[elektro-etc] Husvet
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Tue Apr 10 20:31:20 CEST 2012
Ábrahám Gábor wrote:
> Nehéz megtalálni a határokat. Nagyobbik lányom, aki még egy alternatív
> iskolában is megszenvedett a matekkal, mindig azt bizonygatta, ő
> az alapműveleteken kívül úgysem fog mást használni, minek neki
> mondjuk egy geometriai bizonyítás?
>
> Már eleve ez is kérdés, mennyi tényanyagra van szükség?
Az az érzésem (tudás nélkül persze), hogy rengeteg tényanyag is bemászna a
nebuló fejébe, ha nem valami átkozottul kötelező, vért hugyozva megtanulandó
dolgot faragnának abból a geometriából, hanem valami érdekeset sikerülne
összeállítani. Nem szakmai anyaggal előhozakodni, hanem ismeretterjesztővel.
Millió érdekességet lehet mutatni biztosan bármilyen tárgyból. Olyat, hogy a
gyerkőcöknek néha tátva maradjon a szájuk. Persze ez sok munka, gondolkodás,
netán eszközigény is. De ma már nem lehetetlen a digitális táblák korában,
nemde? Pl ha a kubaszov verset nem a jer osszián ködösz homályosz énekeddel
tanerő adja elő, hanem valami színész felvételét játszák be, olyanét, aki tud
is, szeret is verset mondani is, meg beszélni is.
> Biológiából megtanultuk az összes háziállat csontvázát, de a
> tanultaktól simán éhen halnánk az erdőben, mert nem tudjuk felismerni
> az ehető növényeket.
Meg tán a tanult állatokat sem. :-) (Kicsit hasonlít ahhoz, hogy a BME-n
iszonyat összefüggéshalmazt tanultunk a tranyókról, aztán a gyakorlatban ott
volt az orrom előtt áramkörben, meg ott volt a szkóp, és fingom se volt róla,
hogy kell viselkednie, mit mérjek egyáltalán, mit kellene látnom. :-) Aztán
összejött.)
> Régen volt humán és reálgimnázium, aztán lett egységes. Aztán elindult
> megint a szabad választás felé, most megint az egységesítés felé
> haladunk.
Meg az államvallás felé.
> Kevés a jó tanár. Egy jó magyartanár meg tudja kedveltetni az
> irodalmat és lehetőséget ad a reál érdeklődésűeknek is, hogy minimális
> igyekezettel, normális jegyet szerezzenek.
1000 közül egy? :)
> A megalázás, megszégyenítés a legaljasabb hatalommal visszaélés a
> tanárok részéről. Nem hiszem, hogy tantárgy specifikus lenne. Az én
> öcsém, aki történelem-földrajz szakon végzett, a matektanárukat átkozza a mai
> napig.
Lehet. Nem újkeletű, már - ha jól emléxem - Karinthy is megírta a rossz tanuló
sanyarú sorsát.
> Én azt gondolom, hogy egy matematikus, aki ért a zenéhez, vagy
> legalább szereti,
> az több lesz ezáltal, akkor is, ha a munkájában nem veszi közvetlenül
> hasznát.
Kicsit fordítva gondolom: az lesz jó matematikus, aki szélesebb körű
érdeklődéssel rendelkezik. Attól, hogy egy matematikus-palántának lenyomnak a
torkán ezt-azt, nem lesz tőle jobb. Az a valószínűbb, hogy aki matematikusnak
megy, abban jó eséllyel többrétű érdeklődés is van. Nem biztos, hogy ez
elmondható egy mérnöknek készülőről. :-)
> Humán érdeklődésű barátainkat mindig a "szép bizonyítással"
> bosszantottuk. Mi lehet egy matematikai bizonyításon szép, kérdezték.
Hátmég egy marha nagy transzformátoron! :-)
> Pedig amikor egy bonyolult dolgot, logikusan, néhány lépésben,
> egy-egy jó ötlettel sikerül levezetni az szép. Egy bölcsésznek is
> csiszolhatja az elméjét a matematika.
Nem csiszolhatja. Nem viszi. :-) Na jó, ez rossz beszólás volt. A lényeg, hogy
az úszásra születetteket nem kell erőltetni a szárazföldön járásra, és fordítva.
Bizonyítani nem tudom, de szerintem anno Simonyi tévedett, amikor úgy gondolta,
hogy a kétféle műveltség összehozható, mármint akármelyik ember agya ebből a
szempontból egyformán viselkedik, és csak hozzáállás kérdése. Igenis vannak
óriási eltérések. Egyik simán bevágja a telefonkönyvet, de nem érti a
legalapvetőbb matekdolgokat sem, a másik meg egyből minden ilyesmit megért, de
egy 4 soros vers megtanulása nehézségeket jelent. Egyinek abszolút hallása van
(ez agyi tulajdonság, nem fülbeli), a másiknak meg abszolút önbizalma, és kiáll
a megaszarba. :-) A testünk is különbözik, mér pont az agyunk lenne kivétel? Ezt
hogy lehetne egy pedagógus fejébe belejuttatni?
hjozsi
More information about the Elektro-etc
mailing list