[elektro-etc] Husvet

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Tue Apr 10 20:31:20 CEST 2012


Ábrahám Gábor wrote:

> Nehéz megtalálni a határokat. Nagyobbik lányom, aki még egy alternatív
> iskolában is megszenvedett a matekkal, mindig azt bizonygatta, ő
> az alapműveleteken kívül úgysem fog mást használni, minek neki
> mondjuk egy geometriai bizonyítás?
>
> Már eleve ez is kérdés, mennyi tényanyagra van szükség?

Az az érzésem (tudás nélkül persze), hogy rengeteg tényanyag is bemászna a 
nebuló fejébe, ha nem valami átkozottul kötelező, vért hugyozva megtanulandó 
dolgot faragnának abból a geometriából, hanem valami érdekeset sikerülne 
összeállítani. Nem szakmai anyaggal előhozakodni, hanem ismeretterjesztővel. 
Millió érdekességet lehet mutatni biztosan bármilyen tárgyból. Olyat, hogy a 
gyerkőcöknek néha tátva maradjon a szájuk. Persze ez sok munka, gondolkodás, 
netán eszközigény is. De ma már nem lehetetlen a digitális táblák korában, 
nemde? Pl ha a kubaszov verset nem a jer osszián ködösz homályosz énekeddel 
tanerő adja elő, hanem valami színész felvételét játszák be, olyanét, aki tud 
is, szeret is verset mondani is, meg beszélni is.

> Biológiából megtanultuk az összes háziállat csontvázát, de a
> tanultaktól simán éhen halnánk az erdőben, mert nem tudjuk felismerni
> az ehető növényeket.

Meg tán a tanult állatokat sem. :-) (Kicsit hasonlít ahhoz, hogy a BME-n 
iszonyat összefüggéshalmazt tanultunk a tranyókról, aztán a gyakorlatban ott 
volt az orrom előtt áramkörben, meg ott volt a szkóp, és fingom se volt róla, 
hogy kell viselkednie, mit mérjek egyáltalán, mit kellene látnom. :-) Aztán 
összejött.)

> Régen volt humán és reálgimnázium, aztán lett egységes. Aztán elindult
> megint a szabad választás felé, most megint az egységesítés felé
> haladunk.

Meg az államvallás felé.

> Kevés a jó tanár. Egy jó magyartanár meg tudja kedveltetni az
> irodalmat és lehetőséget ad a reál érdeklődésűeknek is, hogy minimális
> igyekezettel, normális jegyet szerezzenek.

1000 közül egy? :)

> A megalázás, megszégyenítés a legaljasabb hatalommal visszaélés a
> tanárok részéről. Nem hiszem, hogy tantárgy specifikus lenne. Az én
> öcsém, aki történelem-földrajz szakon végzett, a matektanárukat átkozza a mai
> napig.

Lehet. Nem újkeletű, már - ha jól emléxem - Karinthy is megírta a rossz tanuló 
sanyarú sorsát.

> Én azt gondolom, hogy egy matematikus, aki ért a zenéhez, vagy
> legalább szereti,
> az több lesz ezáltal, akkor is, ha a munkájában nem veszi közvetlenül
> hasznát.

Kicsit fordítva gondolom: az lesz jó matematikus, aki szélesebb körű 
érdeklődéssel rendelkezik. Attól, hogy egy matematikus-palántának  lenyomnak a 
torkán ezt-azt, nem lesz tőle jobb. Az a valószínűbb, hogy aki matematikusnak 
megy, abban jó eséllyel többrétű érdeklődés is van. Nem biztos, hogy ez 
elmondható egy mérnöknek készülőről. :-)

> Humán érdeklődésű barátainkat mindig a "szép bizonyítással"
> bosszantottuk. Mi lehet egy matematikai bizonyításon szép, kérdezték.

Hátmég egy marha nagy transzformátoron! :-)

> Pedig amikor egy bonyolult dolgot, logikusan, néhány lépésben,
> egy-egy jó ötlettel sikerül levezetni az szép. Egy bölcsésznek is
> csiszolhatja az elméjét a matematika.

Nem csiszolhatja. Nem viszi. :-) Na jó, ez rossz beszólás volt. A lényeg, hogy 
az úszásra születetteket nem kell erőltetni a szárazföldön járásra, és fordítva. 
Bizonyítani nem tudom, de szerintem anno Simonyi tévedett, amikor úgy gondolta, 
hogy a kétféle műveltség összehozható, mármint akármelyik ember agya ebből a 
szempontból egyformán viselkedik, és csak hozzáállás kérdése. Igenis vannak 
óriási eltérések. Egyik simán bevágja a telefonkönyvet, de nem érti a 
legalapvetőbb matekdolgokat sem, a másik meg egyből minden ilyesmit megért, de 
egy 4 soros vers megtanulása nehézségeket jelent. Egyinek abszolút hallása van 
(ez agyi tulajdonság, nem fülbeli), a másiknak meg abszolút önbizalma, és kiáll 
a megaszarba. :-) A testünk is különbözik, mér pont az agyunk lenne kivétel? Ezt 
hogy lehetne egy pedagógus fejébe belejuttatni?

hjozsi 



More information about the Elektro-etc mailing list