[elektro-etc] dan urhajofejlesztes
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Thu Sep 16 09:54:08 CEST 2010
elight wrote:
> De ahogy nézem , azért évről évre fejlődik az űrlift projekt...
> Egyszer valaki csak megüti a főnyereményt.
Szerintem már csak politikai elhatározás és pénz kérdése, a technikai
lehetőségek már adottak.
Nekem a kombinált megoldás tetszene, amikor van az a 3 balloncsöves módszer,
amivel akár 20km magasra is fel lehet jutni, ilyen építményt lehet csinálni,
onnan meg menne tovább a nanocsöves heveder.
Múltkor valamiért nagyon érdekelt a téma, magam is számolgattam, és az jött ki,
hogy a nanocsövek szilárdsága (olvastam 6 tonna/mm2-t is) bőven elegendő lenne
egy állandó keresztmetszetű heveder esetén is. (Nem is bonyolult, középiskolás
matek kell csak hozzá.) Na de senki nem kötelez senkit, hogy a hevedernek
állandó keresztmetszetűnek kell lennie. Lehet az felfelé menet egyre vastagabb
is.
Szóval mechanikailag tök kész a megoldás, ami húzós, az a viharok és villámok
kezelése, meg az építés módja, valamint az űrszemét és más, nem ismerhető
obektumok miatti veszély.
(Középiskolásoknak feladnék olyan feladatot is, hogy ha a kész űrlift hevederén
v sebességgel pl lefelé közlekedik egy m tömegű objektum, akkor mekkora és
milyen irányú erő hat a hevederre. :-) )
Ha már meglesz valaha 1 űrlift, a többi már akár sorozatban készülhet, mert a
szükséges anyagokat a kész űrliften olcsón lehet felszállítani. Nem kevésről van
szó. Olyat is olvastam, hogy valami 800ezer tonnáról van szó. Nem tudom, hogy
ebben mi van benne. Tudni kell, hogy a 36ezer km feletti részen kell egy bazi
nagy tömeg, ami az egész hóbelevancot ellensúlyozza a centripetális erővel.
Szóval nem tudom, hogy ez is benne van-e a tervezett 800ezer tonnában. El tudom
képzelni, hogy csak a heveder súlya lenne ennyi.
A max erő ott lép fel, a 36ezer km-es magasságú geostac. pályán. Ott kell legyen
az egész holminak a mindnekori súlypontja is, ha azt akarják, hogy tényleg ne
mozduljon el.
hjozsi
More information about the Elektro-etc
mailing list