[elektro-etc] kis polszki
Vilmos David
vilmosd at yahoo.com
Tue Oct 19 02:03:32 CEST 2010
Ha esetleg valaki nem ismerne a kis polszkit:
Polski Fiat 126p
Az ön által vett - esetleg lopott - gépjármu a szocialista ipar csúcsterméke, de ezért kérjük ne keseredjen el! Meg mielott önkezével nyúlna a konnektorba, el árulunk néhány közhasznú információt errol az autóról. A Polski Fiat 126-os valamivel kisebb, mint egy szemetes konténer és valamivel nagyobb, mint egy bernáthegyi kutya ülve. Alakjára jellemzo az úgynevezett "cseppforma", mert cseppet sem hasonlít a korszeru, kedvezo légellenállású nyugati modellekre. E hátrány kiküszöbölésére a gyár ellátta ezt a modellt különféle extrákkal. Az egyik legfontosabb extrából mindjárt négy darab is van. Ez a kerék (mivel a kerék általában kerek és ettol a Polski Fiat 126 kerekei sem térnek el lényegesen, ezért a kerek részletesebb ismertetésétol most eltekintünk ). A másik fontos extra a karosszéria, melyet a gyár egyszerre két színben is le fest. Jellemzo párosítások: piros-rozsda;
sárga-rozsda; fehér-rozsda.A harmadi k fontos extra a motor, amely a gépjármu hátsó részébe!
n foglalja el majdnem a teljes autót.
Most ismerkedjünk meg közelebbrol is a gépjármuvel! Miután felismertük, hogy kis Polskival van dolgunk, térjünk rá a beszállás kényes muveletére. Ha nincs nálunk a kulcs, jobb híján a kocsit hátunkra véve hátizsákként használhatjuk. Ha nálunk van a kulcs, keressünk egy kis lyukat az autó jobb oldalán. Miután kinyitottuk a tanksapkát és ott nem tudtunk beszállni, keressünk egy másik lyukat kissé elorébb... Hurrá! Ez az! Most nyissuk ki az ajtót és üljünk be! Figyelem: ha történetesen 47 cm-nél szélesebbek vagyunk, az oldalunkat nyomni fogja a sebességváltó, de ha kb. 120 cm szélesek vagyunk, szórjuk ki az elso üléseket, bal kézzel kormányozzunk, jobb kézzel könyököljünk ki az autó jobb oldalán és a lábunk között váltsunk sebességet! De talán térjünk vissza a beszálláshoz:A gépjármu egy értelmiségi, csont és bor családanyára lett méretezve, ezért ha mi ülve elérjük
a kosárlabdapalánkot és be akarunk szállni, elotte feltétlenül keressünk fel egy biztosító irodát! Ha sikeresen beszálltunk a bal elso ülésre, a következokre kell figyelni:
- amibe a fejünket vertük, az a teto
- amibe a térdünket vertük, az a kormány
- az oldalunkat nyomó sebességváltóról mar szóltunk.
Próbáljuk mozdítani a lábfejünket! Ha nem megy, akkor beszorult a lábunk a pedálok alá. Emeljük ki onnan! A gépkocsiban három pedál található, úgy mint fej, tor és potroh. Mindez lengyelül kuplung, gáz és fék szónak hangzik. Használjuk mi is ez utóbbit! Most a kulcsot dugjuk a kormány - amibe a térdünket vertük - oldalán levo lyukba, amely feltunoen hasonlít az ajtón ill. a tanksapkán levo lyukhoz. /Ha egy nagy kulcstartó miatt a kulcsot nem tudtuk a lyukba dugni, azonnal szálljunk ki és tegyük vissza a levett tanksapkát a helyére!!!/ Most fordítsuk el a kulcsot! Meglepo csendet fogunk hallani...
Nem, ez nem a teljesen hangszigetelt kiskocsi, hanem a gyújtás. Ahhoz, hogy beindítsuk az autót, kotorásszunk jobb kezünkkel az ülés mellett! Itt három kart találunk; két kicsit és egy nagyot. Húzzuk meg a bal oldali kicsit, aztán lepodj ünk meg! Megint nem történt semmi. Persze, mert a szivatót húztuk meg. A kis Polski ugyanis szivatóval indul! Most meghúzhatjuk a másik kis kart is. Gyengébb idegzetu autósoknál bevett szokás, hogy ezután megijednek és messzire szaladnak , aztán hónapokig kúráltatják magukat egy távoli szanatóriumban. Készüljünk fel hát egy megrázó élményre! Jobb esetben beindul az autó. Rosszabb esetben felrobban. Tegyük fel, hogy beindul! Az az enyhe rángás, ami a fejünket az egyik ablaktól a másikig dobálja, meg nem ad aggodalomra okot. Ha azonban gázt adunk, a hang egy Forma-l-es autó hangjával vetekedik és érezhetjük magunk alatt a 24 lóero tombolását.
Talán induljunk el! Óvatoskodni felesleges, a gyár ezt az autót ellátta kipörgés gátlóval is, melyet a köznyelv nemes egyszeruséggel csak 24 lóeronek nevez. Igy az autónk átlagos útviszonyok mellett sem koptatja indulásnál a gumijait. Pár méter megtétele után tartsunk fékpróbát! Attól nem kell félnünk, hogy kirepülünk a szélvédon keresztül, de azért tapasztalni fogjuk a négy darab dobfék hatását. Ha ilyenkor kiabálást hallunk, azonnal álljunk meg és cibáljuk ki a gyalogost a kocsi alól! Megfigyelok szerint kétféle gyalogos létezik: gyors és halott. De mivel a halott gyalogos a legritkább esetben kiabál, valamint a gyors gyalogos csak a legritkább esetben kerül kocsi alá, ezért levonhatjuk a következtetést, hogy az autónk olyan gyors, hogy nincs az a gyors gyalogos, aki el tudna menekülni elolünk.
Néhány szó a Polski Fiat 126 menettulajdonságairól:
Ez a gépkocsi gyengén alulkormányzott, ami annyit jelent, hogy ha túl gyorsan megyünk be egy kanyarba, felborulunk, a kormány fölöttünk lesz, így alulról kell kormányoznunk. (Rosszabb esetben alulról szagoljuk az
ibolyát.) A gépjármu állórajttal - nagy gázadás, hirtelen kuplungkiengedés - állva marad. Ezért mindig menetközben rajtoljunk! Ha esetleg mégis sikerül az állórajt és ettol a mellettünk álló autóknak lerepülnek a rendszámtáblái, feltétlenül gyanakodjunk arra, hogy rossz autóba szálltunk be!
A kis Polski nevu egyszeru gép használata: Ismerkedjünk meg közelebbrol a kocsi belso terével. Már tudjuk hol van a kormány, a szivató és az indítókar. Az oldalunkat nyomó sebességváltót általában sebességváltásra használjak, ritkábban különbözo szexuális hajlamok levezeto eszközeként. Mi most csak az elso esettel foglalkozunk, mivel a másik eset nagyfokú autodidaktizmust követel. Induljunk el az autóval! A sebességváltót ehhez nyomjuk balra fel. Jó! Most miután levertük a tükröt, a sebességváltó karját kicibálhatjuk a tetokárpitból. Tegyük vissza a helyére és induljunk el még egyszer. Ha most sem menne minden simán, talán nyomjuk be bal lábunkkal a kuplungot. (Nyalókát nyert az a Polski tulajdonos, aki elozoleg ki tudta rángatni a lábát a kuplungpedál alól. A díjat majd postázzuk.) A gázadás növelésével fokozatosan engedjük ki a kuplungot. Ez az!... Most szálljunk ki és
tegyünk az elottünk álló autó szélvédojére betétlapot! Ezúttal körültekintobben járjunk el!
! Aki oxigénmaszkot vett fel a nagy gyorsulástól létrejövo légritkulás kiküszöbölésére, az nyugodtan leveheti már most. Ha sikerült - ezek után végre - elindulnunk, megtettük az elso lépést afelé, hogy szilaj paripánkat / kis Polski / a magunk uralma alá hajtsuk. Váltsunk sebességet, ha a motor zajától már kitörtek az ablakaink. Használjuk ismét a kuplungot váltás közben. A kettes sebességi fokozat az egyes alatt van. (Aki most szét szedte a sebességváltót vagy a kocsi alá nézett a kettes sebességi fokozatot az egyes alatt keresve, sürgosen küldje vissza a nyalókát!) Találjuk meg a harmadikat és a negyediket. Ha igaz, most kb. 80-al robogunk az utcán (esetleg szomorúan ülünk egy roncs mellett az árokban). Semmi baj, olvassunk tovább! A Polski Fiat 126 végsebességét empirikus képletek alapján határozták meg, tehát hitelesek. épp ezért ne próbáljuk ki! (E kézikönyv írója
saját gépjármuvén megpróbálta túlszárnyalni ezt a borzalmasan nagy végsebességet és tanulság!
ul közre is adja: "kb. 90 km/h sebességnél repült le a csomagtartó fe
érzékeny búcsút tolem a homlokfal és a visszapillantó tükör, úgy 125 körül mondott csütörtököt az ablaktörlo miközben egy szélvédore kenodött hangyászsünt próbáltam eltávolítani vele. 147 km/h sebességnél törtek ki az ablakok és tépte le a kocsiszekrényt a huzat. 160 körül repült el a fülem mellett egy laprugó köteg és 180-nal esett le a jobb hátsó kerekem. Általában ilyenkor gondol arra eloször az ember, hogy meg kellene állnia. Nálam a gondolatot tett követte: ráléptem a fékre. Ettol kormánnyal a kezemben berepültem az út mellett békésen legelészo bárányok közé." a szerk.) Álljunk meg most mi is...
A fékezés muvelete: eltéroen a korszerutlen kisautóktól a kis Polski kétkörös fékrendszerrel rendelkezik, ami annyit jelent, hogy kétszer kell rálépni a fékre, hogy egyszer fogjon. Az ötletes tervezok a fékpedált magasabbra helyezték a gázpedálnál, ezért lábunkat nem tudjuk közvetlenül átcsúsztatni a gázról a fékre. A gázról eloször fel kell emelni függoleges síkban pár centire ahhoz, hogy fékezni tudjunk. Ennek elonyei:
- E mozdulat során végig tudjuk gondolni, hogy tényleg fékezni akarunk-e vagy csak testmozgást óhajtunk végezni
- Ha felemeljük a lábunkat, beverjük a kormányba, így az elernyed és szinte rázuhan a fékre, amitol hatásosabban tudunk fékezni (A kellemetlenségek elkerülése végett e muvelet után kezünkkel töröljük le a szélvédobe vert orrunkáltal okozott vérfoltokat!) Miután megálltunk, nézzünk körül, mi minden található még az erogépünkben. A kormányoszlopon található baloldalt két nyúlvány, jobb oldalt pedig egy. (Gyengébbek kedvéért: a nyúlványnak se a nyúlhoz, se a ványhoz nincs semmi köze) A bal oldali karok (nyúlványok):
alsó - világításvezérlo kar
felso - indexkapcsoló kar
király-
ász -
A jobb oldali kar: ablaktörlo. Nevéhez huen ablakot lehet törölni vele, de jól használható még fésunek, böllérkésnek, cipore tapadt szennyezodések levakarásához, nehézfeju idegenek tartós ütlegeléséhez, valamint kisebb krokodilok szájának kitámasztásához. (Sajnos szélvédore tapadt hangyászsün ellen nem hatásos ellenszer.)Külön figyelmet érdemel a belülrol állítható visszapillantó tükör. Ezen úgy állíthatunk, hogy letekerjük az ablakot és kinyújtott bal kezünkkel a tükröt kényelmesen elérve tetszés szerint mozgatjuk a kívánt irányba. A Polski Fiat 126
gyermekbetegségei:
1. Gyakran csúfolják. Pl.: Nyuszibusz, Bádogbugyi, Egérkamion, stb. 2. Bukkanónál különféle problémákat okozhat:
a; Nem bukkan! Ezt kiválthatja a túlzott meredekségu bukkanó, esetleg a bukkanó teljes hiánya.
b; A bukkanó után a bent ülok számának megfeleloen kerek púpok válnak láthatóvá a teton. Ha a kerek púpok mellett hosszúkás is latható lesz, akkor valószínuleg kutya is tartózkodott az autóban. 3. A csomagtartó nagysága konvergál a nullához. Vigasztalódjunk azzal a tudattal, hogy mivel a kis Polski csomagtartójába az utastérbol is be tudunknyúlni, felfoghatjuk úgy is a dolgot, hogy ennek az autónak van a világon a legnagyobb kesztyutartója. 4. Gyors kanyarodáskor a temérdek lóero miatt kitör az autó hátulja. Ilyenkor általában a kocsi eleje viszont betör(ik). 5. Ugyancsak kanyarodáskor fordul elo, hogy gyorsan kell tekernünk a kormányt. Jellegzetesen ilyenkor a mellettünk ülo utasunk arca nyolc napon túl gyógyuló alakváltozásokat szenved. Tanácsoljuk, hogy ilyen esetben elozoleg tegyünk a fejére bukósisakot és adjunk a kezébe mentoládát. (Figyelem! A De Luxe modellben már
gyárilag bent lógnak a
bukósisakok.)
Összegzés: A Polski Fiat 126 univerzális városi kisautó, mert egyaránt muködik eredeti és lopott alkatrészekkel is. A városban kiválóan tud parkolni, csak arra kell vigyázni, hogy leengedett ablakokkal ne hagyjuk magára, mert postaládá nak nézik és beledobálják a leveleket!
En meg nem probaltam ki. De majd egyszer. (183 magas , 98 kg vagyok)
Udv Vili
PS: Nem sajat: A tanyan talaltam.
More information about the Elektro-etc
mailing list