[elektro-etc] körforgalom megin /fogy.

Acs Gabor agabor at electrodesign.hu
Wed May 5 09:24:14 CEST 2010


Na és mi van akkor, ha nem teszed üresbe a lejtőn az autót, hanem kicsit 
még mindig nyomod a gázt? Nagy lejtőnél persze akkor túlságosan 
felgyorsul, de nem túl nagy lejtőnél (ez a jellemző inkább) még kell 
kicsit nyomni a gázt. Motorfék érvényesülhet kis gázpedál nyomásnál is? 
Ilyenkor van, hogy nem 0-t mutat a fogymérő, hanem mondjuk 2-t.

Másik kérdés, hogy anyámék uazában úgy 20 évvel ezelőtt olyan tempomat 
volt, hogy egy bowden a gázra, amivel kézzel rögzíteni tudod a gázpedál 
állást. Ha nincs túl nagy hegy-völgy, akkor lefelé gyorsul, felfelé 
lassul az autó, de azért megy. Ez a fix gázállás jobb lehet 
fogyasztásilag, mint a valódi tempomat, ami lejtőn teljesen elveszi a 
gázt, emelkedőn meg tolja neki?


Gábor


jhidvegi írta:
> Xorn wrote:
>
>>> Lejtőfüggő, de ha számottevő a motorfék, akkor az elengedés az
>>> olcsóbb.
>>
>> Az meg a karburatornal volt, szerintem. :-)
>
> Nem!
> (Ami amúgy már a karburátoros módinál is megvolt, csakszólok, de ezt 
> most hagyjuk.)
>
> Pl ha a lejtő pont megtartja 100-on az autót, ha el van engedve, akkor 
> a 100-ra belőtt tempomat még mindig lehet rosszabb, mert az elengedett 
> autó motorja csak alapjáraton kell ketyegjen, míg tempomatnál 
> gyorsabban. A kaszni nem kér semmit, de nem is ad semmit, tehát a 
> tempomat magasabb fordulaton kell tartsa a _motort_.
>
> De ha a lejtő 5%-os, az autó meg kb 120-szal menne, akkor a lejtő 
> teljesítménye egy 1,5 tonnás autónál 25kW. Ha bekorlátozod 100-ra, 
> akkor csak 20,8kW
> Az üresjárási fogyasztás áll szemben ezzel a 4,2kW-os veszteséggel, 
> ami a fentiek alapján biztosan negatív. Persze nem fogja anyagi 
> romlásba dönteni a vezetőt, főleg, ha nem lép miatta túl valami 
> megengedett sebességet.
>
> Szóval úgy tűnik, hogy minden szóbajöhető lejtő rosszabb tempomattal, 
> mint anélkül, de a különbség valszleg jelentéktelen a tempomat 
> előnyeihez képest.
>
> Azért fogyaszt kevesebbet elvileg tempomattal, mert lábbal nem valami 
> nyugodt a gáztartás. Hol lejjebb vesszük a gázt, hogy meg ráadjuk. Ha 
> lejjebb vesszük, a motorfék óhatatlanul bejöhet, ami veszteség. Az 
> üzemállapotbeli stabilitás is hasznos a veszteség szempontjából, tehát 
> a beállt egyenletes járás.
>
> Valszeg hullámos úton (lejtő-emelkedő váltakozva) szarabb a tempomat, 
> de lábbal is, ha sosem engedjük szabadjára az autót gurulni. Szóval a 
> biológiai tempomat is rosszabb eredményt kell adjon a fentiek alapján.
>
> hjozsi
>
> _____________ NOD32 5086 (20100504) Információ _____________
>
> Az üzenetet a NOD32 antivirus system megvizsgálta.
> http://www.nod32.hu
>
>
>



More information about the Elektro-etc mailing list