[elektro-etc] Szénhidrát nemzedék
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Tue Sep 28 11:56:02 CEST 2010
Fuzesi Arnold wrote:
> Nezd, kepzeld el hogy felszabaditod a stabrud szilenteket ami a
> bolcsore koti a rudat. Mi tortenik? ferden fog allni a rud ha felmesz
> a jardara egyik kerekkel, kaszni csavarodik a rugokon keresztul stb.
>
> Azaz a bolcsore jelentos csavaro nyomatek hat ha le van ra csavarozva
> a stabrud, ami igy mellekhataskent a kasznit tehermentesiti a
> csavarastol.
Na akkor kezdjük, mert egészen világos, hogy nem világos.
Tegyük fel azt a szélső esetet, hogy a rugók végtelenül lágyak, tehát semennyire
nem változik meg az erő bennük attól, hogy összenyomod őket, de véletlenül pont
jó méreten állnak, azaz a kaszni a földtől mittudomén 30 centire van.
Ezután felmész valamelyik kerékkel a járdára. A kerék följebb megy 10 centivel,
a rugó ereje nem változik. Mit vesz észre a kaszni? Hát azt, hogy mind a négy
feltámasztási ponton ugyanaz az erő jön, és bár hülyén állnak a kerekek, de ez a
kasznira semmféle csavaró nyomatékot nem jelent, hiszen mint mondtam, mind a 4
helyen ugyanakkora az erő, pont úgy, mint mielőtt felállt a járdára az egyik
kerék.
Na most, ha veszünk egy tökéletesen merev stabrudat, ami nem engedi, hogy
bármelyik kerékpár rugói eltérően nyomódjanak össze (ez már lehet akár valós
rugó is), és ez van elől is, hátul is, akkor mi is lesz, ha egy kerék a járdán
áll?
Hát az, hogy ez a kerék, meg a vele átellenben lévőn lesz az egész autó súlya, a
másik kettő közül valamelyik a levegőben kell legyen.
Eddig stimmel?
Na most, ha valahol elmetszed gondolatban a kasznit, behegesztesz pl a hátsó
félbe rudak és egyéb szerkezetek segítségével egy hosszirányú rúddarabot, amire
csapágyat rax, annak a fészke pedig az első félbe van rögzítve, akkor ugye a
kaszni hátsó fele szépen lefexik az útra, tehát mind a két kerék lent lesz az
úton, míg az elsők is szépen egyik a járdán, másik az úton, a csapágy nem
engedi, hogy nyomaték kerüljön át, hiszen el tud fordulni. A kaszni két fele meg
hát el kell legyen csavarodva egymáshoz képest. (Léteznek is ilyen holdjáró
járgányok, az első meg a hátsó tengely egymással jelentős szöget is bezárhat, a
kaszni el tud valamelyik pontján piszkosul csavarodni, de ennek következtében
folyton talajt tud fogni mind a 4 kerék.)
Lehet tudni azt is, hogy ha ezt az elcsavarodást ez a csapágy nem teszi
lehetővé, akkor mekkora csavarónyomaték keletkezik az amúgy tök merev (vegyük
annak) kaszniban. Pl ha az első kerekek terhelése nagyobb, akkor a hátsók közül
az a kerék fel fog emelkedni a levegőbe, ami azon az oldalon van, ami felment a
járdára. Ha a kocsi hátulja F erővel nyomja normál esetben a kerekeket összesen,
tehát F/2 jut kerekenként, akkor a levegőbe került kerék ereje nulla, a másikra
F erő jut. A kerekek távolsága meg s legyen, a keletkezett csavarónyomaték pedig
F*s/2, mert ugye az F erő a súlyból középen keletkezik.
Ha a stabrúd valamelyest rugalmas, és képes ettől a mókától Fs<F/2 erőre, akkor
más arányúak lesznek az erők, mondjuk a nulla helyett lesz F/2-Fs, a másik
keréken meg F/2+Fs. A nyomaték meg pont akkora, amekkorát a stabrúd létrehoz:
Fs*s.
Tök merev (ideális) stabrúd esetén kb olyan, mintha az egész futóművet
odahegesztenénk a kasznihoz, és úgy raknánk fel az egyik kereket a járdára.
Vagyis van egy tégla, amit 2 átellenes sarkánál támasztunk alá, a hosszirányú
csavarónyomaték evidens.
Remélem, sikerült érthetően zagyválnom. Ha nem, feladom.
hjozsi
More information about the Elektro-etc
mailing list