[elektro-etc] nyomatek meres robbanomotoron

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Thu Apr 19 16:30:56 CEST 2012


hobilobi at gmail.com wrote:

> Ez méretezés kérdése, ahogy hjozsi is írta. Ráadásul a futómű rugót
> sokkal nehezebb pontosan méretezni, mert nem lehet tudni, hogy milyen
> utakon milyen módon használják az autót. Itt a dinamikus hatásoknak
> nagy a jelentősége. A szeleprúgónál viszont pontosan lehet tudni az
> igénybevételt.

Amellett, hogy az általad leírtakkal zömmel egyetértek, máig nem igazán tudom, 
mi a probléma ezekkel a rugókkal. Ha úgy méreteznék, hogy a teljes összenyomást 
kibírják deformáció nélkül, nem lenne semmi gond. Nem tudom, miért nem így 
méretezik. Nekem már volt rugócsere, mert amikor új volt az utcában a sötétben 
nem időben látható, istentelenül szar fekvőrendőr, megesett párszor, hogy 
átrongyoltam rajta nem lassan (hogy rohadjon meg, aki odarakatta). A nem lassan 
alatt azt kell érteni, hogy nem 5-tel, hanem pl 30-cal.

De hát ez van. A mostani rugók még nem törtek el. Egyszer bizisten alámászok, és 
lemérem a mechanikai méreteit, aztán kiszámolom, hogy mekkora feszkó lenne 
benne, ha menet-menet mellé összenyomnák. Nem lepne meg, ha valami többszáz 
kp/mm2 jönne ki. A szeleprugónál 60 jött ki, de azt ugye nem is nyomják össze 
menet-menet mellé. Ezért bírja a szeleprugó az idők végezetéig, ha amúgy nem 
selejtes.

Van egy ilyen légrugós székem is, aminek a hátradöntésekor beletolt energiát egy 
rugó tárolja. Na annál messze 100 kp/mm2 jött ki, mint normál igénybevétel. (Nem 
emléxem az adatra). Vagyis jó esélyű lesz egy hanyattesés. :-)

hjozsi 



More information about the Elektro-etc mailing list