[elektro-etc] nyomatek meres robbanomotoron
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Wed Apr 18 22:46:40 CEST 2012
charles hoss wrote:
> nem .
> felrobban a valto , a difi es szetszakadnak a kardanok . ez siman
> megteheto egy kicsit is jobb autonal .
Hát ez már csak azért is meglepne, mert a kicsit is jobb autó automata váltós,
így nem tudja rádobni a motort a kuplunggal.
Másrészt meglepne, ha az autógyártók nem úgy gondolkodnának, ahogy én tenném: a
kuplung összeszorító erejéből adódó max nyomatékot az égvilágon mindennek ki
kell bírnia a hajtásláncban bármelyik sebességfokozatban. Nyilván kicsiben a
váltó utáni részek vannak jól megterhelve, nagyban meg a váltó előttiek.
Durva fékezéskor detto. A nyomatékot a kuplungnak kellene határolnia.
A lendkerék szerepe szerintem nem a nyomaték egyenletesebbé tétele, hanem hogy
egyáltalán lehetséges legyen alacsony alapjárati fordulatszám beállítása. Egy
széttuningolt cuccnál ez nem szempont, feltolják az alapjáratot simán akár
2000-ig is vagy amire az adott gépnél kell.
Amit felvetettél, hogy a kispókba beraksz egy másik motort, aminek más a
tehetetlenségi nyomatéka, ez se okozhat elvileg ilyen problémákat, ha megmarad a
kuplung és a váltó. Persze, ha az új motorban lévő új kuplung játszik, akkor
átgondolandó a dolog, legföljebb gyengítesz az összeszorító erőn (rugókon).
Ha belegondolunk, mindenképpen két tömeg (a kulpungra redukálva tehetetlenségi
nyomaték) áll egymással szemben. Mintha két kondit akarnánk összesütni, amikor
különböző a feszkójuk. A kuplung megfelel valami áramhatároló eszköznek a kondik
esetében.
Nekem gyanús, hogy ez a nyomaték, amire a kuplung méretezve van, és amit minden
ki is bír, lényegesen nagyobb, mint a motor lendkerék nélküli állapotú max
nyomatéka. Ha nem így van, akkor ott valami el van spórolva.
hjozsi
More information about the Elektro-etc
mailing list