[elektro-etc] vorosiszap osszefoglalo
Leto Tokarev
leto at irisz.hu
Wed Oct 13 07:39:34 CEST 2010
Sok uj nincs benne, de hatha erdekel valakit
---------- Forwarded message ----------
Date: Tue, 12 Oct 2010 14:19:53 +0200
From: losz at geology.elte.hu
Ha már a geológusok szót kaptak (vigyázat, hosszú lesz, csak az olvassa el,
akit érdekel):
Az elemzésekkel kimutatott nehéz fém tartalom a vörös iszapban az oxidált
vashoz kötődik, abból csak 2-3-as pH érték mellett "mosható" ki (ezért kezelik
az egészet "szelíd" ecetsavval). Ilyen pH érték a természetben nem fordulhat
elő, azért a vörös iszap mérgező hatása nem olyan nagy ,mint amilyennek azt az
összetétel alapján feltételezik, ezért vette le az EU a veszélyes anyagok
listájáról. A radioaktivitása csak kicsit növekszik a természetes bauxithoz
képest, hiszen ez lényegében annyiban különbözik a bauxittól, hogy az
alumíniumot oxidos, hidroxidos állapotban (az alumíniumnak nagy a vegyülési
képessége, tiszta állapotban lényegében nem fordul elő a természetben). Tehát
az eredeti kőzethez képest csak relatíve dúsultak fel benne az alacsony
radioaktivitású izotópok.
A veszélyessége a lúgosságában van. Ebben a hazánkban egyedül megmaradt (a
tatabányait és az almásfüzitőit már régen bezárták) timföldgyárban (a bauxit
termelésünk az elmúlt két évtizedben a negyedére csökkent) az európai termelés
13%-át, a világtermelés 5 %-át állítják elő!!! Termékei nagyon korszerűek: a
privatizációkor teljesen elavult technológiával, a korábbi szovjet piacra
termelő üzemből számos technológiai újítással egy világszínvonalú, kiváló
termékeket előállító üzemet hoztak létre, amely a 15évvel ezelőtti évi 4
milliárdos veszteségből mára, a technológiai problémákat, az energia
áremeléseket (rendkívül energia igényes iparág!) és a gazdasági válságot
leküzdve most havi 100 milliós eredményt produkál. Ennek az összegnek most lesz
helye...
Anno a Norsk Hydro is pályázott a cégre, mert nekik már van gyáruk
Szlovákiában és Szlovániában is. A magyar pályázó azzal nyert, hogy vállalta a
már meglévő rendkívül környezetszennyező másik 9 (!) kazetta ártalmatlanítását.
Ebből 8 és féllel végeztek már, ami azt jelenti, hogy az abban tárolt "nem
veszélyes" anyag már nem folyós, nagyrészt megszilárdult, földdel leborították,
takarásban van, az alsó szigetelésnek köszönhetően elvileg nem szivárog, a
talajvizeket nem szennyezi. De azért ó termőföld sosem lesz belőle, nem fogják
trágyázásra, föld feljavításra használni...
A jelenlegi borzalmas tragédiát okozó kazettát 1985-86-ban, tehát
évtizeddel a privatizáció előtt építették (addigra a jól jövedelmező
gyöngyszemeket, pl. az alumínium hengerművet akkorra már rég eladták a
franciáknak)
Bár számos vizsgálat még hátravan, sok kötetnyi szakvélemény fog születni,
bírósági perek sorozata következik, nagyon valószínű, hogy építésföldtani
problémák okozták a katasztrófát. Egyelőre nincs bizonyíték arra, hogy pl.
túltöltötték volna a tározót. Egy liftet is kétszeres terhelésre kell
méretezni, tehát az nem lehetséges, hogy pl. 2 m-rel a perem alatt lehet csak
feltölteni, hiszen ez a kazetta 19 (!) m magas oldalakkal rendelkezik, azt
hiszem, 23 hektáros. Olyanra kellett volna méretezni, hogy csurig töltve is
kibírja az oldalnyomást. Az elmúlt években egyébként kissé magasították a
töltést, de hosszas engedélyezési eljárás során, és nem az okozta a bajt,
hiszen a sarok mélyen kitört.
Baj volt, hogy nem mélyítették eleve a földbe (máshol a szabályozók ezt
előírják, nálunk nem). Baj volt, hogy szögletesre tervezték, hiszen a nyomás
szükségszerűen mindig a sarkoknál a legnagyobb (láttatok már szögletes ablakú
repülőt? Az épületkárok is mindig a szögletes ablakok sarkánál, mint
leggyengébb pontnál jelentkeznek). Tehát kerekített oldalúnak kellett volna
lennie.
Geológiai szempontból baj volt, hogy nem egységes talajra került a gát.
Részben az agyagos altalajra (ami fontos, mert vízszigetelőként megakadályozza
a lúg beszivárgását a talajba), részint a Torma(?)-patak kavicsos-homokos
ártéri üledékére. Ezeknek a rétegeknek a vízfelvevő képessége eltérő - az idei,
60-70 cm vagy még több csapadék mellett ez nem lényegtelen szempont. Tudjuk,
hogy a környezetvédelmi hatóság, az esetleges elszennyeződött talajvíz
szivárgásától félve egy résfalat építtetett a tározó előtt. Ez sem volt túl
bölcs dolog, mert amögött visszatolul a talajvíz, és bajt okozhat...
Nem vagyok statikus, nem tudom, szükséges lett volna-e a betonba vasat rakni
(nem volt benne). Nem tudom, lehet-e igazán betonnak nevezni azt a salak
pernyét, amiből a földgát megtámasztású kazetta oldalfala készült? Igaz-e, hogy
ez vízzel érintkezve veszít a szilárdságából?
Sok kérdés, amire vizsgálatok adhatják meg a választ.
Az tény, hogy a gyár vezetése el sem tudta képzelni, hogy ilyen esemény
bekövetkezzen. Ezért nem volt rá katasztrófa terv, nem volt 3. félnek okozott
kárra nézve biztosítás kötve.
Amennyiben eredeti építésföldtani hibák okozták a kataklizmát, akkor is a
tulajdonos a felelős jogilag. Viszont utólag perelheti az eladót, az
államot...A tervezési felelősség azt hiszem, 25 évre szól..
A legfontosabb kérdés: tényleg voltak e hetekkel, hónapokkal korábban
előjelei a gátszakadásnak, mint azt a médiában olvashatjuk? (Szoktak
jelentkezni pl. buzgárok, szemmel látható, táguló repedések). Ez dönti el, hogy
az elvárható gondosságot tanúsították-e a tulajdonosok, a gyár vezetése. Akik
nyilván nem hülyék, mert egy gátszakadást mindenképpen meg kell akadályozniuk:
az emberi sorsok tönkretételén, haláleseteken kívül (ha éjszaka következik be,
3 számjegyű lett volna a halálos áldozatok száma) az ő teljes
ellehetetlenülésüket, teljes vagyonvesztésüket okozza (a gyár értékét, Tolnai
úr vagyonát - neki egyébként külföldön is vannak érdekeltségei, részvényei -
21 milliárdra becsülik, és szerintem a teljes számla ennél magasabb lesz).
Mindenesetre a gyár napokon belül nyilván újra indul, mert fontos üzem.
Annak a 60 embernek, aki a károsult, megsemmisült településeken lakik és a
timföldgyárban dolgozik, elég a háza elvesztése, biztos nem szavaznának arra,
hogy a munkahelyük is elvesszen... A 10/a tározót közben alkalmassá tették a
frissen "gyártódó" vörös iszap befogadására.
Egyébként egy ilyen veszélyes anyagokkal dolgozó gyárat csak tervszerűen
lépésekként lehet leállítani vagy félév alatt, nem egyik napról a másikra,
különben az további ökológiai katasztrófákhoz vezethet.
Majd kiállítanak egy katasztrófa biztost, aki az igazgató tanáccsal közösen
vezényli a mentést és a további termelést, és nem lennék meglepve, ha a végén
tulajdonos váltással zárulna a történet...
A vezérigazgatót tegnap előzetesbe helyezték.
Timföldgyártás egyébként 80 éve folyik Magyarországon, az ipar egyik húzó
Ágazata volt mindig is az alumíniumipar, mondjuk a gyógyszergyártással együtt.
Tanulság: ítélkezni csak megfontoltan, adatok birtokában lehet. A médiában
sok megalapozatlan hír jelent meg. Aki látja ezt a 40 km2-t, amit hosszú időre
nyugodtan kivonhatunk hazánk 93.030 km2-es területéből, az magát a végítéletet,
az apokalipszist látja, és a látottak hatása alá kerül... A tragédián
túlmenően, azt még felnagyítva a média - különösen a hazai hírekre alapozva a
külföldi - olyan képet festett, hogy amerikaiak aggódva érdeklődnek, lehet-e
még Magyarországon élni?! Ez biztos, hogy nagy pofont ad az idegenforgalmunknak
és a mezőgazdasági exportunknak. Pedig semmi köze hozzá...
Ami minket érint(ett): a hetvenes-nyolcvanas években Nyírád-Halimba
térségében mélyművelésű bauxitbánya is működött, ami csak a karsztvízszint
folyamatos süllyesztésével volt lehetséges. Ez volt az okozója, hogy a
nyolcvanas években a depressziós tölcsér széle felé eső
Tapolcai-tavasbarlangban is lejjebb szállt a vízszint, és a csónakázótó száraz
lábbal bejárható volt. Ezzel az illetékesek nem sokat törődtek, de amikor a
Hévízi-tó vízhozamát és hőfokát is kedvezőtlenül érintette a vízszint
süllyesztés (az az egyik legfontosabb valuta kitermelő helyünk volt és maradt
is), akkor leállították a mélyművelést...Kisvártatva (néhány év múlva)
visszakaptuk a tavsbarlangunkat, helyreállt az eredeti karsztvízszint.
Köszönet a türelemért!
Leél-Őssy Szabolcs
More information about the Elektro-etc
mailing list