[elektro-etc] nyomatek meres robbanomotoron

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Wed Apr 18 22:46:40 CEST 2012


charles hoss wrote:

> nem .
> felrobban a valto , a difi es szetszakadnak a kardanok . ez siman
> megteheto egy kicsit is jobb autonal .

Hát ez már csak azért is meglepne, mert a kicsit is jobb autó automata váltós, 
így nem tudja rádobni a motort a kuplunggal.

Másrészt meglepne, ha az autógyártók nem úgy gondolkodnának, ahogy én tenném: a 
kuplung összeszorító erejéből adódó max nyomatékot az égvilágon mindennek ki 
kell bírnia a hajtásláncban bármelyik sebességfokozatban. Nyilván kicsiben a 
váltó utáni részek vannak jól megterhelve, nagyban meg a váltó előttiek.

Durva fékezéskor detto. A nyomatékot a kuplungnak kellene határolnia.

A lendkerék szerepe szerintem nem a nyomaték egyenletesebbé tétele, hanem hogy 
egyáltalán lehetséges legyen alacsony alapjárati fordulatszám beállítása. Egy 
széttuningolt cuccnál ez nem szempont, feltolják az alapjáratot simán akár 
2000-ig is vagy amire az adott gépnél kell.

Amit felvetettél, hogy a kispókba beraksz egy másik motort, aminek más a 
tehetetlenségi nyomatéka, ez se okozhat elvileg ilyen problémákat, ha megmarad a 
kuplung és a váltó. Persze, ha az új motorban lévő új kuplung játszik, akkor 
átgondolandó a dolog, legföljebb gyengítesz az összeszorító erőn (rugókon).

Ha belegondolunk, mindenképpen két tömeg (a kulpungra redukálva tehetetlenségi 
nyomaték) áll egymással szemben. Mintha két kondit akarnánk összesütni, amikor 
különböző a feszkójuk. A kuplung megfelel valami áramhatároló eszköznek a kondik 
esetében.

Nekem gyanús, hogy ez a nyomaték, amire a kuplung méretezve van, és amit minden 
ki is bír, lényegesen nagyobb, mint a motor lendkerék nélküli állapotú max 
nyomatéka. Ha nem így van, akkor ott valami el van spórolva.

hjozsi 



More information about the Elektro-etc mailing list