[elektro-etc] bringás téma
Topybear
topybear at gmail.com
Tue Jun 15 22:46:01 CEST 2010
On 2010.06.15. 19:47, Acs Gabor wrote:
> Hát a csuklóm az a bizonyos sportmúlt miatt olyan mint a beton, annak
> nem árt (évekig kimondottan csuklót erősítettünk). Viszont szintén a
> sportmúlt miatt pár felső csigolyám már kopott, emiatt nem is a
> terhelés, inkább a testtartás ami sokat számít.
> Az ellopás előtt volt még 2 teleszkópos gépünk is, nekem nem jött be.
Első teleszkópból is van olyan, amin a keménység is állítható, meg
zárható is. Arra azért készülj, hogy egy ilyen teló nagyjából ott
kezdődik, ahol a Tescos bringák. De telő szerintem jó ha van, mert ha
nincs, akkor vagy izomból rugózod ki az első kereket - és közben tartod
a súlyod egy részét is, vagy kipotyog a tömés a fogadból. :)
Én mtb-t vagy trekkinget javasolnék városi tekerésre. Ezek elég
masszívak, kényelmesek, nem kell nagyon előre dőlni. A trekking nagyobb
kereke könnyebben gördül át a kisebb hepéken-hupákon, sok padkázáshoz
inkább mtb való (dupla falú felni nem hátrány, különösen ha nem 75 kiló
vagy).Van slick vagy semi slick gumi mtb-re, azzal jól lehet menni
aszfalton. Mondjuk a slick-nél észnél kell lenni nedves úton.
Tárcsafékre szvsz nem költenék, abból egy jó már igencsak drága, egy jó
V-fék (pl. Deore XT) simán veri az olcsó tárcsafékeket és kevesebb a baj
vele. Ha a tárcsát lekoccolod, akkor kuka, kényes a sok fékezésre , mert
az olajosok melengetik az olajat rendesen. A V féknél, az egész felni
hűt, ha kazettás a fék, akkor pár mozdulat a fékpofa cseréje és nem kell
újra beállítani, van betét száraz, nedves, sáros terepre stb. Egy
zselés, férfiaknak való túranyereg nagy kincs.
Váltót szerintem ne hagyd ki, jó az, különösen Budán, de a pesti oldalon
is vannak olyan dimbes-dombos részek, ahol jól jön. Meg olyankor is, ha
siet az ember.
Az acél váz rugalmas, kidolgozza az ütéseket, az alu könnyű, viszont ha
kap, torzul. Ha nem akarsz árkon-bokron ugrabugrálni, akkor inkább alu,
igenis számít az a pár kiló. Kormányból szvsz az mtb-ken, trekkingeken
többséget képező, kettős ívelt kormány a kényelmes. A sima, egyenes
csövet akkor használják, ha nagyon precízen kell érezni az irányt, a
klasszikus, parasztbringa kormányok majdnem függőleges tartás esetén
kényelmesek csak.
A vázméretet meg megmondják a boltban, a kiindulási alap az szokott
lenni, hogy ha megállsz a váz fölött akkor az első kereket fel tudd
tenni a padkára úgy, hogy közben nem ropognak a golyóid. :) Ezek után
jön a nyereg, ezt kb. úgy szokták beállítani, hogy ha réteszed a sarkad
a pedálra és lenyomod alső helyzetbe úgy, hogy a lábad párhuzamos a
nyeregcsővel, akkor a lábad majdnem teljesen kinyújtva legyen. A nyereg
előre hátra állítása szubjektív, egyébként erre is van valami durva
közelítés, csak nem ju teszembe. :) Ezután a kormány, ízlés szerinti
magasságban. Ha alacsony, jobban tudsz taposni, de nagyobb a terhelés a
kezeken és jobban görbül a hát, ha magas, akkor kényelmesebb, de kisebb
a kifejthető erő. Jut eszembe, a nyereg kiválasztásakor szempont a
testtartás is (a nyereg hossza ennek függvénye).
Egyébként a kisebb kerekű mtb azért praktikus városban, mert elég
sokszor kell megállni. Kisebb a kerék, így alacsonyabban van a hajtómű,
ezzel együtt a nyereg is (ha optimálisra van beállítva!), jobban leér a
lábad. Ha nagy a kerék, magasan van a hajtómű, jól beállított nyeregnél
nem fog leőrni a lábad, minden megállásnál le kell pattanni. Vagy
egyensúlyozol, mint ahogy az országútisok szokták. :)
Topy
More information about the Elektro-etc
mailing list