[elektro-etc] nyomatek meres robbanomotoron

charles hoss charles.hoss at gmail.com
Thu Apr 19 01:00:25 CEST 2012


2012/4/18 jhidvegi <jhidvegi at gmail.com>:
> charles hoss wrote:
>
>> nem .
>> felrobban a valto , a difi es szetszakadnak a kardanok . ez siman
>> megteheto egy kicsit is jobb autonal .
>
>
> Hát ez már csak azért is meglepne, mert a kicsit is jobb autó automata
> váltós, így nem tudja rádobni a motort a kuplunggal.

akkor kb itt az ido meglepodni , mert pl a bmw-k egyik csucsgepeben az
automatavalto csotengelye szakad szet a jo magyar utakon , amikor a
katyuba esve felporog a kerek es impulzusszeruen kapja meg a rendszer
a terhelest ugy hogy nincs benne sehol lehetoseg a csuszasra .

vagy pl a katonai hummerek kulso feltengelycsonkja ugy van
megmeretezve hogy ha felbakolod , felporgeted ha jol remlik 55
merfoldre , akkor belerugva a fekbe elszakad a kerek tehetelensegetol
- ott ez a biztositek arra hogy a difi es a terepvalto , valto ne
szakadjon szet .

> Másrészt meglepne, ha az autógyártók nem úgy gondolkodnának, ahogy én
> tenném: a kuplung összeszorító erejéből adódó max nyomatékot az égvilágon
> mindennek ki kell bírnia a hajtásláncban bármelyik sebességfokozatban.

nyilvan .
ha egy auton vegigkapcsolom a fokozatokat , akkor a motor maximalis
nyomatekat es a leadott teljesitmenyet fogom latni . ha valtasok
kozott hagyom uveghangig kiporogni es raejtem a kuplungot , akkor
impulzusban a teljesitmeny akar masfelszereset is merhetem - nyilvan
ilyenkor szenved mindenki a lancban .

vagy egy bekescsabai pelda - ford explorer - olcso , primitiv kis
terepjaro - a gaton huzta a hajot , vonohoroggal - elkezdett csuszni ,
mire a gazdaja berantotta osszekrekbe , az epp padlogazon porgo motort
. mindent cserelni kellett az autoban .

ami nem egy suzuki stift fapad , azt gyakorlatilag szet lehet hajtani
ha igy terheled . azt is csak azert nem , mert nem gyartottak hozza
kulon jatekvaltot :) (meg mert stifmagus anyukanak nem lehet
megmagyarazni hogy hogyan kell egy ilyen eszkozt hasznalni)


> Nyilván kicsiben a váltó utáni részek vannak jól megterhelve, nagyban meg a
> váltó előttiek.
>
> Durva fékezéskor detto. A nyomatékot a kuplungnak kellene határolnia.

lol . nem teszi .

> A lendkerék szerepe szerintem nem a nyomaték egyenletesebbé tétele, hanem
> hogy egyáltalán lehetséges legyen alacsony alapjárati fordulatszám
> beállítása. Egy széttuningolt cuccnál ez nem szempont, feltolják az
> alapjáratot simán akár 2000-ig is vagy amire az adott gépnél kell.

azert ha a blokk thetajat novelem , akkor a nyomatekhullamzas csokken
- azonos bemeno impulzusok eseten - nem ?

> Amit felvetettél, hogy a kispókba beraksz egy másik motort, aminek más a
> tehetetlenségi nyomatéka, ez se okozhat elvileg ilyen problémákat, ha
> megmarad a kuplung és a váltó. Persze, ha az új motorban lévő új kuplung
> játszik, akkor átgondolandó a dolog, legföljebb gyengítesz az összeszorító
> erőn (rugókon).

ha a kuplung megcsuszhat , akkor az mar regen rossz . az nem hatarolhat .

> Ha belegondolunk, mindenképpen két tömeg (a kulpungra redukálva
> tehetetlenségi nyomaték) áll egymással szemben. Mintha két kondit akarnánk
> összesütni, amikor különböző a feszkójuk. A kuplung megfelel valami
> áramhatároló eszköznek a kondik esetében.

ez a modell gyengecske .

> Nekem gyanús, hogy ez a nyomaték, amire a kuplung méretezve van, és amit
> minden ki is bír, lényegesen nagyobb, mint a motor lendkerék nélküli
> állapotú max nyomatéka. Ha nem így van, akkor ott valami el van spórolva.

oke . tehat a motor nem tudja leegetni a kuplungot normal uzemben ,
akkor nem hatarol - akkor amikor beleengeded a valtoba, akkor a
fogaskerekek , a difi es a feltengelyek is megkapjak a pofonokat -
valami engedni fog , vagy az auto brutalisan eros es nehez lesz .

bye
dexter



More information about the Elektro-etc mailing list