[elektro-etc] körforgalom megin /fogy.

trebi at algoritmic.hu trebi at algoritmic.hu
Wed May 5 17:55:29 CEST 2010


jhidvegi wrote:
> trebi at algoritmic.hu wrote:
>
>> Takarékosan akkor jársz, ha a lehető legkevesebbet gyorsul és (főleg)
>> lassul az autó. Üresben gurigázással tényleg csak egészen minimálisat
>> spórolsz, ez inkább csak afféle passziónak jó.
>
> Nem értelek, pedig te otthon vagy az autók terén.
>
> Ha egy hosszú, erősebb lejtőn hagyom az autót felgyorsulni úgy, hogy
> elengedem a gyeplőt, és pl 90-ről felmegy 110-re, közben a motor
> alapjáraton jár, az milyen viszonyban lenne azzal, hogy vizszintes
> úton tolom fel a sebességet szép lassan 90-ről 110-re? Nyilván
> alapjárati fogyasztással ez lehetetlen lenne. Tehát, ha feláldozom
> azt a kis alapjáratit, és egy ilyen virtuális motornak hagyom, hogy
> gyorsítson, az tisztán pozitív kell legyen. Akkor számít keveset, ha
> a lejtők rövidek.
> A másik oldala is pozitív, az emelkedőn, tehát a lejtő párján való
> felmenés, ugyanis ekkor a motor teljesítménye nagyobb, a hatásfoka
> jobb.
> Tehát, ha hullámos úton úgy megy az ember, hogy az emelkedőn
> dolgoztatja a motort (szükségképpen), a lejtőt meg kihasználja
> energia visszanyerésére, akkor jó eséllyel kisebb km-költség jön ki,
> mint ugyanilyen hosszú sík úton.

Annyira kicsi különbséget látok eközött a gurigázás, meg az egyenletes 
tempójú, akár tempomatos haladás között, hogy az hihetetlen.
Egyszer ki kéne mérni, az a tuti.



>>> Ha viszont forgalmi okokból nem lehet hagyni, hogy felgyorsuljon az
>>> autó, akkor a lejtő meredekségétől függő sebességfokozatban megyek
>>> lefelé. Pl 5-ösben elég szerényen fogja a gépet, szóval használható
>>> enyhébb lejtőkön is.
>>
>> Na ezt viszont mindenképp így érdemes csinálni. Takarékossági, és
>> közlekedésbiztonsági szempontból is.
>
> Takarékosságiból nem, csak ha nem akarok rámászni az előttem lévőre,
> illetve ezt nem fékkel akarom elkerülni.
>
> Közlekedés-biztonsági szempontból csak ha versenyez az ember, vagy
> nagyon gyorsan akar menni, vagy állandóan helyzet van. De ez már csak
> stílus kérdése. Én nem vagyok olyan rallizós fajta.

Állandóan helyzet van. Ha tökegyedul vagy az üres és nyílegyenes országúton, 
akkor is bármikor elédszaladhat egy kisebb-nagyobb állat. Nappal is. Aztán 
vagy fékkel tudod elkerülni, vagy gázzal, vagy sehogy. :)

Trebitsch 



More information about the Elektro-etc mailing list