[elektro-etc] Dexternek szeretettel...

charles hoss charles.hoss at gmail.com
Mon Oct 11 20:30:52 CEST 2010


:)

koszi
par aprosag : 24 loero ... talan a katalogusban :)
enyhen alulkormanyzott : fekezni kell kanyar elott hogy legyen eleg
terheles a kormanyzott kerekeken .

bye
dexter


Skandar Graun <sgraun at gmail.com> írta (2010. október 11. 20:24):
> Polski Fiat 126p
>
> Az ön által vett - esetleg lopott - gépjármu a szocialista ipar
> csúcsterméke, de ezért kérjük ne keseredjen el! Meg mielott önkezével
> nyúlna a konnektorba, el árulunk néhány közhasznú információt errol az
>  autóról. A Polski Fiat 126-os valamivel kisebb, mint egy szemetes
> konténer és valamivel nagyobb, mint egy bernáthegyi kutya ülve.
> Alakjára  jellemzo az úgynevezett "cseppforma", mert cseppet sem
> hasonlít a  korszeru, kedvezo légellenállású nyugati modellekre. E
> hátrány  kiküszöbölésére a gyár ellátta ezt a modellt különféle
> extrákkal. Az  egyik legfontosabb extrából mindjárt négy darab is van.
> Ez a kerék (mivel  a kerék általában kerek és ettol a Polski Fiat 126
> kerekei sem térnek el  lényegesen, ezért a kerek részletesebb
> ismertetésétol most eltekintünk ).  A másik fontos extra a
> karosszéria, melyet a gyár egyszerre két színben  is le fest. Jellemzo
> párosítások: piros-rozsda; sárga-rozsda;  fehér-rozsda.A harmadi k
> fontos extra a motor, amely a gépjármu hátsó  részében foglalja el
> majdnem a teljes autót.
>
> Most ismerkedjünk meg közelebbrol is a gépjármuvel! Miután
> felismertük,  hogy kis Polskival van dolgunk, térjünk rá a beszállás
> kényes muveletére.  Ha nincs nálunk a kulcs, jobb híján a kocsit
> hátunkra véve hátizsákként  használhatjuk. Ha nálunk van a kulcs,
> keressünk egy kis lyukat az autó  jobb oldalán. Miután kinyitottuk a
> tanksapkát és ott nem tudtunk  beszállni, keressünk egy másik lyukat
> kissé elorébb... Hurrá! Ez az! Most  nyissuk ki az ajtót és üljünk be!
> Figyelem: ha
>  történetesen 47 cm-nél szélesebbek vagyunk, az oldalunkat nyomni
> fogja a  sebességváltó, de ha kb. 120 cm szélesek vagyunk, szórjuk ki
> az elso  üléseket, bal kézzel kormányozzunk, jobb kézzel könyököljünk
> ki az autó  jobb oldalán és a lábunk között váltsunk sebességet! De
> talán térjünk  vissza a beszálláshoz:A gépjármu egy értelmiségi, csont
> és bor  családanyára lett méretezve, ezért ha mi ülve elérjük a
> kosárlabdapalánkot és be akarunk szállni, elotte feltétlenül keressünk
>  fel egy biztosító irodát!  Ha sikeresen beszálltunk a bal elso
> ülésre, a következokre kell figyelni:
> - amibe a fejünket vertük, az a teto
> - amibe a térdünket vertük, az a kormány
> - az oldalunkat nyomó sebességváltóról mar szóltunk.
> Próbáljuk mozdítani a lábfejünket! Ha nem megy, akkor beszorult a
> lábunk  a pedálok alá. Emeljük ki onnan! A gépkocsiban három pedál
> található, úgy  mint fej, tor és potroh. Mindez lengyelül kuplung, gáz
> és fék szónak  hangzik. Használjuk mi is ez utóbbit! Most a kulcsot
> dugjuk a kormány  -  amibe a térdünket vertük - oldalán levo lyukba,
> amely feltunoen hasonlít  az ajtón ill. a tanksapkán levo lyukhoz. /Ha
> egy nagy kulcstartó miatt a  kulcsot nem tudtuk a lyukba dugni,
> azonnal szálljunk ki és tegyük vissza  a levett tanksapkát a
> helyére!!!/ Most fordítsuk el a kulcsot! Meglepo  csendet fogunk
> hallani...
>
> Nem, ez nem a teljesen hangszigetelt kiskocsi, hanem a gyújtás. Ahhoz,
>  hogy beindítsuk az autót, kotorásszunk jobb kezünkkel az ülés
> mellett!  Itt három kart találunk; két kicsit és egy nagyot. Húzzuk
> meg a bal  oldali kicsit, aztán lepodj  ünk meg! Megint nem történt
> semmi. Persze, mert a szivatót húztuk meg. A  kis Polski ugyanis
> szivatóval indul! Most meghúzhatjuk a másik kis kart  is. Gyengébb
> idegzetu autósoknál bevett szokás, hogy ezután megijednek és  messzire
> szaladnak  , aztán hónapokig kúráltatják magukat egy távoli
> szanatóriumban.  Készüljünk fel hát egy megrázó élményre! Jobb esetben
> beindul az autó.  Rosszabb esetben felrobban. Tegyük fel, hogy
> beindul!  Az az enyhe rángás, ami a fejünket az egyik ablaktól a
> másikig dobálja,  meg nem ad aggodalomra okot. Ha azonban gázt adunk,
> a hang egy Forma-l-es  autó hangjával vetekedik és érezhetjük magunk
> alatt a 24 lóero  tombolását.
>
> Talán induljunk el! Óvatoskodni felesleges, a gyár ezt az autót
> ellátta  kipörgés gátlóval is, melyet a köznyelv nemes egyszeruséggel
> csak 24  lóeronek nevez. Igy az autónk átlagos útviszonyok mellett sem
> koptatja  indulásnál a gumijait. Pár méter megtétele után tartsunk
> fékpróbát! Attól  nem kell félnünk, hogy kirepülünk a szélvédon
> keresztül, de azért  tapasztalni fogjuk a négy darab dobfék hatását.
> Ha ilyenkor kiabálást  hallunk, azonnal álljunk meg és cibáljuk ki a
> gyalogost a kocsi alól!  Megfigyelok szerint kétféle gyalogos létezik:
> gyors és halott. De mivel a  halott gyalogos a legritkább esetben
> kiabál, valamint a gyors gyalogos  csak a legritkább esetben kerül
> kocsi alá, ezért levonhatjuk a  következtetést, hogy az autónk olyan
> gyors, hogy nincs az a gyors  gyalogos, aki el tudna menekülni
> elolünk.
>
> Néhány szó a Polski Fiat 126 menettulajdonságairól:
> Ez a gépkocsi gyengén alulkormányzott, ami annyit jelent, hogy ha túl
> gyorsan megyünk be egy kanyarba, felborulunk, a kormány fölöttünk
> lesz,  így alulról kell kormányoznunk. (Rosszabb esetben alulról
> szagoljuk az
> ibolyát.) A gépjármu állórajttal - nagy gázadás, hirtelen
> kuplungkiengedés - állva marad. Ezért mindig menetközben rajtoljunk!
> Ha  esetleg mégis sikerül az állórajt és ettol a mellettünk álló
> autóknak  lerepülnek a rendszámtáblái, feltétlenül gyanakodjunk arra,
> hogy rossz  autóba szálltunk be!
>
> A kis Polski nevu egyszeru gép használata: Ismerkedjünk meg
> közelebbrol a  kocsi belso terével. Már tudjuk hol van a kormány, a
> szivató és az  indítókar. Az oldalunkat nyomó sebességváltót általában
> sebességváltásra  használjak, ritkábban különbözo szexuális hajlamok
> levezeto eszközeként.  Mi most csak az elso esettel foglalkozunk,
> mivel a másik eset nagyfokú  autodidaktizmust követel.  Induljunk el
> az autóval! A sebességváltót ehhez nyomjuk balra fel. Jó!  Most miután
> levertük a tükröt, a sebességváltó karját kicibálhatjuk a
> tetokárpitból. Tegyük vissza a helyére és induljunk el még egyszer. Ha
>  most sem menne minden simán, talán nyomjuk be bal lábunkkal a
> kuplungot.  (Nyalókát nyert az a Polski tulajdonos, aki elozoleg ki
> tudta rángatni a  lábát a kuplungpedál alól. A díjat majd postázzuk.)
> A gázadás növelésével  fokozatosan engedjük ki a kuplungot. Ez az!...
> Most szálljunk ki és  tegyünk az elottünk álló autó szélvédojére
> betétlapot! Ezúttal  körültekintobben járjunk el!
> ! Aki oxigénmaszkot vett fel a nagy  gyorsulástól létrejövo
> légritkulás kiküszöbölésére, az nyugodtan leveheti  már most.  Ha
> sikerült - ezek után végre - elindulnunk, megtettük az elso lépést
> afelé, hogy szilaj paripánkat / kis Polski / a magunk uralma alá
> hajtsuk.  Váltsunk sebességet, ha a motor zajától már kitörtek az
> ablakaink.  Használjuk ismét a kuplungot váltás közben. A kettes
> sebességi fokozat az  egyes alatt van. (Aki most szét szedte a
> sebességváltót vagy a kocsi alá  nézett a kettes sebességi fokozatot
> az egyes alatt keresve, sürgosen  küldje vissza a nyalókát!) Találjuk
> meg a harmadikat és a negyediket. Ha  igaz, most kb. 80-al robogunk az
> utcán (esetleg szomorúan ülünk egy roncs  mellett az árokban). Semmi
> baj, olvassunk tovább! A Polski Fiat 126  végsebességét empirikus
> képletek alapján határozták meg, tehát hitelesek.  épp ezért ne
> próbáljuk ki! (E kézikönyv írója saját gépjármuvén  megpróbálta
> túlszárnyalni ezt a borzalmasan nagy végsebességet és  tanulságul
> közre is adja: "kb. 90 km/h sebességnél repült le a  csomagtartó
> fedele, 110-nél vett érzékeny búcsút tolem a homlokfal és  a
> visszapillantó tükör, úgy 125 körül mondott csütörtököt az ablaktörlo
> miközben egy szélvédore kenodött  hangyászsünt próbáltam eltávolítani
> vele. 147 km/h sebességnél törtek ki  az ablakok és tépte le a
> kocsiszekrényt a huzat. 160 körül repült el a  fülem mellett egy
> laprugó köteg és 180-nal esett le a jobb hátsó kerekem.  Általában
> ilyenkor  gondol arra eloször az ember, hogy meg kellene állnia. Nálam
> a gondolatot  tett követte: ráléptem a fékre. Ettol kormánnyal a
> kezemben berepültem az  út mellett békésen legelészo bárányok közé." a
> szerk.) Álljunk meg most  mi is...
>
> A fékezés muvelete: eltéroen a korszerutlen kisautóktól a kis Polski
> kétkörös fékrendszerrel rendelkezik, ami annyit jelent, hogy kétszer
> kell  rálépni a fékre, hogy egyszer fogjon. Az ötletes tervezok a
> fékpedált  magasabbra helyezték a gázpedálnál, ezért lábunkat nem
> tudjuk közvetlenül  átcsúsztatni a gázról a fékre. A gázról eloször
> fel kell emelni  függoleges síkban pár centire ahhoz, hogy fékezni
> tudjunk. Ennek elonyei:
> - E mozdulat során végig tudjuk gondolni, hogy tényleg fékezni
> akarunk-e  vagy csak testmozgást óhajtunk végezni
> - Ha felemeljük a lábunkat, beverjük a kormányba, így az elernyed és
> szinte rázuhan a fékre, amitol hatásosabban tudunk fékezni (A
> kellemetlenségek elkerülése végett e muvelet után kezünkkel töröljük
> le a  szélvédobe vert orrunkáltal okozott vérfoltokat!)  Miután
> megálltunk, nézzünk körül, mi minden található még az  erogépünkben. A
> kormányoszlopon található baloldalt két nyúlvány, jobb  oldalt pedig
> egy. (Gyengébbek kedvéért: a nyúlványnak se a nyúlhoz, se a  ványhoz
> nincs semmi köze)  A bal oldali karok (nyúlványok):
>    alsó  - világításvezérlo kar
>    felso - indexkapcsoló kar
>    király-
>    ász   -
> A jobb oldali kar: ablaktörlo. Nevéhez huen ablakot lehet törölni
> vele,  de jól használható még fésunek, böllérkésnek, cipore tapadt
> szennyezodések levakarásához, nehézfeju idegenek tartós ütlegeléséhez,
>  valamint kisebb krokodilok szájának kitámasztásához. (Sajnos
> szélvédore  tapadt hangyászsün ellen nem hatásos ellenszer.)Külön
> figyelmet érdemel a  belülrol állítható visszapillantó tükör. Ezen úgy
> állíthatunk, hogy  letekerjük az ablakot és kinyújtott bal kezünkkel a
> tükröt kényelmesen  elérve tetszés szerint mozgatjuk a kívánt irányba.
>  A Polski Fiat 126 gyermekbetegségei:
> 1. Gyakran csúfolják. Pl.: Nyuszibusz, Bádogbugyi, Egérkamion, stb.
> 2. Bukkanónál különféle problémákat okozhat:
>   a; Nem bukkan! Ezt kiválthatja a túlzott meredekségu bukkanó,
> esetleg  a bukkanó teljes hiánya.
>   b; A bukkanó után a bent ülok számának megfeleloen kerek púpok
> válnak  láthatóvá a teton. Ha a kerek púpok mellett hosszúkás is
> latható lesz,  akkor valószínuleg kutya is tartózkodott az autóban.
> 3. A csomagtartó nagysága konvergál a nullához. Vigasztalódjunk azzal
> a  tudattal, hogy mivel a kis Polski csomagtartójába az utastérbol is
> be  tudunknyúlni, felfoghatjuk úgy is a dolgot, hogy ennek az autónak
> van a  világon a legnagyobb kesztyutartója.
> 4. Gyors kanyarodáskor a temérdek lóero miatt kitör az autó hátulja.
> Ilyenkor általában a kocsi eleje viszont betör(ik).
> 5. Ugyancsak kanyarodáskor fordul elo, hogy gyorsan kell tekernünk a
> kormányt. Jellegzetesen ilyenkor a mellettünk ülo utasunk arca nyolc
> napon túl gyógyuló alakváltozásokat szenved. Tanácsoljuk, hogy ilyen
> esetben elozoleg tegyünk a fejére bukósisakot és adjunk a kezébe
> mentoládát. (Figyelem! A De Luxe modellben már gyárilag bent lógnak a
> bukósisakok.)
>
>  Összegzés: A Polski Fiat 126 univerzális városi kisautó, mert
> egyaránt  muködik eredeti és lopott alkatrészekkel is. A városban
> kiválóan tud  parkolni, csak arra kell vigyázni, hogy leengedett
> ablakokkal ne hagyjuk  magára, mert postaládá  nak nézik és
> beledobálják a leveleket!
>
>



More information about the Elektro-etc mailing list