[elektro-etc] bringás téma

Topybear topybear at gmail.com
Tue Jun 15 22:46:01 CEST 2010


On 2010.06.15. 19:47, Acs Gabor wrote:
> Hát a csuklóm az a bizonyos sportmúlt miatt olyan mint a beton, annak 
> nem árt (évekig kimondottan csuklót erősítettünk). Viszont szintén a 
> sportmúlt miatt pár felső csigolyám már kopott, emiatt nem is a 
> terhelés, inkább a testtartás ami sokat számít.
> Az ellopás előtt volt még 2 teleszkópos gépünk is, nekem nem jött be.

Első teleszkópból is van olyan, amin a keménység is állítható, meg 
zárható is. Arra azért készülj, hogy egy ilyen teló nagyjából ott 
kezdődik, ahol a Tescos bringák. De telő szerintem jó ha van, mert ha 
nincs, akkor vagy izomból rugózod ki az első kereket - és közben tartod 
a súlyod egy részét is, vagy kipotyog a tömés a fogadból. :)
Én mtb-t vagy trekkinget javasolnék városi tekerésre. Ezek elég 
masszívak, kényelmesek, nem kell nagyon előre dőlni. A trekking nagyobb 
kereke könnyebben gördül át a kisebb hepéken-hupákon, sok padkázáshoz 
inkább mtb való (dupla falú felni nem hátrány, különösen ha nem 75 kiló 
vagy).Van slick vagy semi slick gumi mtb-re, azzal jól lehet menni 
aszfalton. Mondjuk a slick-nél észnél kell lenni nedves úton. 
Tárcsafékre szvsz nem költenék, abból egy jó már igencsak drága, egy jó 
V-fék (pl. Deore XT) simán veri az olcsó tárcsafékeket és kevesebb a baj 
vele. Ha a tárcsát lekoccolod, akkor kuka, kényes a sok fékezésre , mert 
az olajosok melengetik az olajat rendesen. A V féknél, az egész felni 
hűt, ha kazettás a fék, akkor pár mozdulat a fékpofa cseréje és nem kell 
újra beállítani, van betét száraz, nedves, sáros terepre stb. Egy 
zselés, férfiaknak való túranyereg nagy kincs.
Váltót szerintem ne hagyd ki, jó az, különösen Budán, de a pesti oldalon 
is vannak olyan dimbes-dombos részek, ahol jól jön. Meg olyankor is, ha 
siet az ember.
Az acél váz rugalmas, kidolgozza az ütéseket, az alu könnyű, viszont ha 
kap, torzul. Ha nem akarsz árkon-bokron ugrabugrálni, akkor inkább alu, 
igenis számít az a pár kiló. Kormányból szvsz az mtb-ken, trekkingeken 
többséget képező, kettős ívelt kormány a kényelmes. A sima, egyenes 
csövet akkor használják, ha nagyon precízen kell érezni az irányt, a 
klasszikus, parasztbringa kormányok majdnem függőleges tartás esetén 
kényelmesek csak.
A vázméretet meg megmondják a boltban, a kiindulási alap az szokott 
lenni, hogy ha megállsz a váz fölött akkor az első kereket fel tudd 
tenni a padkára úgy, hogy közben nem ropognak a golyóid. :) Ezek után 
jön a nyereg, ezt kb. úgy szokták beállítani, hogy ha réteszed a sarkad 
a pedálra és lenyomod alső helyzetbe úgy, hogy a lábad párhuzamos a 
nyeregcsővel,  akkor a lábad majdnem teljesen kinyújtva legyen. A nyereg 
előre hátra állítása szubjektív, egyébként erre is van valami durva 
közelítés, csak nem ju teszembe. :)  Ezután a kormány, ízlés szerinti 
magasságban. Ha alacsony, jobban tudsz taposni, de nagyobb a terhelés a 
kezeken és jobban görbül a hát, ha magas, akkor kényelmesebb, de kisebb 
a kifejthető erő. Jut eszembe, a nyereg kiválasztásakor szempont a 
testtartás is (a nyereg hossza ennek függvénye).
Egyébként a kisebb kerekű mtb azért praktikus városban, mert elég 
sokszor kell megállni. Kisebb a kerék, így alacsonyabban van a hajtómű, 
ezzel együtt a nyereg is (ha optimálisra van beállítva!), jobban leér a 
lábad. Ha nagy a kerék, magasan van a hajtómű, jól beállított nyeregnél 
nem fog leőrni a lábad, minden megállásnál le kell pattanni. Vagy 
egyensúlyozol, mint ahogy az országútisok szokták. :)

Topy



More information about the Elektro-etc mailing list