[elektro-etc] Dexternek szeretettel...
charles hoss
charles.hoss at gmail.com
Mon Oct 11 20:30:52 CEST 2010
:)
koszi
par aprosag : 24 loero ... talan a katalogusban :)
enyhen alulkormanyzott : fekezni kell kanyar elott hogy legyen eleg
terheles a kormanyzott kerekeken .
bye
dexter
Skandar Graun <sgraun at gmail.com> írta (2010. október 11. 20:24):
> Polski Fiat 126p
>
> Az ön által vett - esetleg lopott - gépjármu a szocialista ipar
> csúcsterméke, de ezért kérjük ne keseredjen el! Meg mielott önkezével
> nyúlna a konnektorba, el árulunk néhány közhasznú információt errol az
> autóról. A Polski Fiat 126-os valamivel kisebb, mint egy szemetes
> konténer és valamivel nagyobb, mint egy bernáthegyi kutya ülve.
> Alakjára jellemzo az úgynevezett "cseppforma", mert cseppet sem
> hasonlít a korszeru, kedvezo légellenállású nyugati modellekre. E
> hátrány kiküszöbölésére a gyár ellátta ezt a modellt különféle
> extrákkal. Az egyik legfontosabb extrából mindjárt négy darab is van.
> Ez a kerék (mivel a kerék általában kerek és ettol a Polski Fiat 126
> kerekei sem térnek el lényegesen, ezért a kerek részletesebb
> ismertetésétol most eltekintünk ). A másik fontos extra a
> karosszéria, melyet a gyár egyszerre két színben is le fest. Jellemzo
> párosítások: piros-rozsda; sárga-rozsda; fehér-rozsda.A harmadi k
> fontos extra a motor, amely a gépjármu hátsó részében foglalja el
> majdnem a teljes autót.
>
> Most ismerkedjünk meg közelebbrol is a gépjármuvel! Miután
> felismertük, hogy kis Polskival van dolgunk, térjünk rá a beszállás
> kényes muveletére. Ha nincs nálunk a kulcs, jobb híján a kocsit
> hátunkra véve hátizsákként használhatjuk. Ha nálunk van a kulcs,
> keressünk egy kis lyukat az autó jobb oldalán. Miután kinyitottuk a
> tanksapkát és ott nem tudtunk beszállni, keressünk egy másik lyukat
> kissé elorébb... Hurrá! Ez az! Most nyissuk ki az ajtót és üljünk be!
> Figyelem: ha
> történetesen 47 cm-nél szélesebbek vagyunk, az oldalunkat nyomni
> fogja a sebességváltó, de ha kb. 120 cm szélesek vagyunk, szórjuk ki
> az elso üléseket, bal kézzel kormányozzunk, jobb kézzel könyököljünk
> ki az autó jobb oldalán és a lábunk között váltsunk sebességet! De
> talán térjünk vissza a beszálláshoz:A gépjármu egy értelmiségi, csont
> és bor családanyára lett méretezve, ezért ha mi ülve elérjük a
> kosárlabdapalánkot és be akarunk szállni, elotte feltétlenül keressünk
> fel egy biztosító irodát! Ha sikeresen beszálltunk a bal elso
> ülésre, a következokre kell figyelni:
> - amibe a fejünket vertük, az a teto
> - amibe a térdünket vertük, az a kormány
> - az oldalunkat nyomó sebességváltóról mar szóltunk.
> Próbáljuk mozdítani a lábfejünket! Ha nem megy, akkor beszorult a
> lábunk a pedálok alá. Emeljük ki onnan! A gépkocsiban három pedál
> található, úgy mint fej, tor és potroh. Mindez lengyelül kuplung, gáz
> és fék szónak hangzik. Használjuk mi is ez utóbbit! Most a kulcsot
> dugjuk a kormány - amibe a térdünket vertük - oldalán levo lyukba,
> amely feltunoen hasonlít az ajtón ill. a tanksapkán levo lyukhoz. /Ha
> egy nagy kulcstartó miatt a kulcsot nem tudtuk a lyukba dugni,
> azonnal szálljunk ki és tegyük vissza a levett tanksapkát a
> helyére!!!/ Most fordítsuk el a kulcsot! Meglepo csendet fogunk
> hallani...
>
> Nem, ez nem a teljesen hangszigetelt kiskocsi, hanem a gyújtás. Ahhoz,
> hogy beindítsuk az autót, kotorásszunk jobb kezünkkel az ülés
> mellett! Itt három kart találunk; két kicsit és egy nagyot. Húzzuk
> meg a bal oldali kicsit, aztán lepodj ünk meg! Megint nem történt
> semmi. Persze, mert a szivatót húztuk meg. A kis Polski ugyanis
> szivatóval indul! Most meghúzhatjuk a másik kis kart is. Gyengébb
> idegzetu autósoknál bevett szokás, hogy ezután megijednek és messzire
> szaladnak , aztán hónapokig kúráltatják magukat egy távoli
> szanatóriumban. Készüljünk fel hát egy megrázó élményre! Jobb esetben
> beindul az autó. Rosszabb esetben felrobban. Tegyük fel, hogy
> beindul! Az az enyhe rángás, ami a fejünket az egyik ablaktól a
> másikig dobálja, meg nem ad aggodalomra okot. Ha azonban gázt adunk,
> a hang egy Forma-l-es autó hangjával vetekedik és érezhetjük magunk
> alatt a 24 lóero tombolását.
>
> Talán induljunk el! Óvatoskodni felesleges, a gyár ezt az autót
> ellátta kipörgés gátlóval is, melyet a köznyelv nemes egyszeruséggel
> csak 24 lóeronek nevez. Igy az autónk átlagos útviszonyok mellett sem
> koptatja indulásnál a gumijait. Pár méter megtétele után tartsunk
> fékpróbát! Attól nem kell félnünk, hogy kirepülünk a szélvédon
> keresztül, de azért tapasztalni fogjuk a négy darab dobfék hatását.
> Ha ilyenkor kiabálást hallunk, azonnal álljunk meg és cibáljuk ki a
> gyalogost a kocsi alól! Megfigyelok szerint kétféle gyalogos létezik:
> gyors és halott. De mivel a halott gyalogos a legritkább esetben
> kiabál, valamint a gyors gyalogos csak a legritkább esetben kerül
> kocsi alá, ezért levonhatjuk a következtetést, hogy az autónk olyan
> gyors, hogy nincs az a gyors gyalogos, aki el tudna menekülni
> elolünk.
>
> Néhány szó a Polski Fiat 126 menettulajdonságairól:
> Ez a gépkocsi gyengén alulkormányzott, ami annyit jelent, hogy ha túl
> gyorsan megyünk be egy kanyarba, felborulunk, a kormány fölöttünk
> lesz, így alulról kell kormányoznunk. (Rosszabb esetben alulról
> szagoljuk az
> ibolyát.) A gépjármu állórajttal - nagy gázadás, hirtelen
> kuplungkiengedés - állva marad. Ezért mindig menetközben rajtoljunk!
> Ha esetleg mégis sikerül az állórajt és ettol a mellettünk álló
> autóknak lerepülnek a rendszámtáblái, feltétlenül gyanakodjunk arra,
> hogy rossz autóba szálltunk be!
>
> A kis Polski nevu egyszeru gép használata: Ismerkedjünk meg
> közelebbrol a kocsi belso terével. Már tudjuk hol van a kormány, a
> szivató és az indítókar. Az oldalunkat nyomó sebességváltót általában
> sebességváltásra használjak, ritkábban különbözo szexuális hajlamok
> levezeto eszközeként. Mi most csak az elso esettel foglalkozunk,
> mivel a másik eset nagyfokú autodidaktizmust követel. Induljunk el
> az autóval! A sebességváltót ehhez nyomjuk balra fel. Jó! Most miután
> levertük a tükröt, a sebességváltó karját kicibálhatjuk a
> tetokárpitból. Tegyük vissza a helyére és induljunk el még egyszer. Ha
> most sem menne minden simán, talán nyomjuk be bal lábunkkal a
> kuplungot. (Nyalókát nyert az a Polski tulajdonos, aki elozoleg ki
> tudta rángatni a lábát a kuplungpedál alól. A díjat majd postázzuk.)
> A gázadás növelésével fokozatosan engedjük ki a kuplungot. Ez az!...
> Most szálljunk ki és tegyünk az elottünk álló autó szélvédojére
> betétlapot! Ezúttal körültekintobben járjunk el!
> ! Aki oxigénmaszkot vett fel a nagy gyorsulástól létrejövo
> légritkulás kiküszöbölésére, az nyugodtan leveheti már most. Ha
> sikerült - ezek után végre - elindulnunk, megtettük az elso lépést
> afelé, hogy szilaj paripánkat / kis Polski / a magunk uralma alá
> hajtsuk. Váltsunk sebességet, ha a motor zajától már kitörtek az
> ablakaink. Használjuk ismét a kuplungot váltás közben. A kettes
> sebességi fokozat az egyes alatt van. (Aki most szét szedte a
> sebességváltót vagy a kocsi alá nézett a kettes sebességi fokozatot
> az egyes alatt keresve, sürgosen küldje vissza a nyalókát!) Találjuk
> meg a harmadikat és a negyediket. Ha igaz, most kb. 80-al robogunk az
> utcán (esetleg szomorúan ülünk egy roncs mellett az árokban). Semmi
> baj, olvassunk tovább! A Polski Fiat 126 végsebességét empirikus
> képletek alapján határozták meg, tehát hitelesek. épp ezért ne
> próbáljuk ki! (E kézikönyv írója saját gépjármuvén megpróbálta
> túlszárnyalni ezt a borzalmasan nagy végsebességet és tanulságul
> közre is adja: "kb. 90 km/h sebességnél repült le a csomagtartó
> fedele, 110-nél vett érzékeny búcsút tolem a homlokfal és a
> visszapillantó tükör, úgy 125 körül mondott csütörtököt az ablaktörlo
> miközben egy szélvédore kenodött hangyászsünt próbáltam eltávolítani
> vele. 147 km/h sebességnél törtek ki az ablakok és tépte le a
> kocsiszekrényt a huzat. 160 körül repült el a fülem mellett egy
> laprugó köteg és 180-nal esett le a jobb hátsó kerekem. Általában
> ilyenkor gondol arra eloször az ember, hogy meg kellene állnia. Nálam
> a gondolatot tett követte: ráléptem a fékre. Ettol kormánnyal a
> kezemben berepültem az út mellett békésen legelészo bárányok közé." a
> szerk.) Álljunk meg most mi is...
>
> A fékezés muvelete: eltéroen a korszerutlen kisautóktól a kis Polski
> kétkörös fékrendszerrel rendelkezik, ami annyit jelent, hogy kétszer
> kell rálépni a fékre, hogy egyszer fogjon. Az ötletes tervezok a
> fékpedált magasabbra helyezték a gázpedálnál, ezért lábunkat nem
> tudjuk közvetlenül átcsúsztatni a gázról a fékre. A gázról eloször
> fel kell emelni függoleges síkban pár centire ahhoz, hogy fékezni
> tudjunk. Ennek elonyei:
> - E mozdulat során végig tudjuk gondolni, hogy tényleg fékezni
> akarunk-e vagy csak testmozgást óhajtunk végezni
> - Ha felemeljük a lábunkat, beverjük a kormányba, így az elernyed és
> szinte rázuhan a fékre, amitol hatásosabban tudunk fékezni (A
> kellemetlenségek elkerülése végett e muvelet után kezünkkel töröljük
> le a szélvédobe vert orrunkáltal okozott vérfoltokat!) Miután
> megálltunk, nézzünk körül, mi minden található még az erogépünkben. A
> kormányoszlopon található baloldalt két nyúlvány, jobb oldalt pedig
> egy. (Gyengébbek kedvéért: a nyúlványnak se a nyúlhoz, se a ványhoz
> nincs semmi köze) A bal oldali karok (nyúlványok):
> alsó - világításvezérlo kar
> felso - indexkapcsoló kar
> király-
> ász -
> A jobb oldali kar: ablaktörlo. Nevéhez huen ablakot lehet törölni
> vele, de jól használható még fésunek, böllérkésnek, cipore tapadt
> szennyezodések levakarásához, nehézfeju idegenek tartós ütlegeléséhez,
> valamint kisebb krokodilok szájának kitámasztásához. (Sajnos
> szélvédore tapadt hangyászsün ellen nem hatásos ellenszer.)Külön
> figyelmet érdemel a belülrol állítható visszapillantó tükör. Ezen úgy
> állíthatunk, hogy letekerjük az ablakot és kinyújtott bal kezünkkel a
> tükröt kényelmesen elérve tetszés szerint mozgatjuk a kívánt irányba.
> A Polski Fiat 126 gyermekbetegségei:
> 1. Gyakran csúfolják. Pl.: Nyuszibusz, Bádogbugyi, Egérkamion, stb.
> 2. Bukkanónál különféle problémákat okozhat:
> a; Nem bukkan! Ezt kiválthatja a túlzott meredekségu bukkanó,
> esetleg a bukkanó teljes hiánya.
> b; A bukkanó után a bent ülok számának megfeleloen kerek púpok
> válnak láthatóvá a teton. Ha a kerek púpok mellett hosszúkás is
> latható lesz, akkor valószínuleg kutya is tartózkodott az autóban.
> 3. A csomagtartó nagysága konvergál a nullához. Vigasztalódjunk azzal
> a tudattal, hogy mivel a kis Polski csomagtartójába az utastérbol is
> be tudunknyúlni, felfoghatjuk úgy is a dolgot, hogy ennek az autónak
> van a világon a legnagyobb kesztyutartója.
> 4. Gyors kanyarodáskor a temérdek lóero miatt kitör az autó hátulja.
> Ilyenkor általában a kocsi eleje viszont betör(ik).
> 5. Ugyancsak kanyarodáskor fordul elo, hogy gyorsan kell tekernünk a
> kormányt. Jellegzetesen ilyenkor a mellettünk ülo utasunk arca nyolc
> napon túl gyógyuló alakváltozásokat szenved. Tanácsoljuk, hogy ilyen
> esetben elozoleg tegyünk a fejére bukósisakot és adjunk a kezébe
> mentoládát. (Figyelem! A De Luxe modellben már gyárilag bent lógnak a
> bukósisakok.)
>
> Összegzés: A Polski Fiat 126 univerzális városi kisautó, mert
> egyaránt muködik eredeti és lopott alkatrészekkel is. A városban
> kiválóan tud parkolni, csak arra kell vigyázni, hogy leengedett
> ablakokkal ne hagyjuk magára, mert postaládá nak nézik és
> beledobálják a leveleket!
>
>
More information about the Elektro-etc
mailing list