[elektro-etc] Ilyesmin szoktm háborogni...
Kovács József
kj at faldeko.hu
Fri Feb 3 18:18:44 CET 2012
2012.02.03. 18:11 keltezéssel, Jozsef Valkai írta:
> Ez mondjuk eleg erdekes kerdes, majd kifaggatom az ugyvedet hogy o errol
> mit mond.
Ilyesmit fog mondani...
A szerződés tárgya és a teljesítés
A webshop legfontosabb része maga a termék, vagy szolgáltatás,
amiért a látogató, a leendő vásárló odalátogat és esetleg vásárol valamit.
A vásárlással pedig tulajdonképpen
létrejön egy szerződés a felek között:
az eladó valamilyen feltételekkel ajánlatot tesz a webshopban,
a vevő megismeri és elfogadja az ajánlatot, majd kosárba rakja és
megrendeli a szerződés tárgyát.
Ezután történik meg a fizetés és a teljesítés, vagy előbb a teljesítés
és utóbb a fizetés a megismert feltételeknek megfelelően.
--------
Alapvető és logikus elvárás – illetve egy fogyasztóvédelmi ellenőrzésnél
is ellenőrzési szempont – hogy az ajánlat, a felkínált termékek legyenek
minél pontosabban megismerhetőek illetve a teljesítés részletei is
egyszerűen megismerhetőek legyenek. Nézzük meg mit jelent ez a gyakorlatban.
1., A szerződés tárgyának tulajdonságai
A felkínált terméket, szolgáltatást a lehető legjobban és
legrészletesebben kell megjeleníteni, részletezni a webshop vonatkozó
oldalain. A lényeges tulajdonságokat fel kell sorolni, a technikai
adatokat számszerűsíteni kell. Ha vannak kapcsolódó dokumentumok,
például biztonsági adatlap, garanciális feltételek, stb. azokat is
csatolni kell a termékhez. Ezen pont kívánalmainak való megfelelés
egyébként több szempontból is elemi érdeke a forgalmazónak hiszen egy
jól tájékoztatott vásárló hálás és nemcsak a webshop jó hírét adja
tovább, de vásárlásra is nagyobb hajlandóságot mutat.
2., Az áru, vagy szolgáltatás ellenértéke
Egy fizikailag működő boltban is a kitüntetett információ a termék ára,
amely az egyik legfontosabb iránytű bármely vásárlói döntés előtt.
Itt sincs ez másképp.
A legfontosabb elvek az ár feltüntetésével kapcsolatban:
Pénznem:Az eladási árat, az egységárat és a szolgáltatás díját a Magyar
Köztársaság(2012 januárjától Magyarország) területén törvényes
fizetőeszköz szerint meghatározva, egyértelműen, könnyen azonosíthatóan
és tisztán olvashatóan kell feltüntetni.
Tehát a webáruházban is forintban kell megadnunk a termék árát
bármennyire is jobb volna néha euróban vagy dollárban azt meghatározni,
amennyiben a szolgáltatás Magyarország területéről igénybe vehető.
(Itt van némi logikátlanság a web határokon átnyúló szabadsága miatt, de
ez külön cikket érdemel majd!)
Eladási ár:A fogyasztói forgalomba kerülő áruk és szolgáltatások árának
feltüntetéséről szóló 7/2001. (III. 29.) GM rendelet szerint eladási ár
az áruért a fogyasztói forgalomban fizetendő ár, amely magában foglalja
az általános forgalmi adó és az árut terhelő más adók, illetve egyéb
fizetési kötelezettségek összegét is !!!!!!!!
Ez magyarul azt jelenti, hogy a hatóság bizton megbüntet, ha nettó árat
alkalmazunk a webáruházban, de a nettó + ÁFA ármegadási módszer is
büntit von maga után. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Az üdvözülés útja a bruttó ár feltüntetése.
Emellett azonban sokszor logikus megoldás a bruttó ár „kattintásra
történő” szétbontása, hiszen számos vásárló esetén a nettó ár
tartalmazza a döntéshez szükséges lényegi információt.
Egységár feltüntetése: Számos esetben kötelező a termék egységárát is
feltüntetni, alapvetően abból a célból, hogy a vásárló könnyebben
eligazodhasson a sokféle kiszerelés fajlagos költségessége vonatkozásában.
Itt általában egyszerű a webáruház üzemeltetőjének a dolga (például a
krumplit 1 kg-ra, a szövetet 1 m2-re, az elektromos kábelt 1
folyóméterre vonatkoztatjuk), de vannak esetek, ahol már gondolkozósabb
a munka. Például 60 ml-es körömlakk esetében az egységárat számíthatjuk
akár mililiterre, de akár literre is, egy ív papírt pedig akár
négyzetméterre, akár négyzetmétertömegre.
Az egységárról bővebben Egységáras mizéria cikkünkben olvashat.
3., Fizetés feltételei(fizetési módok, költségek)
Természetesen az egyik legsarkalatosabb pontja a tájékoztatásnak a
fizetési módok ismertetése, amit például az ASZF-ben, vagy külön
menüpontban könnyen megtehetünk. Mivel egy termék, szolgáltatás
kifizetése számtalan módon(utánvét, banki átutalás, bankkártyás, paypal,
stb.) történhet először is érdemes kiválasztani az értelmesen szóba
jöhetőket, majd integrálásuk után részletesen kell tájékoztatni a
vásárlót az egyes módok részleteiről, feltételeiről.
Amennyiben valamelyik fizetési módnak költsége merülne fel(pl. utánvét)
a vevő vonatkozásában, arról tájékoztatnunk kell a vevőt illetve a
fizetés megtörténte előtt a költség részletezőben külön is érdemes
feltüntetni a konkrét összeget.
4., A teljesítés feltételei
Kötelező tájékoztatni a vásárlót a teljesítés feltételeiről, a szállítás
vagy a termék átvételének módjáról és nagyon fontos tájékoztatást adni,
hogy mikor kaphatja meg a vásárló a terméket.
Nem megfelelő a tájékoztatás, ha a vásárló nem kap egyértelmű
tájékoztatást a kiszállítási határidőről. !!!!!!!!!!!!!
5., Szállítás költségei és feltételei
Fordítsuk meg a gondolatmenetet, nézzük meg mely esetek bizton nem
megfelelőek az ellenőrző hatóság szempontjából:
Nem megfelelő, ha csak utal a webáruház a postai vagy futárcég
díjszabására konkrét adatok, tételek nélkül. (Mi az XY futárcéggel
szállítunk.)
Nem megfelelő, ha a szállító díjszabását belinkeljük az oldalra.
Nem megfelelő, ha csak regisztráció után vagy csak a rendelési folyamat
végén érhető el. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Legjobb, ha a szállítás költségeit és feltételeit részletesen
elmagyarázza külön menüpontban vagy az ÁSZF-ben a weboldal bárkinek aki
az oldalra téved és az egyes vásárlási folyamatok
közben(termékbemutatás, kosár, megrendelés) is elérhetőek a költségek és
feltételek.
6., Területi hatály
Van az az eset, amikor a webáruház mondjuk szállítási költségek okán,
jogszabályi vagy egyéb okokból (mondjuk az utánvét külföld
vonatkozásában nem megoldható) csak bizonyos földrajzi vonatkozásban
teljesít. Magától értetődően ezt nem árt feltüntetni, még ha logikusan
feltételezhető is, hogy Magyarországról nem fogunk muskátli palántákat
szállítani Lappföldre. Ellenben gyakran vásárolnak a környező országok
magyarjai hazai webáruházakban, és ezt utólag számos esetben kell „nem
teljesen jogszerűen” lemondani, például a szállítási költségek a
webáruház számára nem bevállalható nagysága okán.
More information about the Elektro-etc
mailing list