[elektro-etc] Husvet

Acs Gabor agabor at electrodesign.hu
Tue Apr 10 21:00:24 CEST 2012


Vekerdy egész eddig ment:
http://bookline.hu/product/home.action?id=21051&type=22&_v=Vekerdy_Tamas_Az_iskola_betegit_Az_elet_dolgai

Nemrég kaptam kölcsön ezt a könyvet, lassan sorra is kerül.


Gábor

2012.04.10. 20:31 keltezéssel, jhidvegi írta:
> Ábrahám Gábor wrote:
>
>> Nehéz megtalálni a határokat. Nagyobbik lányom, aki még egy alternatív
>> iskolában is megszenvedett a matekkal, mindig azt bizonygatta, ő
>> az alapműveleteken kívül úgysem fog mást használni, minek neki
>> mondjuk egy geometriai bizonyítás?
>>
>> Már eleve ez is kérdés, mennyi tényanyagra van szükség?
>
> Az az érzésem (tudás nélkül persze), hogy rengeteg tényanyag is 
> bemászna a nebuló fejébe, ha nem valami átkozottul kötelező, vért 
> hugyozva megtanulandó dolgot faragnának abból a geometriából, hanem 
> valami érdekeset sikerülne összeállítani. Nem szakmai anyaggal 
> előhozakodni, hanem ismeretterjesztővel. Millió érdekességet lehet 
> mutatni biztosan bármilyen tárgyból. Olyat, hogy a gyerkőcöknek néha 
> tátva maradjon a szájuk. Persze ez sok munka, gondolkodás, netán 
> eszközigény is. De ma már nem lehetetlen a digitális táblák korában, 
> nemde? Pl ha a kubaszov verset nem a jer osszián ködösz homályosz 
> énekeddel tanerő adja elő, hanem valami színész felvételét játszák be, 
> olyanét, aki tud is, szeret is verset mondani is, meg beszélni is.
>
>> Biológiából megtanultuk az összes háziállat csontvázát, de a
>> tanultaktól simán éhen halnánk az erdőben, mert nem tudjuk felismerni
>> az ehető növényeket.
>
> Meg tán a tanult állatokat sem. :-) (Kicsit hasonlít ahhoz, hogy a 
> BME-n iszonyat összefüggéshalmazt tanultunk a tranyókról, aztán a 
> gyakorlatban ott volt az orrom előtt áramkörben, meg ott volt a szkóp, 
> és fingom se volt róla, hogy kell viselkednie, mit mérjek egyáltalán, 
> mit kellene látnom. :-) Aztán összejött.)
>
>> Régen volt humán és reálgimnázium, aztán lett egységes. Aztán elindult
>> megint a szabad választás felé, most megint az egységesítés felé
>> haladunk.
>
> Meg az államvallás felé.
>
>> Kevés a jó tanár. Egy jó magyartanár meg tudja kedveltetni az
>> irodalmat és lehetőséget ad a reál érdeklődésűeknek is, hogy minimális
>> igyekezettel, normális jegyet szerezzenek.
>
> 1000 közül egy? :)
>
>> A megalázás, megszégyenítés a legaljasabb hatalommal visszaélés a
>> tanárok részéről. Nem hiszem, hogy tantárgy specifikus lenne. Az én
>> öcsém, aki történelem-földrajz szakon végzett, a matektanárukat 
>> átkozza a mai
>> napig.
>
> Lehet. Nem újkeletű, már - ha jól emléxem - Karinthy is megírta a 
> rossz tanuló sanyarú sorsát.
>
>> Én azt gondolom, hogy egy matematikus, aki ért a zenéhez, vagy
>> legalább szereti,
>> az több lesz ezáltal, akkor is, ha a munkájában nem veszi közvetlenül
>> hasznát.
>
> Kicsit fordítva gondolom: az lesz jó matematikus, aki szélesebb körű 
> érdeklődéssel rendelkezik. Attól, hogy egy matematikus-palántának  
> lenyomnak a torkán ezt-azt, nem lesz tőle jobb. Az a valószínűbb, hogy 
> aki matematikusnak megy, abban jó eséllyel többrétű érdeklődés is van. 
> Nem biztos, hogy ez elmondható egy mérnöknek készülőről. :-)
>
>> Humán érdeklődésű barátainkat mindig a "szép bizonyítással"
>> bosszantottuk. Mi lehet egy matematikai bizonyításon szép, kérdezték.
>
> Hátmég egy marha nagy transzformátoron! :-)
>
>> Pedig amikor egy bonyolult dolgot, logikusan, néhány lépésben,
>> egy-egy jó ötlettel sikerül levezetni az szép. Egy bölcsésznek is
>> csiszolhatja az elméjét a matematika.
>
> Nem csiszolhatja. Nem viszi. :-) Na jó, ez rossz beszólás volt. A 
> lényeg, hogy az úszásra születetteket nem kell erőltetni a 
> szárazföldön járásra, és fordítva. Bizonyítani nem tudom, de szerintem 
> anno Simonyi tévedett, amikor úgy gondolta, hogy a kétféle műveltség 
> összehozható, mármint akármelyik ember agya ebből a szempontból 
> egyformán viselkedik, és csak hozzáállás kérdése. Igenis vannak óriási 
> eltérések. Egyik simán bevágja a telefonkönyvet, de nem érti a 
> legalapvetőbb matekdolgokat sem, a másik meg egyből minden ilyesmit 
> megért, de egy 4 soros vers megtanulása nehézségeket jelent. Egyinek 
> abszolút hallása van (ez agyi tulajdonság, nem fülbeli), a másiknak 
> meg abszolút önbizalma, és kiáll a megaszarba. :-) A testünk is 
> különbözik, mér pont az agyunk lenne kivétel? Ezt hogy lehetne egy 
> pedagógus fejébe belejuttatni?
>
> hjozsi
>
> _____________ NOD32 7001 (20120326) Inform�ci� _____________
>
> Az �zenetet a NOD32 antivirus system megvizsg�lta.
> http://www.nod32.hu
>
>
>



More information about the Elektro-etc mailing list