[elektro-etc] Dexternek szeretettel...
Skandar Graun
sgraun at gmail.com
Mon Oct 11 20:24:16 CEST 2010
Polski Fiat 126p
Az ön által vett - esetleg lopott - gépjármu a szocialista ipar
csúcsterméke, de ezért kérjük ne keseredjen el! Meg mielott önkezével
nyúlna a konnektorba, el árulunk néhány közhasznú információt errol az
autóról. A Polski Fiat 126-os valamivel kisebb, mint egy szemetes
konténer és valamivel nagyobb, mint egy bernáthegyi kutya ülve.
Alakjára jellemzo az úgynevezett "cseppforma", mert cseppet sem
hasonlít a korszeru, kedvezo légellenállású nyugati modellekre. E
hátrány kiküszöbölésére a gyár ellátta ezt a modellt különféle
extrákkal. Az egyik legfontosabb extrából mindjárt négy darab is van.
Ez a kerék (mivel a kerék általában kerek és ettol a Polski Fiat 126
kerekei sem térnek el lényegesen, ezért a kerek részletesebb
ismertetésétol most eltekintünk ). A másik fontos extra a
karosszéria, melyet a gyár egyszerre két színben is le fest. Jellemzo
párosítások: piros-rozsda; sárga-rozsda; fehér-rozsda.A harmadi k
fontos extra a motor, amely a gépjármu hátsó részében foglalja el
majdnem a teljes autót.
Most ismerkedjünk meg közelebbrol is a gépjármuvel! Miután
felismertük, hogy kis Polskival van dolgunk, térjünk rá a beszállás
kényes muveletére. Ha nincs nálunk a kulcs, jobb híján a kocsit
hátunkra véve hátizsákként használhatjuk. Ha nálunk van a kulcs,
keressünk egy kis lyukat az autó jobb oldalán. Miután kinyitottuk a
tanksapkát és ott nem tudtunk beszállni, keressünk egy másik lyukat
kissé elorébb... Hurrá! Ez az! Most nyissuk ki az ajtót és üljünk be!
Figyelem: ha
történetesen 47 cm-nél szélesebbek vagyunk, az oldalunkat nyomni
fogja a sebességváltó, de ha kb. 120 cm szélesek vagyunk, szórjuk ki
az elso üléseket, bal kézzel kormányozzunk, jobb kézzel könyököljünk
ki az autó jobb oldalán és a lábunk között váltsunk sebességet! De
talán térjünk vissza a beszálláshoz:A gépjármu egy értelmiségi, csont
és bor családanyára lett méretezve, ezért ha mi ülve elérjük a
kosárlabdapalánkot és be akarunk szállni, elotte feltétlenül keressünk
fel egy biztosító irodát! Ha sikeresen beszálltunk a bal elso
ülésre, a következokre kell figyelni:
- amibe a fejünket vertük, az a teto
- amibe a térdünket vertük, az a kormány
- az oldalunkat nyomó sebességváltóról mar szóltunk.
Próbáljuk mozdítani a lábfejünket! Ha nem megy, akkor beszorult a
lábunk a pedálok alá. Emeljük ki onnan! A gépkocsiban három pedál
található, úgy mint fej, tor és potroh. Mindez lengyelül kuplung, gáz
és fék szónak hangzik. Használjuk mi is ez utóbbit! Most a kulcsot
dugjuk a kormány - amibe a térdünket vertük - oldalán levo lyukba,
amely feltunoen hasonlít az ajtón ill. a tanksapkán levo lyukhoz. /Ha
egy nagy kulcstartó miatt a kulcsot nem tudtuk a lyukba dugni,
azonnal szálljunk ki és tegyük vissza a levett tanksapkát a
helyére!!!/ Most fordítsuk el a kulcsot! Meglepo csendet fogunk
hallani...
Nem, ez nem a teljesen hangszigetelt kiskocsi, hanem a gyújtás. Ahhoz,
hogy beindítsuk az autót, kotorásszunk jobb kezünkkel az ülés
mellett! Itt három kart találunk; két kicsit és egy nagyot. Húzzuk
meg a bal oldali kicsit, aztán lepodj ünk meg! Megint nem történt
semmi. Persze, mert a szivatót húztuk meg. A kis Polski ugyanis
szivatóval indul! Most meghúzhatjuk a másik kis kart is. Gyengébb
idegzetu autósoknál bevett szokás, hogy ezután megijednek és messzire
szaladnak , aztán hónapokig kúráltatják magukat egy távoli
szanatóriumban. Készüljünk fel hát egy megrázó élményre! Jobb esetben
beindul az autó. Rosszabb esetben felrobban. Tegyük fel, hogy
beindul! Az az enyhe rángás, ami a fejünket az egyik ablaktól a
másikig dobálja, meg nem ad aggodalomra okot. Ha azonban gázt adunk,
a hang egy Forma-l-es autó hangjával vetekedik és érezhetjük magunk
alatt a 24 lóero tombolását.
Talán induljunk el! Óvatoskodni felesleges, a gyár ezt az autót
ellátta kipörgés gátlóval is, melyet a köznyelv nemes egyszeruséggel
csak 24 lóeronek nevez. Igy az autónk átlagos útviszonyok mellett sem
koptatja indulásnál a gumijait. Pár méter megtétele után tartsunk
fékpróbát! Attól nem kell félnünk, hogy kirepülünk a szélvédon
keresztül, de azért tapasztalni fogjuk a négy darab dobfék hatását.
Ha ilyenkor kiabálást hallunk, azonnal álljunk meg és cibáljuk ki a
gyalogost a kocsi alól! Megfigyelok szerint kétféle gyalogos létezik:
gyors és halott. De mivel a halott gyalogos a legritkább esetben
kiabál, valamint a gyors gyalogos csak a legritkább esetben kerül
kocsi alá, ezért levonhatjuk a következtetést, hogy az autónk olyan
gyors, hogy nincs az a gyors gyalogos, aki el tudna menekülni
elolünk.
Néhány szó a Polski Fiat 126 menettulajdonságairól:
Ez a gépkocsi gyengén alulkormányzott, ami annyit jelent, hogy ha túl
gyorsan megyünk be egy kanyarba, felborulunk, a kormány fölöttünk
lesz, így alulról kell kormányoznunk. (Rosszabb esetben alulról
szagoljuk az
ibolyát.) A gépjármu állórajttal - nagy gázadás, hirtelen
kuplungkiengedés - állva marad. Ezért mindig menetközben rajtoljunk!
Ha esetleg mégis sikerül az állórajt és ettol a mellettünk álló
autóknak lerepülnek a rendszámtáblái, feltétlenül gyanakodjunk arra,
hogy rossz autóba szálltunk be!
A kis Polski nevu egyszeru gép használata: Ismerkedjünk meg
közelebbrol a kocsi belso terével. Már tudjuk hol van a kormány, a
szivató és az indítókar. Az oldalunkat nyomó sebességváltót általában
sebességváltásra használjak, ritkábban különbözo szexuális hajlamok
levezeto eszközeként. Mi most csak az elso esettel foglalkozunk,
mivel a másik eset nagyfokú autodidaktizmust követel. Induljunk el
az autóval! A sebességváltót ehhez nyomjuk balra fel. Jó! Most miután
levertük a tükröt, a sebességváltó karját kicibálhatjuk a
tetokárpitból. Tegyük vissza a helyére és induljunk el még egyszer. Ha
most sem menne minden simán, talán nyomjuk be bal lábunkkal a
kuplungot. (Nyalókát nyert az a Polski tulajdonos, aki elozoleg ki
tudta rángatni a lábát a kuplungpedál alól. A díjat majd postázzuk.)
A gázadás növelésével fokozatosan engedjük ki a kuplungot. Ez az!...
Most szálljunk ki és tegyünk az elottünk álló autó szélvédojére
betétlapot! Ezúttal körültekintobben járjunk el!
! Aki oxigénmaszkot vett fel a nagy gyorsulástól létrejövo
légritkulás kiküszöbölésére, az nyugodtan leveheti már most. Ha
sikerült - ezek után végre - elindulnunk, megtettük az elso lépést
afelé, hogy szilaj paripánkat / kis Polski / a magunk uralma alá
hajtsuk. Váltsunk sebességet, ha a motor zajától már kitörtek az
ablakaink. Használjuk ismét a kuplungot váltás közben. A kettes
sebességi fokozat az egyes alatt van. (Aki most szét szedte a
sebességváltót vagy a kocsi alá nézett a kettes sebességi fokozatot
az egyes alatt keresve, sürgosen küldje vissza a nyalókát!) Találjuk
meg a harmadikat és a negyediket. Ha igaz, most kb. 80-al robogunk az
utcán (esetleg szomorúan ülünk egy roncs mellett az árokban). Semmi
baj, olvassunk tovább! A Polski Fiat 126 végsebességét empirikus
képletek alapján határozták meg, tehát hitelesek. épp ezért ne
próbáljuk ki! (E kézikönyv írója saját gépjármuvén megpróbálta
túlszárnyalni ezt a borzalmasan nagy végsebességet és tanulságul
közre is adja: "kb. 90 km/h sebességnél repült le a csomagtartó
fedele, 110-nél vett érzékeny búcsút tolem a homlokfal és a
visszapillantó tükör, úgy 125 körül mondott csütörtököt az ablaktörlo
miközben egy szélvédore kenodött hangyászsünt próbáltam eltávolítani
vele. 147 km/h sebességnél törtek ki az ablakok és tépte le a
kocsiszekrényt a huzat. 160 körül repült el a fülem mellett egy
laprugó köteg és 180-nal esett le a jobb hátsó kerekem. Általában
ilyenkor gondol arra eloször az ember, hogy meg kellene állnia. Nálam
a gondolatot tett követte: ráléptem a fékre. Ettol kormánnyal a
kezemben berepültem az út mellett békésen legelészo bárányok közé." a
szerk.) Álljunk meg most mi is...
A fékezés muvelete: eltéroen a korszerutlen kisautóktól a kis Polski
kétkörös fékrendszerrel rendelkezik, ami annyit jelent, hogy kétszer
kell rálépni a fékre, hogy egyszer fogjon. Az ötletes tervezok a
fékpedált magasabbra helyezték a gázpedálnál, ezért lábunkat nem
tudjuk közvetlenül átcsúsztatni a gázról a fékre. A gázról eloször
fel kell emelni függoleges síkban pár centire ahhoz, hogy fékezni
tudjunk. Ennek elonyei:
- E mozdulat során végig tudjuk gondolni, hogy tényleg fékezni
akarunk-e vagy csak testmozgást óhajtunk végezni
- Ha felemeljük a lábunkat, beverjük a kormányba, így az elernyed és
szinte rázuhan a fékre, amitol hatásosabban tudunk fékezni (A
kellemetlenségek elkerülése végett e muvelet után kezünkkel töröljük
le a szélvédobe vert orrunkáltal okozott vérfoltokat!) Miután
megálltunk, nézzünk körül, mi minden található még az erogépünkben. A
kormányoszlopon található baloldalt két nyúlvány, jobb oldalt pedig
egy. (Gyengébbek kedvéért: a nyúlványnak se a nyúlhoz, se a ványhoz
nincs semmi köze) A bal oldali karok (nyúlványok):
alsó - világításvezérlo kar
felso - indexkapcsoló kar
király-
ász -
A jobb oldali kar: ablaktörlo. Nevéhez huen ablakot lehet törölni
vele, de jól használható még fésunek, böllérkésnek, cipore tapadt
szennyezodések levakarásához, nehézfeju idegenek tartós ütlegeléséhez,
valamint kisebb krokodilok szájának kitámasztásához. (Sajnos
szélvédore tapadt hangyászsün ellen nem hatásos ellenszer.)Külön
figyelmet érdemel a belülrol állítható visszapillantó tükör. Ezen úgy
állíthatunk, hogy letekerjük az ablakot és kinyújtott bal kezünkkel a
tükröt kényelmesen elérve tetszés szerint mozgatjuk a kívánt irányba.
A Polski Fiat 126 gyermekbetegségei:
1. Gyakran csúfolják. Pl.: Nyuszibusz, Bádogbugyi, Egérkamion, stb.
2. Bukkanónál különféle problémákat okozhat:
a; Nem bukkan! Ezt kiválthatja a túlzott meredekségu bukkanó,
esetleg a bukkanó teljes hiánya.
b; A bukkanó után a bent ülok számának megfeleloen kerek púpok
válnak láthatóvá a teton. Ha a kerek púpok mellett hosszúkás is
latható lesz, akkor valószínuleg kutya is tartózkodott az autóban.
3. A csomagtartó nagysága konvergál a nullához. Vigasztalódjunk azzal
a tudattal, hogy mivel a kis Polski csomagtartójába az utastérbol is
be tudunknyúlni, felfoghatjuk úgy is a dolgot, hogy ennek az autónak
van a világon a legnagyobb kesztyutartója.
4. Gyors kanyarodáskor a temérdek lóero miatt kitör az autó hátulja.
Ilyenkor általában a kocsi eleje viszont betör(ik).
5. Ugyancsak kanyarodáskor fordul elo, hogy gyorsan kell tekernünk a
kormányt. Jellegzetesen ilyenkor a mellettünk ülo utasunk arca nyolc
napon túl gyógyuló alakváltozásokat szenved. Tanácsoljuk, hogy ilyen
esetben elozoleg tegyünk a fejére bukósisakot és adjunk a kezébe
mentoládát. (Figyelem! A De Luxe modellben már gyárilag bent lógnak a
bukósisakok.)
Összegzés: A Polski Fiat 126 univerzális városi kisautó, mert
egyaránt muködik eredeti és lopott alkatrészekkel is. A városban
kiválóan tud parkolni, csak arra kell vigyázni, hogy leengedett
ablakokkal ne hagyjuk magára, mert postaládá nak nézik és
beledobálják a leveleket!
More information about the Elektro-etc
mailing list