[elektro-etc] VW TDI - nyomatek

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Mon Oct 3 17:11:56 CEST 2011


Ferenc Valenta wrote:

> Latom nem nagyon vagja senki, hogy miben mas a dizel, hol jon elo a
> nagy nyomatek elonye. Nektek talan nem tunik fel, a dizelesek szamara
> viszont eleg vicces, amikor a hiper-szuper sokszaz loeros tuningolt
> autokkal ugy mozognak a tesco parkoloban, hogy kozben folyamatosan
> pufogtatjak a gazfroccsoket, hogy meg birjon mozdulni.
> (Hondanal biztos ilyenkor is 4500 RPM kell :)
> Foutra kikanyarodasnal ugyanez, all a sarkon es pumpalgat, hogy amikor
> lesz lehetoseg, meg tudjon indulni. Ujabban kulon start automatika van
> a sportosabbra tervezett benzines autokban, ami tartja a fordulatot
> 3000 korul, hogy legyen nyomatek. Elozesnel visszaketto padlogaz,
> kulonben semmi sem tortenik, jardara felallasnal uveghang, kuplung es
> benzinszag, a kipufogobol folyik a budos le :)

Hú, te most nagyon sarkítasz ám! Vagy csak kezdo noi vezetoket láttal elindulni. 
:-) Ha valaki ezt gyakran eljátszaná, amiket itt leírtál, havonta kéne kuplungot 
cserélni. :-)

Nekem egy igazán gyenge járgányom van, de ha nem hajt a tatár, akár a gázhoz 
való hozzányúlás nélkül is el tudok indulni. Ilyenkor a motor fordulatszáma 1000 
alatt van. (900 az üresjárási, ha beterhelek neki, lemegy mondjuk 600-ra, de 
ekkor a proci ad neki kis naftát.)

A dízelek viselkedését nem ismerem, de ebben kizárólag az lehet a lényeges 
különbség, hogy van benne szintén valami fordulatszám-szabályozás. Ha nincs, 
akkor kizárólag az áttétel számít a kétféle motornál. Adott keréknyomatékhoz egy 
bizonyos sebesség mellett tartozik egy teljesítmény, ez kell, hogy meglegyen. 
Nem kell nagy. Ha pl a cucc 1 tonnás, és 2m/s a sebessége, kell neki fél 
tonnányi húzóero, az 10kW, minden autó tudja üveghang nélkül.

Miért van a dízelekben annyi sebességfokozat?

hjozsi 



More information about the Elektro-etc mailing list