[elektro-etc] körforgalom megin /fogy.
Acs Gabor
agabor at electrodesign.hu
Wed May 5 09:24:14 CEST 2010
Na és mi van akkor, ha nem teszed üresbe a lejtőn az autót, hanem kicsit
még mindig nyomod a gázt? Nagy lejtőnél persze akkor túlságosan
felgyorsul, de nem túl nagy lejtőnél (ez a jellemző inkább) még kell
kicsit nyomni a gázt. Motorfék érvényesülhet kis gázpedál nyomásnál is?
Ilyenkor van, hogy nem 0-t mutat a fogymérő, hanem mondjuk 2-t.
Másik kérdés, hogy anyámék uazában úgy 20 évvel ezelőtt olyan tempomat
volt, hogy egy bowden a gázra, amivel kézzel rögzíteni tudod a gázpedál
állást. Ha nincs túl nagy hegy-völgy, akkor lefelé gyorsul, felfelé
lassul az autó, de azért megy. Ez a fix gázállás jobb lehet
fogyasztásilag, mint a valódi tempomat, ami lejtőn teljesen elveszi a
gázt, emelkedőn meg tolja neki?
Gábor
jhidvegi írta:
> Xorn wrote:
>
>>> Lejtőfüggő, de ha számottevő a motorfék, akkor az elengedés az
>>> olcsóbb.
>>
>> Az meg a karburatornal volt, szerintem. :-)
>
> Nem!
> (Ami amúgy már a karburátoros módinál is megvolt, csakszólok, de ezt
> most hagyjuk.)
>
> Pl ha a lejtő pont megtartja 100-on az autót, ha el van engedve, akkor
> a 100-ra belőtt tempomat még mindig lehet rosszabb, mert az elengedett
> autó motorja csak alapjáraton kell ketyegjen, míg tempomatnál
> gyorsabban. A kaszni nem kér semmit, de nem is ad semmit, tehát a
> tempomat magasabb fordulaton kell tartsa a _motort_.
>
> De ha a lejtő 5%-os, az autó meg kb 120-szal menne, akkor a lejtő
> teljesítménye egy 1,5 tonnás autónál 25kW. Ha bekorlátozod 100-ra,
> akkor csak 20,8kW
> Az üresjárási fogyasztás áll szemben ezzel a 4,2kW-os veszteséggel,
> ami a fentiek alapján biztosan negatív. Persze nem fogja anyagi
> romlásba dönteni a vezetőt, főleg, ha nem lép miatta túl valami
> megengedett sebességet.
>
> Szóval úgy tűnik, hogy minden szóbajöhető lejtő rosszabb tempomattal,
> mint anélkül, de a különbség valszleg jelentéktelen a tempomat
> előnyeihez képest.
>
> Azért fogyaszt kevesebbet elvileg tempomattal, mert lábbal nem valami
> nyugodt a gáztartás. Hol lejjebb vesszük a gázt, hogy meg ráadjuk. Ha
> lejjebb vesszük, a motorfék óhatatlanul bejöhet, ami veszteség. Az
> üzemállapotbeli stabilitás is hasznos a veszteség szempontjából, tehát
> a beállt egyenletes járás.
>
> Valszeg hullámos úton (lejtő-emelkedő váltakozva) szarabb a tempomat,
> de lábbal is, ha sosem engedjük szabadjára az autót gurulni. Szóval a
> biológiai tempomat is rosszabb eredményt kell adjon a fentiek alapján.
>
> hjozsi
>
> _____________ NOD32 5086 (20100504) Információ _____________
>
> Az üzenetet a NOD32 antivirus system megvizsgálta.
> http://www.nod32.hu
>
>
>
More information about the Elektro-etc
mailing list