[elektro-etc] Ilyesmin szoktm háborogni...
Kovács József
kj at faldeko.hu
Fri Feb 3 18:26:05 CET 2012
2012.02.03. 18:21 keltezéssel, Kovács József írta:
... és a harmadik részét is előbányásztam.
(megvannak valahol neten is persze)
Hátha, jól jön valakinek.
> KJ
A szerződéskötés feltételei
Mivel egy webshopban az eladó és a vevő között vásárlás esetén egy
szerződés jön létre és egy szerződésnek számos feltétele, következménye
van és lehet, a jogalkotó erre vonatkozólag megalkotta a 2001. évi
CVIII., az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az
információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről
szóló törvényt. A törvény a Magyarország területéről nyújtott, valamint
a Magyarország területére irányuló információs társadalommal összefüggő
szolgáltatások nyújtására terjed ki.
(csak kérdőjelben: milyen szankciókat tud foganatosítani a hatóság egy
Észak Koreából hazánkba csalánlevesport kínáló „vállalkozás webshopja
esetében”?)
A jogszabály legfontosabb ide vonatkozó fejezete „Az elektronikus úton
történő szerződéskötésre vonatkozó szabályok” címet viseli és az 5. és
6. § -ban foglalja össze a vonatkozó követni valókat, nevezetesen a
webshopban a szerződéskötésre vonatkozó kötelező tájékoztatások és
eljárások felsorolást.
Akkor próbáljuk meg pontról-pontra a jogszabályt követve és idézve
átnézni, hogy milyen kötelező tájékoztatásnak, és technikai
feltételeknek kell megfelelni ahhoz, hogy elkerülhessük a bírságot!
1., Az elektronikus szerződéskötés lépéseiről tájékoztatás van-e?
„5. § (2) A szolgáltató az igénybe vevő megrendelésének elküldését
megelőzően köteles egyértelműen tájékoztatni az igénybe vevőt:
a) azokról a technikai lépésekről, amelyeket a szerződés elektronikus
úton való megkötéséhez meg kell tenni;”
Itt nem kell nagy dolgokra gondolni, az ÁSZF-ben néhány mondatban le
kell vezetni a vásárlás mikéntjét, a vásárlási folyamatot, a
regisztrációs folyamatot kitérni rá, hogy mely lépés zárja le a
szerződés megkötését a vásárló részéről. Emellett pontosan definiálni
kell, hogy mi minősül szerződésnek: a megrendelés leadása már
szerződésnek minősül-e vagy a felek közötti szerződés csak az áru
megvásárlásával, kifizetésével jön létre.
2., Adatbeviteli hibák kijavításának technikai lehetőségeiről való
tájékoztatás van-e?
„5. § (2) A szolgáltató az igénybe vevő megrendelésének elküldését
megelőzően köteles egyértelműen tájékoztatni az igénybe vevőt:
c) az adatbeviteli hibáknak a szerződéses nyilatkozat elküldését
megelőzően történő azonosításához és kijavításához biztosított eszközökről;”
Magyarul kell egy fejezetet szentelni az ÁSZF-ben a szoftver ez irányú
működésének, ahol részletezni kell, hogy a különböző adatok
kijavításának lehetőségeit a vásárlás folyamatában. Konkrétan
elmagyarázandó, hogy mely menüpontokra, linkekre kattintva miképp tudja
a shop vásárlója a megrendelés véglegesítése előtt a hibajavítást
megvalósítani.
3., Visszaigazolás elektronikus úton van-e 48 órán belül megtörténik-e?
„5. § (2) A szolgáltató köteles az igénybe vevő megrendelésének
megérkezését az igénybe vevő felé elektronikus úton haladéktalanul
visszaigazolni. Amennyiben e visszaigazolás az igénybe vevő
megrendelésének elküldésétől számított, a szolgáltatás jellegétől függő
elvárható határidőn belül, de legkésőbb 48 órán belül az igénybe vevőhöz
nem érkezik meg, az igénybe vevő mentesül az ajánlati kötöttség vagy
szerződéses kötelezettség alól.”
A webshopnak is érdeke a vevő legteljesebb körű informálása és
„megnyugtatása”. (Hiszen az izgága vevő még értesítést követően is
telefonhívásaival erőst terhelheti a shop üzemeltetőit.) Itt elég lehet
egy automatizmus beépítése, amelyben közöljük, hogy megrendelése
beérkezett és kollégáink hamarosan elkezdik a megrendelés feldolgozását.
Persze lehet manuálisan is kezelni ezt a funkciót, de ez feleslegesen
sok időt rabol és a karácsonyi ünnepek alatt így a 48 óra csak nehezen
tartható.
4., Megkötött szerződés írásban kötött szerződésnek minősül-e?
„5. § (2) A szolgáltató az igénybe vevő megrendelésének elküldését
megelőzően köteles egyértelműen tájékoztatni az igénybe vevőt:
b) arról, hogy a megkötendő szerződés írásba foglalt szerződésnek
minősül-e, a szolgáltató iktatja-e a szerződést, illetve, hogy az
iktatott szerződés utóbb hozzáférhető lesz-e;”
Az ÁSZF-ben kell lennie egy hasonló mondatnak: „A Felek között az áru
megvásárlásával magyar nyelven létrejött szerződés írásba foglalt
szerződésnek minősül. Ezzel ezt le is tudtuk, a hozzáállásunk már a
fogyasztóvédelem szempontjából nem kérdőjelezhető meg.
5., Megkötött szerződést iktatják-e?
„5. § (2) A szolgáltató az igénybe vevő megrendelésének elküldését
megelőzően köteles egyértelműen tájékoztatni az igénybe vevőt:
b) arról, hogy a megkötendő szerződés írásba foglalt szerződésnek
minősül-e, a szolgáltató iktatja-e a szerződést, illetve, hogy az
iktatott szerződés utóbb hozzáférhető lesz-e;”
Az ÁSZF-ben a 4. pontban bemutatott mondatot ki kell egészítenünk
efféleképpen: „A Felek között az áru megvásárlásával magyar nyelven
létrejött szerződés írásba foglalt szerződésnek minősül, a Szolgáltató
azt iktatja. Nos itt nem árt deklarálni, hogy miképp történik ez az
iktatás. Internetről lévén szó legjobb ezt adatbázisba menteni, a
szerződés tényét, lényeges jellemzőit, kapcsolódó információit, adatait.
6., Ha szerződést iktatják, az utólag hozzáférhető lesz-e?
„5. § (2) A szolgáltató az igénybe vevő megrendelésének elküldését
megelőzően köteles egyértelműen tájékoztatni az igénybe vevőt:
b) arról, hogy a megkötendő szerződés írásba foglalt szerződésnek
minősül-e, a szolgáltató iktatja-e a szerződést, illetve, hogy az
iktatott szerződés utóbb hozzáférhető lesz-e;”
Nincs más dolgunk mint a 4. és 5. pontban elkezdett mondatot befejezni,
mondjuk eképpen: „A Felek között az áru megvásárlásával magyar nyelven
létrejött szerződés írásba foglalt szerződésnek minősül, a Szolgáltató
azt iktatja, és annak létrejöttét követő x évig őrzi, ahhoz a szerződő a
következőképpen … férhet hozzá:”
Itt mind az automatikus hozzáférés – az ügyfél adatin alapuló
azonosítással történő – mind a kérelemre elküldős hozzáférés elvileg
elképzelhető.
7., Szerződéskötés lehetséges nyelveiről szóló tájékoztatás van-e?
5. § (2) A szolgáltató az igénybe vevő megrendelésének elküldését
megelőzően köteles egyértelműen tájékoztatni az igénybe vevőt:
d) a szerződéskötés lehetséges nyelveiről;
Ez az egyik legfurább kitétel ebben a törvényben, a szerződéskötéshez
lehetséges nyelvi verziók felsorolásának elvárása. Jó, beírjuk az
ÁSZF-be, hogy a szerződéskötés lehetséges nyelve: magyar. (itt is
deklarálhatjuk a földrajzi hatályát a shopnak) Egy magyarul tudónak
milyen plusz információval szolgál ez a kijelentés? De egy a webshopba
tévedő külföldinek meg főként nem jelent semmit, lévén nem tud magyarul.
Mondjuk írjuk oda magyarul, hogy köthet valaki szerződést a
webshopunkban olaszul! Innen mindenkire rábízom az okfejtés
továbbgondolását.
8., Magatartási kódexre utal-e?
5. § (2) A szolgáltató az igénybe vevő megrendelésének elküldését
megelőzően köteles egyértelműen tájékoztatni az igénybe vevőt:
e) arról a – szolgáltatási tevékenységére vonatkozó – magatartási
kódexről, amelynek az adott szolgáltatás tekintetében aláveti magát,
amennyiben van ilyen; továbbá arról, hogy ez a magatartási kódex
elektronikus úton hol hozzáférhető.
Különböző szakterületek különböző etikai kódexeket fogalmazhatnak meg a
szereplők elvárt etikus magatartását illetően. Ha ezzel az üzemeltető
egyetért pl. az ÁSZF-ben kinyilatkoztathatja, hogy aláveti magát ennek.
A törvény fent idézett mondata is jelzi, hogy csak akkor kell
feltüntetni, ha van egyáltalán ilyen kódex. Nem kötelező!
De vegyünk egy konkrét most is élő példát az internetről:
„A szolgáltató magára nézve kötelezőnek tekinti a Magyar Reklámszövetség
és a Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesületének etikai kódexét. „
Ha ezzel egyetért az üzemeltető, akkor kinyilvánítja ebbéli
elkötelezettségét és rátesz egy linket, hogy a hozzáférhetőségi
kritérium is meglegyen a törvény szövegéhez hűen.
9., Adatbeviteli hibák kijavításának technikai feltétele biztosított-e?
„6. § (1) A szolgáltató köteles megfelelő, hatékony és hozzáférhető
technikai eszközökkel biztosítani, hogy az igénybe vevő az adatbeviteli
hibák azonosítását és kijavítását megrendelésének elektronikus úton való
elküldése előtt el tudja végezni. Ilyen lehetőség hiányában az igénybe
vevő megrendelése nem minősül szerződéses nyilatkozatnak.”
A webshopnak technikailag biztosítania kell tudnia a megrendelés
lezárását megelőzően mind a vevői adatok, szállítási adatok, a fizetési
feltételek, a megrendelés tárgya jellemzőinek megváltoztatását.
Módosítani kell tudni a profilban tárolt adatokat, a kosárban lévő
tételeket, darabszámot, és lehetőséget kell adni a vásárlási folyamatban
történő visszalépésre és utólagos korrekcióra. Régi fejlesztésű egyszerű
webáruházak valószínűleg megbuknának ennek a feltételnek a vizsgálatánál.
10., Szolgáltatói tájékoztató kinyomtathatóságának, elmentésének
technikai feltétele biztosított-e?
„5. § (1) A szolgáltató köteles az információs társadalommal összefüggő
szolgáltatásra vonatkozó általános szerződési feltételeket oly módon
hozzáférhetővé tenni, amely lehetővé teszi az igénybe vevő számára, hogy
tárolja és előhívja azokat. „
A fenti szabálynak úgy tudunk a legkönnyebben megfelelni, ha a webáruház
vonatkozó dokumentumait, tájékoztatóit, szerződési feltételeit
előkészítjük a felhasználó számára nyomtatásra, illetve pdf-formátumban
is tároljuk, hogy kattintással a vásárló számítógépére menthesse. (Lévén
nem mindenkinek van nyomtatója, és a mobil eszközökről történő
megrendelés esetén nincs is erre lehetőség.)
More information about the Elektro-etc
mailing list