[elektro-etc] nem VW TDI de autos tema
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Sat Oct 8 19:49:48 CEST 2011
vajk fekete wrote:
> ugye a kanyarbantartashoz szukseges ero a sebesseg negyzetevel
> aranyos. a leszorito ero vajon hogyan aranylik?
Potyo megkereste, hogy az is négyzetes. De az autó súlya meg fix.
Ez a fékezés körüli okfejtés is érdekes, és ott is felmerül, hogy a leszorítóerő
hol hat vajon? Ugye fékezésnél az első kerekek játszanak nagyobb szerepet,
gyorsításnál meg a hátsók. Meglepne, ha aktív leszorítóerő-szabályozás lenne,
ami mindig úgy állítgatja a szárnyakat, hogy ott legyen a szükséges (és
lehetséges) mérték, ahol kell.
Kanyarban is van egy ilyen gond. Ugye az oldalirányú erő nem egyformán hat a
kerekekre. A leszorítóerő meg igen. Kicsit javít a dolgon, hogy az autó súlyából
adódó leszorítóerő azért, mert az autó súlypontja nem az út síkjában, hanem
följebb van, a külső kerekeken fog megnőni. Ugye az lenne az ideális, ha minden
keréken tökegyformán a surlódási kúpon kb egyformán belül lenne az erő. Onnantól
nem probléma, ha nem egyformák, csak a szögük legyen azonos. Hát ez nem egy
egyszerű terület, az biztos!
hjozsi
More information about the Elektro-etc
mailing list