[elektro-etc] Husvet
Acs Gabor
agabor at electrodesign.hu
Tue Apr 10 21:00:24 CEST 2012
Vekerdy egész eddig ment:
http://bookline.hu/product/home.action?id=21051&type=22&_v=Vekerdy_Tamas_Az_iskola_betegit_Az_elet_dolgai
Nemrég kaptam kölcsön ezt a könyvet, lassan sorra is kerül.
Gábor
2012.04.10. 20:31 keltezéssel, jhidvegi írta:
> Ábrahám Gábor wrote:
>
>> Nehéz megtalálni a határokat. Nagyobbik lányom, aki még egy alternatív
>> iskolában is megszenvedett a matekkal, mindig azt bizonygatta, ő
>> az alapműveleteken kívül úgysem fog mást használni, minek neki
>> mondjuk egy geometriai bizonyítás?
>>
>> Már eleve ez is kérdés, mennyi tényanyagra van szükség?
>
> Az az érzésem (tudás nélkül persze), hogy rengeteg tényanyag is
> bemászna a nebuló fejébe, ha nem valami átkozottul kötelező, vért
> hugyozva megtanulandó dolgot faragnának abból a geometriából, hanem
> valami érdekeset sikerülne összeállítani. Nem szakmai anyaggal
> előhozakodni, hanem ismeretterjesztővel. Millió érdekességet lehet
> mutatni biztosan bármilyen tárgyból. Olyat, hogy a gyerkőcöknek néha
> tátva maradjon a szájuk. Persze ez sok munka, gondolkodás, netán
> eszközigény is. De ma már nem lehetetlen a digitális táblák korában,
> nemde? Pl ha a kubaszov verset nem a jer osszián ködösz homályosz
> énekeddel tanerő adja elő, hanem valami színész felvételét játszák be,
> olyanét, aki tud is, szeret is verset mondani is, meg beszélni is.
>
>> Biológiából megtanultuk az összes háziállat csontvázát, de a
>> tanultaktól simán éhen halnánk az erdőben, mert nem tudjuk felismerni
>> az ehető növényeket.
>
> Meg tán a tanult állatokat sem. :-) (Kicsit hasonlít ahhoz, hogy a
> BME-n iszonyat összefüggéshalmazt tanultunk a tranyókról, aztán a
> gyakorlatban ott volt az orrom előtt áramkörben, meg ott volt a szkóp,
> és fingom se volt róla, hogy kell viselkednie, mit mérjek egyáltalán,
> mit kellene látnom. :-) Aztán összejött.)
>
>> Régen volt humán és reálgimnázium, aztán lett egységes. Aztán elindult
>> megint a szabad választás felé, most megint az egységesítés felé
>> haladunk.
>
> Meg az államvallás felé.
>
>> Kevés a jó tanár. Egy jó magyartanár meg tudja kedveltetni az
>> irodalmat és lehetőséget ad a reál érdeklődésűeknek is, hogy minimális
>> igyekezettel, normális jegyet szerezzenek.
>
> 1000 közül egy? :)
>
>> A megalázás, megszégyenítés a legaljasabb hatalommal visszaélés a
>> tanárok részéről. Nem hiszem, hogy tantárgy specifikus lenne. Az én
>> öcsém, aki történelem-földrajz szakon végzett, a matektanárukat
>> átkozza a mai
>> napig.
>
> Lehet. Nem újkeletű, már - ha jól emléxem - Karinthy is megírta a
> rossz tanuló sanyarú sorsát.
>
>> Én azt gondolom, hogy egy matematikus, aki ért a zenéhez, vagy
>> legalább szereti,
>> az több lesz ezáltal, akkor is, ha a munkájában nem veszi közvetlenül
>> hasznát.
>
> Kicsit fordítva gondolom: az lesz jó matematikus, aki szélesebb körű
> érdeklődéssel rendelkezik. Attól, hogy egy matematikus-palántának
> lenyomnak a torkán ezt-azt, nem lesz tőle jobb. Az a valószínűbb, hogy
> aki matematikusnak megy, abban jó eséllyel többrétű érdeklődés is van.
> Nem biztos, hogy ez elmondható egy mérnöknek készülőről. :-)
>
>> Humán érdeklődésű barátainkat mindig a "szép bizonyítással"
>> bosszantottuk. Mi lehet egy matematikai bizonyításon szép, kérdezték.
>
> Hátmég egy marha nagy transzformátoron! :-)
>
>> Pedig amikor egy bonyolult dolgot, logikusan, néhány lépésben,
>> egy-egy jó ötlettel sikerül levezetni az szép. Egy bölcsésznek is
>> csiszolhatja az elméjét a matematika.
>
> Nem csiszolhatja. Nem viszi. :-) Na jó, ez rossz beszólás volt. A
> lényeg, hogy az úszásra születetteket nem kell erőltetni a
> szárazföldön járásra, és fordítva. Bizonyítani nem tudom, de szerintem
> anno Simonyi tévedett, amikor úgy gondolta, hogy a kétféle műveltség
> összehozható, mármint akármelyik ember agya ebből a szempontból
> egyformán viselkedik, és csak hozzáállás kérdése. Igenis vannak óriási
> eltérések. Egyik simán bevágja a telefonkönyvet, de nem érti a
> legalapvetőbb matekdolgokat sem, a másik meg egyből minden ilyesmit
> megért, de egy 4 soros vers megtanulása nehézségeket jelent. Egyinek
> abszolút hallása van (ez agyi tulajdonság, nem fülbeli), a másiknak
> meg abszolút önbizalma, és kiáll a megaszarba. :-) A testünk is
> különbözik, mér pont az agyunk lenne kivétel? Ezt hogy lehetne egy
> pedagógus fejébe belejuttatni?
>
> hjozsi
>
> _____________ NOD32 7001 (20120326) Inform�ci� _____________
>
> Az �zenetet a NOD32 antivirus system megvizsg�lta.
> http://www.nod32.hu
>
>
>
More information about the Elektro-etc
mailing list