[elektro-etc] Nyaralni voltunk - loerok - futómű
Fuzesi Arnold
arnold.fuzesi.lista at gmail.com
Wed Sep 15 11:46:47 CEST 2010
Naigen, de a bölcsőre támaszkodik a stabilrúd.
Igy azt az esetet (amikor nincs stabilrúd) hogy a bal pl normal allapotban a
jobb rugo teljesen benyomva (jardan) megszunteti es a bal rugot is "benyomja"
valamennyire.
Azaz szerintem csökkenti a toronyra (kasznira) ható csavarási erőt.
Viszont a bölcsőre hatót ahol a rúd feltámaszkodik növeli. (Vagyis nem növeli
hanem létrehozza mert előtte nulla volt)
De a bölcső meg nem a kaszni, hanem egy elég merev téma, az hordja a futóművet
tulképp.
"> átadódik valamennyi erő a másik rugóra is. Vagyis növeli a kaszni csavarásra
> való igénybevételét, mert jobban merev testként viselkedik."
Szerintem az előjeleket nem vetted figyelembe, emiatt nem nő hanem csökken a
tornyoknál fellépő csavarás. Nem csak a jobb oldali rugó nyomja "felfele" a
tornyot, hanem a bal oldali is - a peldanal maradva. Gondolom a két erő összege
megmarad ezesetben, csak eloszlik a két oldal között, igy csökken a csavarás.
Az tiszta sor nem ezért találták ki, de ez egy kellemes mellékhatása ezekszerint.
A.
On 2010.09.15. 10:52, jhidvegi wrote:
> Fuzesi Arnold wrote:
>
>> Legjobban a stabilizátor bekötőket nyírja (ami összeköti a két oldali
>> felfüggesztést a stabilrúddal) a kaszni kb semmit nem csavarodik
>> ilyenkor. A stabilrúd tulkepp "felhuzza" a masik oldali kereket.
>> Azaz a ket stabilrud felfogatasi pontnal a bolcson lehuzza a kasznit.
>>
>> Ha megnezed vizszintes marad a kocsi kb.
>
> Pillanat, ez nem ilyen sima ügy.
> A stabilizátor azt csinálja, hogy a benyomott oldalról (járdázás pl) átvisz némi
> erőt a másik oldalra is. Tehát nemhogy lágyítja, hanem keményíti a csavarodást.
> Ha tök lágy lenne a rugózás, pl terheletlenül fél méterrel lógnak ki a kerék,
> akkor simán bemenne járdázáskor az épp benyomott kerék anélkül, hogy
> számottevően nőne az ott ható erő, így kis nyomaték jönne létre a kasznin.
> De ez az erő átvitele a túloldalra azt teszi, hogy emitt kevésbé nyomódik be,
> átadódik valamennyi erő a másik rugóra is. Vagyis növeli a kaszni csavarásra
> való igénybevételét, mert jobban merev testként viselkedik.
>
> Ezt az egészet nem emiatt találták ki, hanem amiatt, hogy kanyarban ne dőljön
> olyan rondán kifelé az egész kaszni. Ha dől, akkor kijjebb kerül a súlypont,
> elromlik a kanyarban a stabilitás, borulékonnyá válhat a dög, ezért is hívják
> stabilizátornak. Ha tökéletesen működne, akkor ugye nem is lehetne oldalirányban
> billenteni az autót, vagyis ilyen szempontból teljesen merevként viselkedne.
> Azaz, ha járdázik, akkor (elvileg) levegőbe kerülne a másik oldali kerék, hiszen
> az elvileg tökéletes stbilizátor megoldaná, hogy a két kerék nem tudna külön
> rugózni, csak együtt. Ettől maximális csavarónyomaték keletkezne a kasznin.
>
> hjozsi
>
More information about the Elektro-etc
mailing list