[elektro-etc] dizel

Charles Hoss charles.hoss at gmail.com
Sun Jan 3 20:30:18 CET 2010


Valenta, Ferenc írta:
> Hofferek Attila wrote:
>
>   
>>> Minden adagolos ilyen. A turboson meg erosebb az effektus, mert amikor
>>> a turbonyomas megjon, a tuladagolas-korrektor (vagy elektronikus adagolo)
>>> noveli a befecskendezesi mennyiseget is.
>>>       
>> Ugyanolyan gazpedalallas mellett? Most mondasz ellent magadnak.
>>     
>
> Miert is?
>   

mert fix gazallas mellett ha megjon a turbonyomas , akkor tobbet 
fecskendez be . te pedig azt irtad hogy fix gaznal fix a mennyiseg , 
tehat nincs "elszalado gaz"

> Ennek a hivatalos vegsebessege 192km/h, ezt ma is tudja.
> Turbo nelkul 110 korul, de iszonyu nehezen, kilometerek alatt gyorsul
> fel odaig. Nem sportauto, max toltonyomas 0.7 bar
>   
ez a gyari erteke is ?
> Igy van. De turbo nelkul is mas mint a benzines.
> Benzinesnel a teljesitmeny kb aranyos a gazpedal allassal, dizelnel a
> gazpedal szorozva fordulatszammal. Ha pedig a tuladagolas-korrektor
> korlatozas tartomanyaban vagy, akkor meg a toltonyomassal is.
>   
akkor kozben rajottel hogy miert is szalad el .
>   
>> akkor nem csak en vagyok a hulye hogy eszrevettem a villanygaz keslelteteset es zavar az uj karakterisztika .
>>     
>
> Nem a villanygaz kesleltet. Az csak szazadmasodperceket kesleltetne,
> ha nem raknanak bele - kornyezetvedelmi okokbol - szandekos
> kesleltetest. 
tehat nem raknak ra kornyezetvedelmi okokbol ...
> Mar a regi mechanikus adagolokra is raktak egy kis
> lengescsillapitot, hogy a gaz felengedesekor csak lassan essen
> vissza a fordulat. 
... de mar regen is tettek ra ...
> Ma ezt elektronikusan csinaljak, benzines autoknal
> is. Ez teljesen szandekos, hogy a lambda es egyeb szenzorok tudjak
> kovetni az uzemallapot valtozasat.
>   
... es valojaban kornyezetvedelmi okokbol rakjak ra .
vilagos :)

azert ha egy mondeoban egy egy megane-ban is azt latom hogy az 
elektromos gazpedal masodpercekkel kesleleteti a motor leporgeset , 
akkor elkezdhetek gyanakodni ?
konkretan az utolso ket euro kornyezetvedelmi norma javitas ota lett 
ilyen hulladek a dolog - ekkor nott meg a fogyasztasuk is .

>> az ember alapbol azt hiszi hogy ha eltelt tiz ev , akkor ezalatt jobb lett az autok vezethetosege es hatekonyab , kenyelmesebbek lettek - de ez tevedes .
>>     
>
> Ez teljesen szubjektiv, mexokas kerdese. Szerintem az egesz gepeszkedes
> a pedalokkal, valtoval teljesen agyament dolog, ha ma talalnak ki az
> autot, biztos nem igy mukodne.
>   
lehet - de ha havon megcsuszol , akkor csokken a tapadasod (a csuszasi 
vs tapdasi kerdes) ekkor ha el tudod venni a gazt , az jelent nemi 
elonyt - bar lehet hogy az arokbahajitott auto kornyezetbaratabb es 
ezert csinaljak .
> Igen, ezt szoktam is emlegetni.
> Persze a karosanyag-kibocsatasa tobbszorose egy mai autoenak.
>   
jo , de mi a karosanyag ? tiz kilo szendioxid vagy par mikrogramm korom 
? (amit mellesleg az ujabbak ugyanugy kikopnek , csak az eletuk elso 
heteben tudjak azt a normat amiert tobb mint ketszerannyit esznek a 
csodadizelek es teljesen karbantarthatatlanna valtak ? ezt en nem tartom 
fejlodesnek . raadasul az ujabbak karosanyagai jelentosen karosabbak 
mint a regieke . ez egy zsakutca , de ha egy eurokratat beleengedsz egy 
csatornaba , akkor az megy elore , tapos , kuzd es szigorit amig vagy 
megdoglik vagy atfurja majda kinaba . ezen jot rohognek ha nem miatta 
kene a miattuk dragabb gazolajbol masfelszer annyit tankolnom ...
> A dizelek sokat aldoztak be az utobbi evekben a fogyasztasbol a
> kornyezetvedelemert.
> A VW-nek van egy tanulmany-autoja, ami sulyra kb akkora lehet mit az AX,
> es 2.5 litert eszik. (Dizel hibrid)
>   
es ketszer annyiba kerul mint egy mai golf . tehat ha az akkuk 
elettartamat nem szamolom es csak ugynaannyi a karbantartasa , akkor 
laza otszazezer km alatt visszahozza az arat ...

ezt az ax egy kis tuninggal is tudna .
le kell vakolni sikra a hasat , leultetni amig lehet , leveni a tukroket 
, levakolni a hutoracsot felere , letorni a hatso sarkokat , behuzni a 
motorhazteto ala az ablaktorlot , elofuteni a gazolajat es gol . siman 
megvan a fel liter -ez eddig filleres szar kis modositas . ha dragitani 
akarom , akkor muanyag motorhazteto (citroen - nem ujdonsag) es igy 
tovabb .
ez lenne a nagy fejlodes ?

>> en mashol keresem a dolog lenyeget .
>> ha van adagolo , akkor azon beallitasz egy gazallast - egy ertek amit tart - ezt szereted a sajat nem kulonsebben turbos motorodon - de ahol rendesen mukodik a turbo , ott a a gazallast a pedal+toltonyomas allitja 
>>     
>
> Ha nem adsz jelentos gazt, egyenletes sebesseggel haladsz, nem porog
> fel a turbo, sem neked, sem nekem. Nem nagyon szol bele semmibe, sot
> inkabb csokkenti a teljesitmenyt.
> Ezert mondom hogy semmi koze a turbohoz.
>   
pont onnan indultunk el hogy egy adott gazallasnal az  auto a 
sebessegkorlatozas hataran van - es itt szep lassan felporog a turbo , 
megno a nyomas , gazt ad , nekem pedig el kell venni es jatszani vele - 
egy begerjedo rendszerben - mikozben vagyonokat akaszthatnak le rolam 
azert mert nem folyamatosan az autoert dolgozom .

> Igen. Gyorsitaskor erezni is. Ezekben az atmeneti tartomanyokban rovid
> idore eloall az az eset, hogy fix gazpedal allas ellenere az auto szinte
> exponencialisan gyorsul - amig a legellenallas es egyeb vesztesegek meg
> nem fogjak. En meg tudom csinalni, hogy fix gazpedal allasnal, amikor
> megjon a toltonyomas, kiporog a kerek.
> Egyenletes haladashoz, nem tul nagy sebessegnel olyan kis gaz kell, hogy
> a turbo nem nagyon szamit.
>   
nalam igen . demonstralhatoan , minden hasonlo autonal igy van , mert a 
hajtaslanc meretezese pont egy instabil pontra teszi a 
sebessegkorlatozast .
erre mondtad hogy egyaltalan nem faraszto .
szerintem meg a negativ es a pozitiv egyensuly kozotti a kulonbseg - egy 
szivodizelnel vagy benzinesnel olyan mint levenni a sapkadat , beletenni 
egy tojast es elvinni - turbodizelnel meg olyan mint a sapkad csucsan 
elegyensulyozni ugynazt a tojast .
>> a toltonyomas nem a max gazt limitalja (hiszen akkor at lehetne nyomni erobol , vagy alapjarat korul csak egy centi lenne a gazpedal utja) 
>>     
>
> Miert lehetne? Egyszeruen hiaba nyomod be, nem ad tobb gazolajat.
>   
rendben - akkor atfogalmazom : a gaz nem marad allando attol hogy a 
turbonyomas megjon - tehat nem az tortenik hogy ha nyomom a gazt 10mm 
melysegig , akkor ha megjon a turbo , akkor sincs semmi hacsak nem 
nyomok tobbet .
>   
>> hanem a gaz attetelet valtja .
>>     
>
> Nem egeszen. Elektronikusan megoldhato, mechanikusban eleg problemas lenne.
> Egyszeruen limitalja a befecskendezest.
>   
pontosabban a ket jel adja ossze adott attetellel hogy mennyi az 
adagoloelem elmozdulasa . nem a maximumot limitlaja , mert akkor nem 
none allando gazallasnal a befecskendezett mennyiseg a toltonyomas 
valtozasara .


> Hat, ha neked meger 17 liter fogyasztast, meg sarga plakettet...
> Mert a regi autok uzemben tartasa elobb-utobb nehezsegekbe fog utkozni.
> En is a regieket szeretem vezetni, nekem is az van, de elobb-utobb
> hozza kell szokni az ujhoz.
>   
hajra . szokjon ra aki finanszirzni akarja oket .
most 4.6-5.5 liter a fogyasztasa a polaknak , es harom-ot ezer ft egy 
olajcsereje .
majd akkor veszek a meglevo autoimnal ujabbat ha jobbat tudnak adni . 
addig probalkozzanak csak . majd szolok ha tetszik amit csinalnak

bye
dexter



More information about the Elektro-etc mailing list