[elektro-etc] Szénhidrát nemzedék

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Tue Sep 28 00:06:32 CEST 2010


charles hoss wrote:

>> Már szinte zavar ez a talán szándékos értetlenség.
>
> mert nem ertem hogy miert hanyagolod el a dolog lenyeget .

Nem hanyagolok el semmit, egyszerűen másról beszélünk. Én arról a tévedésről 
beszélek, miszerint a keresztstabilizátorok erőt visznek át a _kerekekre_ egyik 
oldalról a másikra.
Már itt is volt szó arról, hogy ez bizony valódi félreértés. Pl ha egy autó 
felkaptat az egyik első kerekével a járdára, akkor a kaszniban keletkezik-e 
csavaró nyomaték...

> elkepzeltem .
> az auto ebben a pillanatban merev test . csak hogy a nyugalmi
> allapotahoz kepest - azaz az egyenes haladashoz kepest nezem , akkor
> nem azonos vele .

A merev testet úgy kell elképzelni, azért írtam csak oda, mert a talaj "nem 
tudja", hogy az autóban milyen szerkezetek vannak, és ha kanyarodik, akkor egy 
adott pillanatban a kerekekre ható erő se függ attól, hogy milyen szerkezetek 
vannak az autóban, mármint abból a szempontból, hogy a talaj és az egyes kerekek 
között mekkora erők ébrednek. Ebből a szempontból nézve ezek a szerkezetek 
lényegtelenek, nem elhanyagolás, hanem a szó minden értelmében közömbös, hogy 
milyen rudak meg egyebek vannak. A kerekekre ható erőkben nem játszanak 
szerepet. Ezt kéne csak megérteni.

Az egy másik tészta, hogy ezen szerkezetek hatására a járgány milyen pályán fog 
közelekedni, vagy hogy milyen plusz leszorítóerőt hoz létre valami szárny, vagy 
a gumi anyaga esetleg sokkal nagyobb surlódási tényezőt fog eredményezni, amitől 
nem fog megcsúszni.

Ez az alul- meg felülkormányzottság már egész más tészta, én nem erről 
beszéltem. Ez egy dinamikai jellemző, akkor csúcsosodik ki, amikor el akar 
valahol szabadulni a kerék, azaz meg akar kezdődni a csúszás, ezt meg millió meg 
még egy dolog befolyásolja. Ez viszont az én szempontomból elterelés, mint az 
autó szine, az ablakok átlátszósága stb.

> az ero ami "atmegy" nem megy at . nyilvanvalo - de ez egy uzemkepes es
> jo paradigma , modell amivel meg lehet erteni hogy mit tesz a stab rud
> .
> ami bejon az egyik oldalon , az segit kicsit lehuzni a masik oldalt ,
> igy megakadalyozva a sulypont vandorlas egy reszet - es ez mar igy

Így minden rendben van, erről elég beszélni.

> ha nincs oldaliranyu g , csak akkor kepzelheto el hogy a ket kereken
> azonos ero ebredjen . ilyet szerintem senki nem mondott :)

De igen, a másik szálban korábban, amikor azt találtam beírni, hogy ha a 
fekvőrendőrt féloldalasan vesszük, akkor csavarónyomaték jön létre a kasznin, 
amire jött egy válasz pont a kereszt-stabilizátorra hivatkozva, ami ezt a 
csavarónyomatékot eltünteti. Szóval autóügyben egészen topon lévő emberknél is 
ott a tévedés lehetősége. Az csak öröm, hogy nálad egy pillanatig sem állt fenn.

hjozsi 



More information about the Elektro-etc mailing list