat dolgozott benne (ez jellegében megfelelt sok szempontból a kapitalizmusnak
azzal az eltéréssel, hogy az adó, mint fogalom, nem is létezett), az egész jól
érezhette magát. Nagy élmény ám, ha valaki a maga ura tud lenni, ha ehhez
affinitása is van, és hagyják is! Végülis a kapitalizmus ezt terjesztette szét.
> ... Került használt autó is.
> Plusz ketyegett a MERKUR-nál az új.
> Volt a OTP-ben tartalék....
>
> Mindez egy nulla társadalmi presztízsű, csonka családban.
De megadtad a magyarázatot rá, hogy miből. Félkapitalizmusból, amit preferált a
kádár rendszer.
> Voltak nálunk sokkal jobban eleresztett családok!
Lángossütők vagy más maszekok, esetleg nagyvállalati csúcsfejesek, esetleg
pártemberek.
> Nem is kicsivel jobban...
> Feltűnően szarul élőket viszont kevesebbet láttam, mint manapság.
Ez lehet, de akkor más volt az igényszint. Biztos láttál zsúfolt vonatokat,
héveket, buszokat, és kevés autót. Az egyetemen vagy fősulin tömegközlekedéssel
bejáró diákokat, tanárokat. Most, ha szétnézel a BME körül, nem lehet sehol
megállni. Akkoriban (70-es évek), amikor oda jártam, töküresek voltak az utcák.
Aztán a sajnosnincs módi, az örökös sorbanállások naponta a kibaszott
közértekben, az állandó tömegnyomor a buszokon, villamosokon... akkor is szarnak
ítélem visszamenőleg is, ha akkor voltam fiatal, és bírtam a gyűrődést. De
emléxem a kiábrándult érzéseimre is, amikor minden reggel bementem a gyárba
(ahol később azért szerettem lenni), és megcsapott az a sötét, az az olajszag,
amibe a melósok cigarettája is belevegyült, és ha belegondoltam, hogy nekem itt
és ilyenné kell megöregednem, ahol és akiket láttam, gyakran kerülgetett az
öngyilkosság gondolata. Akik ebbe beleszoktak, azoknak nem ismertem a
lelkivilágát, ők elszalonnázgattak egy hokedliszerűségen az esztergapad előtt,
meg hajbókoltak feljebb a nagyhatalmú párttitkárnak, beleilleszkedtek az
értekezletek semmitmondó, szar hangulatú világába..., vagy éppen jól
helyezkedtek, és kikaparták maguknak a gesztenyét.
A melós meg igyekezett másodperc nagyságrendű idő előtt lenyomni a blokkolóórát,
és eltűnni a gyárból. Sorbanálltak a blokkolóóra előtt is. :-) Meg volt engedve,
hogy a fürdés, öltözés a munkaidő vége előtt jóval megtörténhessen.
Aztán szerencsére változott a világ.
> Volt jövőképem és kellemes ívű pályaképem is.
> Ami sokkal BIZTOSABBNAK látszott, mint az ami most van!!!
Speciális volt a tied. A zömnek gondja volt a lakásszerzéssel (kapni lehetett
ugye, ez még ma is benne van a szókincsben, mindent kapni szeret a magyar), és
ma a magad ura lehetsz.
Azért jó, hogy mindezt leírtad, mert így már jobban, sokkal jobban értem, miért
a fideszhez ragaszkodsz. Pont ők azok, akik ezt a régi, állampárti stílusú
autokrata rendszert próbálják minden erejükkel visszaállítani. Ez az, amiben
azok, akik szeretnek szabadon, önállóan élni, megfulladnak.
> Igazából nem emléxem olyan anyagi vágyakra amiket akkor
> ne éreztem volna elérhetőnek ...munka és kitartás árán.
Akkor egész más, sokkal kisebb igényűek voltak az emberek. Én pl szerettem a hév
lépcsőjén utazni, ha jó idő volt. Ma autóval megyek mindenhova. Az, hogy mondjuk
az Arnold (bocs, hogy citállak) azon filózzon, hogy melyik fajta olasz autót
vásárolja, még a gondolatainak a hátsó legrejtettebb zugában se merült volna
fel.
> Autó, ház, utazás, elegendő pénz ... mind esélyes/elérhető volt.
De csak a háztáji adta félkapitalista, adómentes módi alapján! Ezt készséggel
kihagyod.
> Karrier szintén...
Karrier? Francokat. Pont az én korosztályomra pl az volt a speciálisan jellemző,
hogy ahhoz túl fiatalnak tartottak mindig bennünket, hogy komoly pozíciókat
töltsünk be, később (80-as évek meg utána) meg túl öregnek, hogy szintén
ilyeneket betöltsünk. Te már ezen túl voltál, lehet, hogy neked már adottak
voltak a karrier lehetőségei.
> A piros útleveles világ alapból bejárható volt, be is jártam.
> Nyaraltunk mind a három magyar tenger partján...
Nagyon nem volt általános, hogy az emberek ezt megtehették.
> Nagyjából 1974-től vannak folyamatosan olyan emlékeim,
> amik mai szemmel is helyes képet adnak az akkori időkről.
> Foszlányok mondjuk 72-től kezdve...
>
> Szóval, merem azt állítani, hogy nem volt az világ
> annyira rossz a feltörekvő prolik számára, sőt...
> ... a biztos jövő igéretét hordozta magában.
Ez biztosan nem igaz. Te azt a réteget láttad belülről, amelyiknek több
lehetősége volt az átlagosnál, jóval több.
> Igen a ford taunus, akkor kevesek kiváltsága volt.
> Mint, ma mondjuk az Audi Q7 ...
>
> A nyugati világa is kevesen jutottak el.
> De, aki akarta, azért megtudta oldani.
> Néha még ismert rendszer ellenesként is...
Ezek mind nagyon kevesek voltak. Én is jutottam el nyugatra - kiküldetésben. :-)
A villamoson felejtettem a táskámat a reptérre igyekezvén annyi pénzzel,
amennyit a büdös életben nem láttam előtte, nagyon ideges voltam, biztos azért.
Aztán taxival mentem a villamos végállomásra, és meglett, és még a repülőt is
elértem. Na ennyiben tényleg sokkal jobb világ volt. Ma hétszentség, hogy nem
lenne meg a táska. :-)
De ez még a 80-as évek elején volt. Nem volt jellemző a mérnök kollégáimra sem,
hogy külföldön nyaraltak volna. Annál jellemzőbb volt a vállalati üdülő.
> Ami zavart az leginkább az egysíkú, de kétszínű politika volt.
Nem volt az kétszínű, egyszínű volt az velejéig. :-)
> Az, hogy a hirdetett elvek ellenére történetek fura dolgok :-)
> De, idővel ezzel is megtanultam bánni...
Pontosan ezt csinálta mindenki, alkalmazkodott. Megtanultam pl kérelmeket írni
az igazgatóelvtársnak, hogy adjon fizetés nélküli szabit az építkezésemhez meg
effélék. Meg ami kiskaput találtam, azt mind próbáltam használni.
>> Akkoriban, vagy még régebben egy fiatal felnőtt elvállalt mindenféle
>> szar melót is, hogy legyen egy kicsivel több betefő a családnak.
>
> Rendes ember ma is ezt teszi ...sírás helyett.
Na azért ma, ha valaki megtalálja a magához illő melót, elég tisztességesen
ellehet anélkül, hogy el kéne mennie kulimunkát végezni, pl építkezésre
segédmunkásnak, mezőgazdasági melóra vagy efféle. Nem is jellemző ma már.
>> Ma még a lomis cigányok is valami jobb autóval járnak,
> A mérnökök meg rommal/semmivel :-)
Na azért ahogy szétnézek a környéken, nem kell mérnöknek lenni ahhoz, hogy
sokkal jobb autóval járjanak pl a budapestiek, mint a lomis cigányok. De járok
én kecsóra is, és ott se szar autókat látok ám, nem tudsz megvezetni! :) Nézz
régi utcaképeket, az autókat, az embereket. A régiek lehet, hogy fekete-fehérek
lesznek, de nem csak fototechnikailag, hanem tartalmilag is.
>> nekem pl a 70-es években a legromosabb autóra se volt kilátásom se
>> mérnökként.
> Ez így kurvára nem igaz... hisz volt aki vett is mérnökként.
De nem azért, mert mérnök volt, hanem mert jól futott pártvonalon, és pozíciót
is kiharcolt. Nálunk a gyárvezetőnek is csak zsigulija volt. Meg ismertem még
egy mérnök srácot, akinek szintén. Nekem csak a 80-as években volt. Jellemző
volt akkoriban, hogy olyan üres volt a város autóilag, hogy a budafoki útról
negyedóra alatt a nyugatinál voltam napközben bármikor. Persze ez a 80-as évek
végére totál elromlott.
Különben emléxem, a zsigulit 105ezerért vettem, és volt benne jópár év, a
fizetésem meg 2800Ft volt, vagy lehet, hogy akkorra már 3200. :-) Persze a gmk
busásan kiegészítette (nem vgmk!).
> Sőt sima gyári munkásként (lakatos), mint pl. apósom is.
> Előbb trabit(71-ben) , majd wartburgot...újat :-)
Megint kihagyod a háztájit.
> Ja, 1970-ben 9nősült) új házat építettek, nem is kicsit.
> A két fizetésre alapozva...
Ez natúr hanta, már bocs. A 70-es években olyan 10Ft-os órabér lehetet állami
cégnél a járható kétkezi melósnak. Abból a büsöd életben nem lehetett volna
házat építeni kalákában se, mert az anyagra nem futotta volna a megélhetés
mellett. (Én 70-ben érettségiztem, géplakatosként 7,2Ft/óra lett volna a
startórabérem, ha ott maradok a gyárban. A nejemnek a 70-es években 1500Ft volt
a havi fizetése egy nagyáruház irodájában.
A nyudíjazási procedúra során tudtam meg, hogy az én 2800Ft-os fizetésem anno
nem is számított az átlaghoz képest rossznak. Ebből pedig nem lehetett ötről
hatra jutni, az tuti. 37,5 havi fizuból jött volna ki a zsiguli, ha csak arra
költöm. Ne mond, hogy ez perspektivikus volt! A ti autóitok, amikről itt
beszélsz, az se 10eFt-osak voltak, szóval a gyári vagy más állami cégnél
összerakott fizuból képtelenség volt megélni is, meg autót is venni, és még el
is tartani.
Akitől én vettem anno az autót, ott mindenki dolgozott, de volt köztük maszek
fodrász is, meg jó beosztású ember autós cégnél.... és hát meglévő lakás régről.
Ezek jobban tudtak érvényesülni, mint a pucér seggű átlag.
>> Később 3 évi fizetésemből jutottam hozzá egy használt zsigulihoz.
>> Ma egy használt fordhoz lehet hozzájutni egy-két havi fizuból.
>
> Igen az áruk értéke közben nagyságrendet csökkent a VILÁGON!!!
Francokat, a szocializmusban voltak az árarányok ilyen elbaszottak. A nyugati,
pl amerikai régen is tudott autót venni a kor szinvonalának megfelelőt. Itt meg,
a szoci tömbben az állam olyan durván belenyúlt a gazdaságba, hogy irreális
viszonyok alakultak ki. A picsába lenyomták az alapvető élelmiszerek árát, meg
hát a fizetéseket is, ezért kajagond alapvetően nem volt, cserébe az árában
kapható holmik csak nagy erőfeszítések árán voltak hozzáférhetőek, illetve azok
jól jártak, akiknek volt a valódi piacon is keresnivalójuk. Pl a háztájiban,
maszek világban dolgozók. Az utóbbiaknak meg a hatóságoktól kellett tartaniuk,
állandóan zaklatták őket, ezt is közvetlenül ismerem egy asztalos révén.
>> A lakás az mindig kardinális kérdés volt, de akkoriban nekem elvileg
>> valami két-háromszáz év jött ki, ha kiszámoltam, mennyi idő alatt
>> tudnék összespórolni valami lakásra.
>
> Miközben tízezer számra épültek a kockaházak!
Hát persze, kalákában, összedobott pénzekből.
> Termeltek a házgyárak ...
> Azaz emberek százezrei TUDTAK lakáshoz jutni.
Ez volt a klasszikus, általam annyit emlegetett lakást kapni dolog.
Mi is próbáltuk, nem sikerült, aztán amikor a telket megvettük, irigy rokon, aki
lakótelepen lakott, rögtön ajánlotta a segítségét a lakáskapási mizériában.
Vazze előtte miért nem?
> Plusz köreb építették a Balatont is magán üdülőkkel :-)
Így van, de kik és hogy, miből, az nem mindegy.
> Biztos nem te voltál rossz helyen...?
Nem, hanem te nézed a saját, háztájis módon rózsaszinebbre festett szemüvegeden
át a régi világot.
És őszintén remélem, hogy ez nem jön vissza akkor sem, ha a fidesz ezerrel a
földhöz verdesi a seggét a nagy ebbéli igyekezetében.
>> még netán jó kis állás,
> a jó állást akkor is fel lehetett hajtani
> De, a nép a HÁZTÁJIBÓL és BEDOLGOZÁSBÓL tejelt :-)
Na ugye, beismered. A háztáji csak a szorgosabb vidéki, tehát valami normálisabb
telekkel rendelkezőknek volt lehetőség.
> De, a zöm alighanem BOLDOG lenne, ha az akkori nem kőgazdag,
> viszont elérhető-élhető-biztos jövőt látná maga előtt.
Hát igen, a rózsaszín szemüveg, a kádár-reinkarnáció óhaja. Ezt látom az összes
fideszhívőnél! Tök komolyan! Van, aki azt szajkózza, hogy a gyárak tartották el
az országot, azokat nem kellett volna eladni, van, aki simán csak úgy, ahogy
van, visszasírják az egész kádár-rendszert. Olyan egyértelműen bukik ki a
szájakból az ilyesmi, ha a beszélgetés tovább tart pár percnél, hogy az ember
csak les. És közben ezerrel a fideszre szavaz mind.
Hát ez a mi kis magyar valóságunk. Amit csodásan megbeszélünk itt az akkoriban
még nem létezett neten komoly sávszélességek meg technika felhasználásával,
pedig én még emléxem az első telefonra, mennyire odavoltunk, amikor
megkaphattuk. És halálos esetekre, amikor telefonfülkéből kellett mentőt hívni.
Meg hogy buszon, szabálytalanul (a sofőr elnézte) hordtam a gázolajat a fűtéshez
kannában, mert a közelben beintettek a sajnosninccsel megint. Derühelltem azt a
világot, pedig mondom, akkor voltam fiatal! Úgy érzem utólag, hogy durván
megloptak.
hjozsi
More information about the Elektro-etc
mailing list