[elektro-etc] Szénhidrát nemzedék
trebi at algoritmic.hu
trebi at algoritmic.hu
Mon Sep 20 11:12:50 CEST 2010
charles.hoss wrote:
> Nem tudom miert kotik hajtasrendszerhez a kormanyzottsagot.
> A butan megcsinalt tulbiztonsagos gepek alulkormanyzottak , mert ezt
> erti meg a nulla agyu user , aki arra nez amerre menni akar es arra
> tekeri a kormanyt is , erzes nelkul.
Nem kötik hajtásrendszerhez, és a nulla agyú juzer is jófelé korrigál
túlkormányzott autónál is: arra tekeri, amerre menni akar. (Csak általában
nem jó időben és mértékben. De az irány stimmelni szokott.)
Ami miatt alulkormányzottra tervezik az autókat, még ESP/kutyafüle mellett
is, az az, hogy az alulkormányzottság önamagát megszüntető, "negatívan
visszacsatolt" folyamat, magyarul ahogy kicsúszik az autó a nagyobb sugarú
ívre, ott már a változatlan sebességgel meg tud tapadni kis szerencsével. A
túlkormányozottság viszont egy önmagát erősítő, "pozitívan visszacsatolt"
folyamat, ha kimegy a kocsi fara, az egész autó egyre kisebb íven akar
kanyarodni, ahol persze egyre erősödik a csúszás. Értelemszerűen
alulkormányozott esetben ha semmit nem csinál a juzer, akkor egy kicsit
nagyobb íven, de be tud fordulni, ha nincs ott útban semmi. Túlkormányzott
esetben meg garantáltan megpördül. Akkor is, ha nem azonnal, gyorsan és
pontosan korrigál. Általában túlkorrigálnak, beleng az autó, pár flikkflakk
jobbra-balra, aztán zutty be az árokba.
> A kormany geometria pedig fekete magia :)
> Nem modellezheto egyszeruen.
Nem olyan bonyolult az.
http://www.autofitt.hu/futelm.htm
Trebitsch
> Bye
> dexter
>
> Sent from my HTC
>
> -----Original Message-----
> From: jhidvegi <jhidvegi at gmail.com>
> Sent: Monday, September 27, 2010 0:31
> To: elektro-etc at tesla.hu
> Subject: Re: [elektro-etc] Szénhidrát nemzedék
>
> Szali Sandor wrote:
>
>> igen, a hatsokerekes tulkormanyzott az elsokerekes meg
>> alulkormanyzott hajlamu is ettol.
>> nem a kis kormanymuattetel miatt hivjak pl. alulkormanyozottnak :)
>
> Na jó, de az F1-nél hol alul-, hol meg túlkormányzottságról
> beszélnek, holott ez
> tutira hátsókerekes mind.
>
> Az fel se merült bennem, hogy a kormányműáttételnek bármi köze lenne
> a dologhoz.
>
>> a latvany is, ezzel aztan a kerekdoles elallitodasa csokken az is jo,
>> de a kerekek kozott atterhelodes van, a kulso trapezkart lefele
>> nyomja a stab.rud.
>
> Na nem, ez félreértés. Nem a kerekek terhelése változik, hanem a
> rugóké! A
> kerekek terhelése kizárólag a menetbeli sajátosságoktól függ. Pl a
> kanyar ívétől
> és a sebességtől, a kocsi súlypontjának a helyzetétől, és a kerekek
> távolságától. Ha ez egy adott szituban adott, akkor a kerekek közti
> terhelés-megosztás ezáltal adott, ezen semmiféle belső szerkezet nem
> tud
> változtatni.
>
> Pl ha a surlódási tényező nagyon jó, és boruláshatáron volna egy
> járgány, akkor
> ugye a belső kerekek már szinte nulla erőt kapnak a talajtól.
> Akármilyen rudak
> is akárhol vannak. Az autó súlyát csaknem teljes egészében a külső
> kerekek
> viszik. Eközben persze nincs akadálya annak, hogy a belső kerekek
> rugói is össze
> legyenek nyomva.
>
>> mikor vettem ezta hulladekot oriasi szettartasa volt, akkor csak
>> szemmel lottem be :)
>
> Ja, hogy volt baja eleve, akkor értem, hogy matatni kellett. Az
> ilyesmit én
> azzal szoktam kezdeni, hogy autószerelő, az megnézi, lóg-e valami, ha
> igen, azt
> kicserélni, aztán jöhet a futómű belövés.
>
>> maradt egy pici szettartas
>> most lottem be egy hosszu alu csovel a gyari osszetartas erteket
>
> Ez biztos nem rossz, de igen oda kell figyelni. Arra pl, hogy amikor
> odafekteted
> a csövet akármelyik kerékhez, azt előtte játszad be úgy, hogy a
> kóválygás (mert
> ugye a kerék sose fut tökéletesen) szélső helyzete éppen fönt meg
> lent legyen,
> tehát a vizszintes érintési pontok úgy viselkedjenek, mintha a kerék
> tökéletes
> lenne.
>
> hjozsi
More information about the Elektro-etc
mailing list