[elektro-etc] Nyaralni voltunk - loerok

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Wed Sep 15 10:52:14 CEST 2010


Fuzesi Arnold wrote:

> Legjobban a stabilizátor bekötőket nyírja (ami összeköti a két oldali
> felfüggesztést a stabilrúddal) a kaszni kb semmit nem csavarodik
> ilyenkor. A stabilrúd tulkepp "felhuzza"  a masik oldali kereket.
> Azaz a ket stabilrud felfogatasi pontnal a bolcson lehuzza  a kasznit.
>
> Ha megnezed vizszintes marad a kocsi kb.

Pillanat, ez nem ilyen sima ügy.
A stabilizátor azt csinálja, hogy a benyomott oldalról (járdázás pl) átvisz némi 
erőt a másik oldalra is. Tehát nemhogy lágyítja, hanem keményíti a csavarodást. 
Ha tök lágy lenne a rugózás, pl terheletlenül fél méterrel lógnak ki a kerék, 
akkor simán bemenne járdázáskor az épp benyomott kerék anélkül, hogy 
számottevően nőne az ott ható erő, így kis nyomaték jönne létre a kasznin.
De ez az erő átvitele a túloldalra azt teszi, hogy emitt kevésbé nyomódik be, 
átadódik valamennyi erő a másik rugóra is. Vagyis növeli a kaszni csavarásra 
való igénybevételét, mert jobban merev testként viselkedik.

Ezt az egészet nem emiatt találták ki, hanem amiatt, hogy kanyarban ne dőljön 
olyan rondán kifelé az egész kaszni. Ha dől, akkor kijjebb kerül a súlypont, 
elromlik a kanyarban a stabilitás, borulékonnyá válhat a dög, ezért is hívják 
stabilizátornak. Ha tökéletesen működne, akkor ugye nem is lehetne oldalirányban 
billenteni az autót, vagyis ilyen szempontból teljesen merevként viselkedne. 
Azaz, ha járdázik, akkor (elvileg) levegőbe kerülne a másik oldali kerék, hiszen 
az elvileg tökéletes stbilizátor megoldaná, hogy a két kerék nem tudna külön 
rugózni, csak együtt. Ettől maximális csavarónyomaték keletkezne a kasznin.

hjozsi 



More information about the Elektro-etc mailing list