[elektro-etc] Dizel FAQ

VF vf at elte.hu
Sat Jul 3 04:02:42 CEST 2010


Hogy ne nezz hulyen, ha az elektro listan dizelflame van :)

Q: Mi kovetkezik abbol, hogy kormos a kipufogo?

A: Az, hogy a korom lekopasanak ideje elott legalabb egyszer kipoffentett
egy felhocsket az auto, vagy folyamatosan nagyon enyhen fustol. Az atlagos
koromkibocsatast ez alapjan megbecsulni nem lehet. A gyorsitaskor
latvanyosan fustolo auto atlagos kornyezeti terhelese akar sokkal kisebb
is lehet, mint egy tiszta kipufogoju, nem fustolo autoe.
Olajkibozsatasra is utalhat (pl turbo halodik), mert az olajos por ratapad
a kipufogora, ellentetben a szarazzal.

Q: Miert fustol minden dizel gyorsitaskor?

A: Nem mindegyik fustol, csak amelyikben hulye sofor ul, es nem a legujabb
technika egyebkent sem. Az intenziv gyorsitaskor esetleg jelentkezo
felhocske foleg a sofort minositi, de az atlagos koromkibocsatas
szempontjabol nincs jelentosege. A benzines autok ilyenkor dus keverekkel
uzemelnek, lambda szabalyozas nelkul, telepofogik CH-val a levegot.
Az legalabb nem latszik, de erezni lehet. Atlagban annak sincs kulonosebb
jelentosege, ezek rovid ideig tarto, atmeneti uzemallapotok.

Q: Igaz-e, hogy a dizelkoromtol mindenki meghal es rakos lesz?

A: A korom vitathatatlanul karos. A mai dizelek azonban olyan kis
mennyiseget bocsatanak ki a kipufogon keresztul, hogy ezt is belekalkulalva,
az osszesitett kornyezet/egeszsegkarosito hatas ugyanakkora, mint a hasonlo
benzin-uzemu autok eseten. Ezert ugyanabba a kornyezetvedelmi kategoriaba
soroljak oket. Szakemberek altal megmerve, kiszamolva, (sotet)zoldek altal
jovahagyva.

Q: Igaz-e, hogy a rendkivul finom dizelkorom a tudobol kozvetlenul a verbe
meg az agyba kerul, es mindent szetbasz?

A: Ez a gepjarmuvek altal kibocsatott osszes meregre igaz. Ami a tudon
keresztul szivodik fel, az a verbe kerul, ennyi.
A megfogalmazas szandekosan pannikkelto, ez is volt a celja.
Az ugrik be neki, aki a dihidrogen-monoxidnak is.

Q: Megis mennyire kell aggodni a dizelkorom miatt?

A: Nem tulsagosan. Biztos hogy sokkal kevesbe veszelyes, mint a benzines
autok sok merge, ami mar tobb 10 evvel ezelott, kifinomult kutatasi
modszerek nelkul is trivialis volt, es egyes varosokban bizonyitottan
ezrek halalat okozta evente. Ugye a mobiltelefon is veszelyes, nem
beszelve a cigarettarol.

Q: Igaz-e az-e, hogy az osszes koromert a dizelek felelosek?

A: Nem. A varosi szallo por kozlekedesbol szarmazo reszenek kb fele a
gepjarmuvek fekezesekor keletkezik, a masik fele a kipufogogazokkal kerul
a levegobe. Ketsegtelen hogy ezert foleg a dizelek okolhatok. Mindazonaltal
az osszes pornak csak egy kis reszeert felelosek, az is foleg a
tomegkozlekedes, teherautok/kamionok, egyeb nagy teljesitmenyu, regi
technologias jarmuvek szamlajara irhato. Egy modern, reszecskeszuros
jarmu porkibocsatasa nagyon alacsony, nem erdemes miatta aggodni.
(Mondjuk ezrede sem egy rohado BKV busznak vagy egy Kamaznak)

Q: Igaz-e, hogy a mai dizelek egyre szarabbak, egyre jobban fustolnek?

A: Nem, orbitalis baromsag. Pl 1995 es 2005 kozott (szuro nelkul) kb
1/10-1/20 reszere esett vissza a porkibocsatas. A modernebb rendszerek
es a szurok bevezetese ezt jelentos mertekben tovabb csokkentette.

Q: Igaz-e, hogy a mai common rail dizelek 2 ev alatt bexarnak, a javitas
pedig egy kisebb vagyon?

A: A common rail rendszerek fejleszteset a kezdetektol fogva botranyok
kiserik. Az elso generacios rendszerek itthon pillanatok alatt
tonkrementek a rossz minosegu, szennyezett uzemanyag miatt. (Ekkoriban
divatos volt 2 uzemanyagszuro beepitese) Manapsag is intenziven fejlesztik
a dizel rendszereket, es az uj termekek elso generaciojaval elo szoktak
fordulni problemak. Kesobb ezeket kijavitjak, es hiba nelkul tobb szazezer
kilometert teljesitenek. De ezek a problemak ritkak, a common rail
rendszerek is elertek ugyanazt a megbizhatosagi szintet, mint a regi
adagolos dizelek vagy a benzines autok. Az elso evekben nem voltak
utangyartott alkatreszek, hianyzott a javitashoz szukseges technologia.
Mara ez nagyreszt megoldodott.

Q: Igaz-e, hogy a reszecskeszuro hamar tonkremegy es draga?

A: Regebben elofordult, manapsag csak durva kezelesi hibatol szoktak
tokremenni. Muszaj, legalabb idonkent felmelegiteni a szurot a korom
elegetesehez szukseges homersekletre. Ennek hianyaban (pl csak varosban,
rovid tavon hasznalva) baj lehet. Dizel, meg altalaban turbos auto, es
barmilyen komplikalt technika birtoklasa csak megfelelo kepzettseggel
rendelkezo ember szamara javasolhato, akiben megvan az akarat is, hogy
a profi eszkozt professzionalisan uzemeltesse.
Egyebkent egyes gyartok 200e+ km garanciat vallalnak a szurore is.

Q: Igaz-e, hogy a reszecskeszuro durvan megnoveli a fogyasztast?

A: Ma kb fel liter pluszt okoz, a regebbiek tobbet. Folyamatosan csokken,
ahogy fejlodik a technika.

Q: Igaz-e, hogy a dizel uzemeltetese dragabb?

A: Legfeljebb akkor, ha lenyegesen dragabb volt, mint a benzines tarsa,
es keveset fut, igy csak nagyon hosszu ido alatt tudja behozni az arat
az alacsonyabb fogyasztasaval.

Q: Megis mennyivel eszik kevesebbet a dizel?

A: Atlagos szemelyautokban 15-40 szazalekkal, ahogy no a meret, egyre
nagyobb a kulonbseg. 2t feletti tomegu uj autot szinte lehetetlen eladni
benzinmotorral. Teherauto, munkagep gyakorlatilag csak dizel van.
Egyszeruen nem lehet olyan olcson gyartani a benzinest, hogy a dizel
ne hozza be max par ev alatt - nem is gyartjak.

Q: Ok, kevesebbet eszik, de biztos szarabb is, mert az ugyanabban a
kategoriaban kinalt dizel teljesitmenye kisebb.

A: Igen, a nyomateka meg duplaja, es szeles tartomanyban rendelkezesre
all. Ezert (is) egyre kozkedveltebbek, foleg varosban sokkal kellemesebb
vezetni oket. A max teljesitmeny a vegsebessegben szamit, kit erdekel?
Nem veletlen, hogy ma mar soxor a kisebb teljesitmenyu dizel megver
0..100km gyorsulasban nagyobb benzineseket. De ha az adatlap szerint
nem, 0..60 kozott jo esellyel megis.

Q: Nem tudom melyikkel jonnek ki jobban, elbizonytalanitottak az
ellentmondasok az elektro listan. Kinek higgyek?

A: Ha sokfele, kulonbozo korulmenyek kozott hasznalt, kulonbozo stilusban
vezetett autot probalunk osszehasonlitani, jo nagy zurzavart talalunk.
Azokra erdemes figyelni, akik hivatasszeruen hasznaljak a jarmuvet, es a
rezsijuk jelentos reszet az uzemanyag teszi ki, valamint egy meghibasodas
nem csak kellemetlenseget es nemi koltseget, hanem atmeneti teljes
munkakeptelenseget is jelent szamukra.
Szinte csak dizelt hasznalnak. Mindenki. Taxisok, fuvarozok,
tomegkozlekedes, az osszes power-user mind-mind szinte csak dizelt hasznal.
A benzinmotor a "hobbifelhasznalok" jateka. De nem azert, mert olcsobb az
uzemeltetese...

Q: Tehat vegyen mindenki dizelt, mert az jo?

A: Ezt nem mondtam. Az TENY, hogy a dizel kevesebbet eszik, es ez volt a
vitaindito allitas. Keveset hasznalt kisautokba nyilvan felesleges, nem
hozza be az arat (bar mopedautot is gyartanak dizellel es tenyleg sokkal
kevesebbet eszik :), van akinek kb mindegy, van aki egyszeruen nem szereti.
Mindenkeppen szukseges hogy legyenek benzinuzemu autok is, mert a koolaj
feldolgozasa soran lehet ugyan tologatni a benzin es gazolaj aranyat, de
nem tetszoleges mertekben. Europaban evek ota dizelhiany van, es mivel a
dizelek aranya egyre no, ez fokozodni fog, a gazolaj aranak novekedeset
okozva. Ha eleg draga lesz, elfogy az elonye.

Q: Majd jon a multiair es jol lealaz mindenkit!

A: Lassuk. Majd ha ez lesz a munkagepekben, teherautokban, akkor elhiszem.
Addig csak egy szethackelt benzinmotor, ami lehet hogy picivel jobb, mint
az atlag, de messze van a dizelek hatekonysagatol.

-- 
Valenta Ferenc <ferenc_valenta at mentor.com>   Mentor Graphics ANBU Hungary
"My love is REAL, unless declared INTEGER"



More information about the Elektro-etc mailing list