[elektro-etc] Szénhidrát nemzedék
charles hoss
charles.hoss at gmail.com
Mon Sep 27 19:41:14 CEST 2010
2010/9/27 jhidvegi <jhidvegi at gmail.com>:
> charles hoss wrote:
>
>> ertem - de az auto nem merev test - kidobod a modellbol a problema
>> lelket .
>
> Már szinte zavar ez a talán szándékos értetlenség.
mert nem ertem hogy miert hanyagolod el a dolog lenyeget .
> Képzelj el egy kör alakú pályát, ezen egyenletes sebességgel köröz az autó.
> A pálya tökéletes, semmi hupli, tehát az autó nem rugózik, nem moccan rajta
> semmi. Ha így nézed, máris merev test.
elkepzeltem .
az auto ebben a pillanatban merev test . csak hogy a nyugalmi
allapotahoz kepest - azaz az egyenes haladashoz kepest nezem , akkor
nem azonos vele .
merev testnek minosul egy egyensulyban levo auto aminek a sulypontja
10%-ot vandorol kifele es folfele a nyugalmi allapotahoz kepest ,
kozben a kerek foleg a kulso elen nyugszik es mar kenodik , nem tapad
(ez tipusosan alulkormanyzott viselkedes , nem mondok futomutipust es
minositest) - es merev test az is ha az auto sulypontja nem mozdul
folfele , kifele csak 3%-ot es a gumi a teljes feluleten egyenletesen
kapja az erot , igy a belso es a kulso iven egyforman tapad es sehol
nem lepi tul a gumi anyagara jellemzo max ertekeket , tehat nem
kenodik , nem hagy csikot maga mogott .
a ket auto uzeme kozben teljesen maskent viselkedik , mas az elerheto
max sebessege es mas a viselkedese is .
> Erre mondtam, hogy csak súlypontelmozdulás történik, amit úgy írtam, hogy
> "kiborul" a kaszni, ennek a kilövésére van a keresztstabilizátor, de ettől
> még nem fog a belső kerekekre a talajtól ható erő jelentősen változni!!
jelentosen .
mi szamit jelentosennek ?
ha a kaszni nem tud emelkedni es a sulypont nem maszik kifele par
szazaleknal tobbet , az oriasi elterest jelent kanyarsebessegben -
szelsoseges esetben azt jelenti majd hogy az egyik autoval kenyelmesen
beveszed a korlatozas sebesseget tartva a kanyart mig a masikkal
lecsuszol az utrol .
> Tehát olyat nem tudsz csinálni semmiféle szerkezettel, hogy ha van egy ilyen
> nélküli autó, akkor az adott kanyarban és sebességen a külső kerekeken a
> súly 90%-a van, a belsőkön 10, aztán berakod a legprofibb szerkezetet, és
> nicsak, ki beszél, egyszeribe egyformán oszlik meg az erő a két keréken.
persze .
csak mar akkor is nagyon nagy az elteres amikor a ket esetben 100%-es
nulla vagy 99% es 1% az arany . ha meghaladtad a gumid uzemi
parametereit , akkor bajban vagy .
> Hát.
> nem oszlik meg egyformán, max a 90% lecsökken 88-ra, a 10 megnő 12-re, mert
> beljebb marad a súlypont. De NEM ez a lényeg, hanem az elvi tévedés, aminek
> sokan - fogalmazzak erősen - áldozatul esnek, hogy az erő átmegy a
> túloldalra, és egyformán lesznek a kerekek terhelve.
az ero ami "atmegy" nem megy at . nyilvanvalo - de ez egy uzemkepes es
jo paradigma , modell amivel meg lehet erteni hogy mit tesz a stab rud
.
ami bejon az egyik oldalon , az segit kicsit lehuzni a masik oldalt ,
igy megakadalyozva a sulypont vandorlas egy reszet - es ez mar igy
ahogy van nagyon jo . nem attol mas mert nincs oldaliranyu ero - mert
ha nincs oldaliranyu g , csak akkor kepzelheto el hogy a ket kereken
azonos ero ebredjen . ilyet szerintem senki nem mondott :)
bye
dexter
More information about the Elektro-etc
mailing list