[elektro-etc] nyomatek meres robbanomotoron
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Thu Apr 19 16:30:56 CEST 2012
hobilobi at gmail.com wrote:
> Ez méretezés kérdése, ahogy hjozsi is írta. Ráadásul a futómű rugót
> sokkal nehezebb pontosan méretezni, mert nem lehet tudni, hogy milyen
> utakon milyen módon használják az autót. Itt a dinamikus hatásoknak
> nagy a jelentősége. A szeleprúgónál viszont pontosan lehet tudni az
> igénybevételt.
Amellett, hogy az általad leírtakkal zömmel egyetértek, máig nem igazán tudom,
mi a probléma ezekkel a rugókkal. Ha úgy méreteznék, hogy a teljes összenyomást
kibírják deformáció nélkül, nem lenne semmi gond. Nem tudom, miért nem így
méretezik. Nekem már volt rugócsere, mert amikor új volt az utcában a sötétben
nem időben látható, istentelenül szar fekvőrendőr, megesett párszor, hogy
átrongyoltam rajta nem lassan (hogy rohadjon meg, aki odarakatta). A nem lassan
alatt azt kell érteni, hogy nem 5-tel, hanem pl 30-cal.
De hát ez van. A mostani rugók még nem törtek el. Egyszer bizisten alámászok, és
lemérem a mechanikai méreteit, aztán kiszámolom, hogy mekkora feszkó lenne
benne, ha menet-menet mellé összenyomnák. Nem lepne meg, ha valami többszáz
kp/mm2 jönne ki. A szeleprugónál 60 jött ki, de azt ugye nem is nyomják össze
menet-menet mellé. Ezért bírja a szeleprugó az idők végezetéig, ha amúgy nem
selejtes.
Van egy ilyen légrugós székem is, aminek a hátradöntésekor beletolt energiát egy
rugó tárolja. Na annál messze 100 kp/mm2 jött ki, mint normál igénybevétel. (Nem
emléxem az adatra). Vagyis jó esélyű lesz egy hanyattesés. :-)
hjozsi
More information about the Elektro-etc
mailing list