[elektro-etc] bringás téma

vajk fekete halaloszto at yahoo.co.uk
Tue Jun 15 22:56:26 CEST 2010


Hat baratom, probalok allitasokat irni, aztan osszerakod belole. 

 - a kozepen huzos vfek az nem vfek, hanem az ugynevezett cantilever fek. (nem osszetevesztendo az orszagutik kozepenhuzos patkofekjevel, amit kozepen egy savar tart, ez meg a ket villan van ket tusken) elavult, elozo szazadi cucc, nem kell neked ilyen. az oldalthuzos, az a vfek, olyan kell neked. a vfekhez mas fekkar kell mint a cantihoz, mas az attetel tobb bowdent kell huzni. (emiatt a canti fekkarral nem lehet a vfeket rendesen behuzni.

 - a tarcsafek elonye hogy esoben is rendesen fog, nem fogyasztja el idovel a felnit, es nem gyulik ossze rajta a sar saros terepen, igy nem akad el. valamint elgorbitett 8-asban allo kerekkel is lehet tarcsafekkel kozlekedni es fekezni (ha meg a villaban elfer), a vfeket ilyenkor ki kell akasztani, es ez lejton elonytelen. tarcsafek eseten egyszeru kivenni a kereket, de ha valaki poenbol behuzza (hidraulikosnal) a fekkart kivett kerekkel, akkor nehez visszatenni...

 - az olcso tarcsafek olyan is. a bowdenesek kozott letezik(ett) olyan, ami allitolag jobb mint egy jo vfek, de ritka. a hidraulikus tarcsafek az igazi. de nem olcso. varosba _szerintem_ ertelmetlen a tarcsafek.

 - az aluvaz nem rozsdasodik, viszont intenziv hasznalatnal allitolag elfarad es torik. szerintem kozlekedesi celu hasznalatnal ez nem jatszik. viszont mivel sokkal kevesbe rugalmas mint az acel, altalaban elso rugos villa nelkul nem javasoljak, nem aruljak. 

 - a cromo egy speci acel otvozet, amibol baromi vekony falu acelvazat lehettett csinalni, csak erteni kellett a baromi vekony cso hegesztesehez. tartos, konnyu acelvazak. 

 - a vaznak van egy olyanja, hogy geometria. a lenyege az a szopas, hogy ha a vazat teleszkophoz terveztek, akkor magasan van az eleje, es ha merevvillat teszel bele, akkor elorebukik az egesz, lejjebb kerul a pedal, megvaltozik az utanfutas, stb. van speci hosszu merevvilla azoknak, akik ilyenre vagynak, de annyiba kerul mint egy ossztelos tesco bringa.

 - tovabba a rovid vazak fordulekonyabbak, konnyebben manoverezhetoek, de kevesbe mennek maguktol egyenesen. lasd montenbajk. hegyen kell a fordulekonysag, es kevesbe az egyenesfutas.
 
 - a noi vazak okosabbja azzal is torodik, hogy az idealis no combja hosszu, ezert azonos testmagassaghoz rovidebb bringa kell nekik mint a pasiknak.

 - a felegyenesedett testhelyzettel bringazas nem tul sportos, de jobb a kilatas, es vannak akiknek ez tetszik. mivel a nyereg magassaga akkora kell legyen, hogy majdnem teljesen egyenes legyen a terd a pedal also helyzeteben (kulonben megfajdul a combod pl, meg egyebkent is), az egyenes derekhoz magas, es meginkabb hatranyulo kormany kell. van allithato kormanyszar/stucni. ez az a darab, ami a kormanyt a villa fuggoleges tengelyevel osszekoti. oly modon allithato, hogy a szoge allitodik, ahogy meredebbre veszed, jon fel es hatra. de a lenyeg a hajlitott kormany, ami jol hatraall a nyereg fele, ezert nem kell hasalni.

 - a vaz merete a nyereg alatti kb fuggoleges cso hossza  a hajtokar tengelyenek kozepvonalatol a felsocso kozepvonalaig. vannak ejtett felsocsovu vazak, amiknel a felsocso nem vizszintes, ezert az egesz meret kerdes tok ertelmetlen :-)

 - nagy embernek azert kell nagy vaz, hogy ne kelljen egy kilometer hosszu nyeregcso, meg ne erjen a terde a kormanyba meg hasonlok.

 - a nagyobb kerek azert gurul jobban, mert jobban atlagolja az egyenetlenseget, kevesbe megy bele minden hupliba

 - nagy es nehez bringashoz eros kerek kell. duplafalu minimum. nem gagyi gyari kromozott meg minden kullo, hanem DT vagy mas markas rozsdamentes kullo. duplafalu szegecselt felni az igazi. duplafalu: a felni keresztmetszete A betu, benne egy kamraval. (a szimplafalu U keresztmetszetu) a szegecseltnel a kullolyuk egy acel szegeccsel van belelve. a duplan szegecseltnel a szegecs speci, es a cso alaku resz mindket falan felfekszik.

 - a hatsoagynal ket alap rendszer van. a kazettas es a menetes. utobbi a regebbi. a menetes egy elbaszott konstrukcio, a hajtasoldali csapagy bent van a kozepen majdnem, es onnan a 10-es acel tengely konzolosan megy ki a vazhoz. nehez es eros bringas alatt elgorbul, eltorik, nem javaslom.

 - az ules egyedi. a lenyeg, hogy nem egy perc utan kell megmondani hogy tetszik-e. mesz vele 2-3 orat, aztan egy het mulva ujra, es aztan talan meg tudod mondani. nekem "husos" (haha) alfelem van, es nagy a suly is. megis a nem kokemeny, de inkabb kemeny mint agyonparnazott jon be. az ulogumoknak kell ido amig megszokjak. a nagy parnas szar szejjelmasszirozta az alfelem, es ettol par ora utan kikeszult. plusz nekem a betetes passzos nadrag nagyon sokat szamit. nincs gyurodes, nem tapad a nyereghez, nem azik szet a borom.

 - varosi kozlekedeshez a sarvedo muszaj. orombringazashoz opcionalis.

 - rugos nyeregcso fura erzes, es komoly suly alatt kikopik, kimozgosodik. van akinek bejon azert!

 - agyvalto varosba tok jo. olcso haromsebessegesek kenyelmesebbe teszik a poroszkalast. vannak komoly, akar versenyzos 7-8sebessegesek is, baromi sok penzert. alig van karbantartas. a regi 3sebessesegesekkel hasznaltan vigyazni, beadhatja a kulcsot, es akkor gyakran vege is.

hat ilyenek.

vajk




________________________________
From: Acs Gabor <agabor at electrodesign.hu>
To: elektro-etc at tesla.hu
Sent: Tue, 15 June, 2010 18:21:44
Subject: Re: [elektro-etc] bringás téma

Köszi a tippeket!
Az biztos, hogy teleszkóp nélküli kell, nem szeretem ha bebólint 
ahelyett hogy menne, amikor odalépek neki.
Az üléses dolgot jó hogy mondod, mert volt már téma hogy gondokat okoz, 
de elfelejtettem.

Azt még nem is kérdeztem a mesterektől, hogy tárcsafék, vagy középen 
húzós, vagy oldalt húzós V fék a jobb? nekem az oldalthúzós olyan 
gyanús, de a legtöbb bringán ezt látni.
Állítólag a tárcsaféket eszi a városi kosz sokat kell pucolgatni, pedig 
az lenne a szimpatikus.


Gábor

charles hoss írta:
> csak par tipp : varosi padkazashoz duplafalu felni - kell hogy ne
> deformalodjon tartosan . a gumi kozepen ne legyen nagyon minta , mert eszi
> az energiadat .
> vaz : ha eddig nem tort el , akkor az alu nem rossz - konnyebb felkapni a
> levegobe egy padka elott - nem utod meg a gepet . ules - szeles , zseles .
> van valami apro problema a kerekparosok also kornyeken ha tul sok trauma eri
> .
> rugozasbol nem tudom ma mi a nyero - regebben volt olyan hogy intenziv
> tekereshez fixalni lehetett a hatso rugot hogy ne "lelegezzen" a mechanika
> haladas helyett .
>
> bye
> dexter
>
>
> 2010/6/15 Acs Gabor <agabor at electrodesign.hu>
>
>  
>> Sziasztok,
>>
>> Akarok venni egy biciklit, tanácsokat szeretnék kérni ehhez.
>> Elsősorban pesti városi, vagy agglomeráció közlekedés a cél. Napi 30-40km
>> sok járdázással, kerülgetéssel.
>> Most van 2 bringánk, ezzel vannak tapasztalataim. Az egyik egy MTB, amit
>> használtan vettünk. Mindene nagyon márkás, és tök jó vele közlekedni. A
>> másik az én régi russzki félverseny bringám, és már minden baja van.
>>
>> A kérdéseim:
>>
>> - A váltót soha nem használom, ha kihagynám, olcsóbb, megbízhatóbb és
>> könnyebb lenne a bringa. Kell szerintetek? Azt hallottam, a futároknak
>> sincs, sőt sokan racsni nélkül, fixivel mennek.
>>
>> - Alu váz, acél váz, vagy más ötvözet (Pl. Cr-Mo)? Egyik kereskedő szerint
>> az acél váz kevésbé törékeny, és nincs olyan nagy súlykülönbség. Hát nem
>> tudom.
>>
>> - Azt figyeltem meg, hogy az MTB-vel sokkal rugalmasabban lehet haladni
>> 'jobban gurul' (ez lehet hogy azért, mert a russzkin 20 éve nem volt
>> tisztítás, kenés), az MTB-vel sokkal jobb állva tekerni elindulásnál,
>> felüljárókon. Mi a fontos szempont a leghatékonyabb (kevés erőkifejtést
>> igénylő) bringázásnál? Azt gondoltam, a verseny vékony kereke kisebb
>> ellenállást jelent, mégis itt az MTB szerepelt jobban. Kockakövön is sokkal
>> jobban ráz a verseny. Ajánlottak nekem cross, trekking, országúti, városi,
>> stb néven mindenféle kategóriákat.
>>
>> - Mit számít a váz és a kerék mérete? Azt mondják, a 28-as az jobb, mert
>> gyorsabban lehet vele menni, de miért, ha van rajta váltó? 185 centis
>> embernek a nagy váz a jobb, vagy inkább a kicsi, amiről hamar le lehet
>> szállni ugye városi körülmények között? Kisebb kerékkel jobban lehet
>> iránytváltani, vagy mindegy?
>>
>> -Mi a jó kormány? Vannak ezek a verseny előredőlős fajták, van az egyenes,
>> van a kicsit szarv formájú. Nekem az lenne a cél, hogy lehetőleg ne legyen
>> nagy terhelés a felső csigolyáimon, szóval lehetőleg ne kelljen nagyon előre
>> dőlni, de pl. lejtőn azért mégis lehessen. Ja, és ha bukok, lehetőleg ne
>> okozzon bennem nagy kárt.
>>
>> - Már volt téma az ülés, de nem emlékszem az eredményre. inkább a keskeny,
>> kemény ülés, vagy a szélesebb, esetleg zselés jó erre a célra?
>>
>> - Érdemes (lehet) ilyet készen kapni, vagy egyedit lenne jobb rendelni/sk
>> összerakni? Nem értek a részletekhez, millió féle márka van minden
>> alkatrészből.
>>
>>
>> Gábor
>>
>>
>>    
>
>  _____________ NOD32 5198 (20100615) Információ _____________
>
> Az üzenetet a NOD32 antivirus system megvizsgálta.
> http://www.nod32.hu
>
>
>
>  


      


More information about the Elektro-etc mailing list