[elektro-etc] nem VW TDI de autos tema

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Sat Oct 8 19:49:48 CEST 2011


vajk fekete wrote:
> ugye a kanyarbantartashoz szukseges ero a sebesseg negyzetevel
> aranyos. a leszorito ero vajon hogyan aranylik?

Potyo megkereste, hogy az is négyzetes. De az autó súlya meg fix.

Ez a fékezés körüli okfejtés is érdekes, és ott is felmerül, hogy a leszorítóerő 
hol hat vajon? Ugye fékezésnél az első kerekek játszanak nagyobb szerepet, 
gyorsításnál meg a hátsók. Meglepne, ha aktív leszorítóerő-szabályozás lenne, 
ami mindig úgy állítgatja a szárnyakat, hogy ott legyen a szükséges (és 
lehetséges) mérték, ahol kell.

Kanyarban is van egy ilyen gond. Ugye az oldalirányú erő nem egyformán hat a 
kerekekre. A leszorítóerő meg igen. Kicsit javít a dolgon, hogy az autó súlyából 
adódó leszorítóerő azért, mert az autó súlypontja nem az út síkjában, hanem 
följebb van, a külső kerekeken fog megnőni. Ugye az lenne az ideális, ha minden 
keréken tökegyformán a surlódási kúpon kb egyformán belül lenne az erő. Onnantól 
nem probléma, ha nem egyformák, csak a szögük legyen azonos. Hát ez nem egy 
egyszerű terület, az biztos!

hjozsi 



More information about the Elektro-etc mailing list