[elektro-etc] Ilyesmin szoktm háborogni...

Kovács József kj at faldeko.hu
Fri Feb 3 18:18:44 CET 2012


2012.02.03. 18:11 keltezéssel, Jozsef Valkai írta:
> Ez mondjuk eleg erdekes kerdes, majd kifaggatom az ugyvedet hogy o errol
> mit mond.

Ilyesmit fog mondani...

A szerződés tárgya és a teljesítés

A webshop legfontosabb része maga a termék, vagy szolgáltatás,
amiért a látogató, a leendő vásárló odalátogat és esetleg vásárol valamit.

A vásárlással pedig tulajdonképpen
létrejön egy szerződés a felek között:
az eladó valamilyen feltételekkel ajánlatot tesz a webshopban,
a vevő megismeri és elfogadja az ajánlatot, majd kosárba rakja és 
megrendeli a szerződés tárgyát.

Ezután történik meg a fizetés és a teljesítés, vagy előbb a teljesítés 
és utóbb a fizetés a megismert feltételeknek megfelelően.

  --------

Alapvető és logikus elvárás – illetve egy fogyasztóvédelmi ellenőrzésnél 
is ellenőrzési szempont – hogy az ajánlat, a felkínált termékek legyenek 
minél pontosabban megismerhetőek illetve a teljesítés részletei is 
egyszerűen megismerhetőek legyenek. Nézzük meg mit jelent ez a gyakorlatban.

1., A szerződés tárgyának tulajdonságai
A felkínált terméket, szolgáltatást a lehető legjobban és 
legrészletesebben kell megjeleníteni, részletezni a webshop vonatkozó 
oldalain. A lényeges tulajdonságokat fel kell sorolni, a technikai 
adatokat számszerűsíteni kell. Ha vannak kapcsolódó dokumentumok, 
például biztonsági adatlap, garanciális feltételek, stb. azokat is 
csatolni kell a termékhez. Ezen pont kívánalmainak való megfelelés 
egyébként több szempontból is elemi érdeke a forgalmazónak hiszen egy 
jól tájékoztatott vásárló hálás és nemcsak a webshop jó hírét adja 
tovább, de vásárlásra is nagyobb hajlandóságot mutat.

2., Az áru, vagy szolgáltatás ellenértéke
Egy fizikailag működő boltban is a kitüntetett információ a termék ára, 
amely az egyik legfontosabb iránytű bármely vásárlói döntés előtt.
Itt sincs ez másképp.
A legfontosabb elvek az ár feltüntetésével kapcsolatban:

Pénznem:Az eladási árat, az egységárat és a szolgáltatás díját a Magyar 
Köztársaság(2012 januárjától Magyarország) területén törvényes 
fizetőeszköz szerint meghatározva, egyértelműen, könnyen azonosíthatóan 
és tisztán olvashatóan kell feltüntetni.
Tehát a webáruházban is forintban kell megadnunk a termék árát 
bármennyire is jobb volna néha euróban vagy dollárban azt meghatározni, 
amennyiben a szolgáltatás Magyarország területéről igénybe vehető.
(Itt van némi logikátlanság a web határokon átnyúló szabadsága miatt, de 
ez külön cikket érdemel majd!)

Eladási ár:A fogyasztói forgalomba kerülő áruk és szolgáltatások árának 
feltüntetéséről szóló 7/2001. (III. 29.) GM rendelet szerint eladási ár 
az áruért a fogyasztói forgalomban fizetendő ár, amely magában foglalja 
az általános forgalmi adó és az árut terhelő más adók, illetve egyéb 
fizetési kötelezettségek összegét is !!!!!!!!

Ez magyarul azt jelenti, hogy a hatóság bizton megbüntet, ha nettó árat 
alkalmazunk a webáruházban, de a nettó + ÁFA ármegadási módszer is 
büntit von maga után.  !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Az üdvözülés útja a bruttó ár feltüntetése.
Emellett azonban sokszor logikus megoldás a bruttó ár „kattintásra 
történő” szétbontása, hiszen számos vásárló esetén a nettó ár 
tartalmazza a döntéshez szükséges lényegi információt.

Egységár feltüntetése: Számos esetben kötelező a termék egységárát is 
feltüntetni, alapvetően abból a célból, hogy a vásárló könnyebben 
eligazodhasson a sokféle kiszerelés fajlagos költségessége vonatkozásában.
Itt általában egyszerű a webáruház üzemeltetőjének a dolga (például a 
krumplit 1 kg-ra, a szövetet 1 m2-re, az elektromos kábelt 1 
folyóméterre vonatkoztatjuk), de vannak esetek, ahol már gondolkozósabb 
a munka. Például 60 ml-es körömlakk esetében az egységárat számíthatjuk 
akár mililiterre, de akár literre is, egy ív papírt pedig akár 
négyzetméterre, akár négyzetmétertömegre.
Az egységárról bővebben Egységáras mizéria cikkünkben olvashat.

3., Fizetés feltételei(fizetési módok, költségek)
Természetesen az egyik legsarkalatosabb pontja a tájékoztatásnak a 
fizetési módok ismertetése, amit például az ASZF-ben, vagy külön 
menüpontban könnyen megtehetünk. Mivel egy termék, szolgáltatás 
kifizetése számtalan módon(utánvét, banki átutalás, bankkártyás, paypal, 
stb.) történhet először is érdemes kiválasztani az értelmesen szóba 
jöhetőket, majd integrálásuk után részletesen kell tájékoztatni a 
vásárlót az egyes módok részleteiről, feltételeiről.
Amennyiben valamelyik fizetési módnak költsége merülne fel(pl. utánvét) 
a vevő vonatkozásában, arról tájékoztatnunk kell a vevőt illetve a 
fizetés megtörténte előtt a költség részletezőben külön is érdemes 
feltüntetni a konkrét összeget.

4., A teljesítés feltételei
Kötelező tájékoztatni a vásárlót a teljesítés feltételeiről, a szállítás 
vagy a termék átvételének módjáról és nagyon fontos tájékoztatást adni, 
hogy mikor kaphatja meg a vásárló a terméket.
Nem megfelelő a tájékoztatás, ha a vásárló nem kap egyértelmű 
tájékoztatást a kiszállítási határidőről. !!!!!!!!!!!!!
5., Szállítás költségei és feltételei
Fordítsuk meg a gondolatmenetet, nézzük meg mely esetek bizton nem 
megfelelőek az ellenőrző hatóság szempontjából:
Nem megfelelő, ha csak utal a webáruház a postai vagy futárcég 
díjszabására konkrét adatok, tételek nélkül. (Mi az XY futárcéggel 
szállítunk.)
Nem megfelelő, ha a szállító díjszabását belinkeljük az oldalra.
Nem megfelelő, ha csak regisztráció után vagy csak a rendelési folyamat 
végén érhető el. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Legjobb, ha a szállítás költségeit és feltételeit részletesen 
elmagyarázza külön menüpontban vagy az ÁSZF-ben a weboldal bárkinek aki 
az oldalra téved és az egyes vásárlási folyamatok 
közben(termékbemutatás, kosár, megrendelés) is elérhetőek a költségek és 
feltételek.

6., Területi hatály
Van az az eset, amikor a webáruház mondjuk szállítási költségek okán, 
jogszabályi vagy egyéb okokból (mondjuk az utánvét külföld 
vonatkozásában nem megoldható) csak bizonyos földrajzi vonatkozásban 
teljesít. Magától értetődően ezt nem árt feltüntetni, még ha logikusan 
feltételezhető is, hogy Magyarországról nem fogunk muskátli palántákat 
szállítani Lappföldre. Ellenben gyakran vásárolnak a környező országok 
magyarjai hazai webáruházakban, és ezt utólag számos esetben kell „nem 
teljesen jogszerűen” lemondani, például a szállítási költségek a 
webáruház számára nem bevállalható nagysága okán.



More information about the Elektro-etc mailing list