[elektro-etc] dizel

Valenta, Ferenc Ferenc_Valenta at mentor.com
Fri Jan 1 14:03:38 CET 2010


Hofferek Attila wrote:

>> Minden adagolos ilyen. A turboson meg erosebb az effektus, mert amikor
>> a turbonyomas megjon, a tuladagolas-korrektor (vagy elektronikus adagolo)
>> noveli a befecskendezesi mennyiseget is.
>
> Ugyanolyan gazpedalallas mellett? Most mondasz ellent magadnak.

Miert is?

Charles Hoss wrote:

> Te hogyan nevezned azt a turbot ami nehezen indul es aztan hamar vegeter? :)
> Nekem ez ugy tunik mint egy szivodizel golf aminek erosodik a nyomateka 1800 felett , egy turboval aminek van meg par foga , de nem porog fel rendesen es ha megis , akkor sem szallit erdemi mennyisegu szuflat - igy nem zavarja meg a teljesitmennyel a vezetes elmenyet. 160km/h-hoz eleg egy 1.6-os szivodizel is tizenx evvel ezelottrol egy szemelyautoban. 

Ennek a hivatalos vegsebessege 192km/h, ezt ma is tudja.
Turbo nelkul 110 korul, de iszonyu nehezen, kilometerek alatt gyorsul
fel odaig. Nem sportauto, max toltonyomas 0.7 bar

> Kozben rajottem hogy milyen egy turbo ami ranyom meg a gazra - pozitiv visszacsatolas a gazpedalban.

Igy van. De turbo nelkul is mas mint a benzines.
Benzinesnel a teljesitmeny kb aranyos a gazpedal allassal, dizelnel a
gazpedal szorozva fordulatszammal. Ha pedig a tuladagolas-korrektor
korlatozas tartomanyaban vagy, akkor meg a toltonyomassal is.

> akkor nem csak en vagyok a hulye hogy eszrevettem a villanygaz keslelteteset es zavar az uj karakterisztika .

Nem a villanygaz kesleltet. Az csak szazadmasodperceket kesleltetne,
ha nem raknanak bele - kornyezetvedelmi okokbol - szandekos
kesleltetest. Mar a regi mechanikus adagolokra is raktak egy kis
lengescsillapitot, hogy a gaz felengedesekor csak lassan essen
vissza a fordulat. Ma ezt elektronikusan csinaljak, benzines autoknal
is. Ez teljesen szandekos, hogy a lambda es egyeb szenzorok tudjak
kovetni az uzemallapot valtozasat.

> az ember alapbol azt hiszi hogy ha eltelt tiz ev , akkor ezalatt jobb lett az autok vezethetosege es hatekonyab , kenyelmesebbek lettek - de ez tevedes .

Ez teljesen szubjektiv, mexokas kerdese. Szerintem az egesz gepeszkedes
a pedalokkal, valtoval teljesen agyament dolog, ha ma talalnak ki az
autot, biztos nem igy mukodne.

> http://totalcar.hu/tesztek/maz2daxd/2/#szoveg
> 1994-es citroen AX , 200.000km utan normal tesztben 2.99l/100km

Igen, ezt szoktam is emlegetni.
Persze a karosanyag-kibocsatasa tobbszorose egy mai autoenak.
A dizelek sokat aldoztak be az utobbi evekben a fogyasztasbol a
kornyezetvedelemert.
A VW-nek van egy tanulmany-autoja, ami sulyra kb akkora lehet mit az AX,
es 2.5 litert eszik. (Dizel hibrid)

> en mashol keresem a dolog lenyeget .
> ha van adagolo , akkor azon beallitasz egy gazallast - egy ertek amit tart - ezt szereted a sajat nem kulonsebben turbos motorodon - de ahol rendesen mukodik a turbo , ott a a gazallast a pedal+toltonyomas allitja 

Ha nem adsz jelentos gazt, egyenletes sebesseggel haladsz, nem porog
fel a turbo, sem neked, sem nekem. Nem nagyon szol bele semmibe, sot
inkabb csokkenti a teljesitmenyt.
Ezert mondom hogy semmi koze a turbohoz.

> elo - tehat ha fix gazt tartasz , de kozben lassan felporog a turbo ,akkor tobb gazt ad , ami tobb turbonyomast jelent , ami tobb gazt es igy tovabb .

Igen. Gyorsitaskor erezni is. Ezekben az atmeneti tartomanyokban rovid
idore eloall az az eset, hogy fix gazpedal allas ellenere az auto szinte
exponencialisan gyorsul - amig a legellenallas es egyeb vesztesegek meg
nem fogjak. En meg tudom csinalni, hogy fix gazpedal allasnal, amikor
megjon a toltonyomas, kiporog a kerek.
Egyenletes haladashoz, nem tul nagy sebessegnel olyan kis gaz kell, hogy
a turbo nem nagyon szamit.
Akkor erezheto, ha nagyon alacsony fordulatnal, "allo" turbonal nyomsz
padlogazt.

> a toltonyomas nem a max gazt limitalja (hiszen akkor at lehetne nyomni erobol , vagy alapjarat korul csak egy centi lenne a gazpedal utja) 

Miert lehetne? Egyszeruen hiaba nyomod be, nem ad tobb gazolajat.

> hanem a gaz attetelet valtja .

Nem egeszen. Elektronikusan megoldhato, mechanikusban eleg problemas lenne.
Egyszeruen limitalja a befecskendezest.

> motor) hogy elindulas az ugy nez ki hogy van nyomatek : kuplung fel es elindulunk - brutalisan leugorva a kuplungrol lehet lefullasztani oket . itt meg szineznem kell a gazzal es kinlodni a kuplunggal - aztan ha veletlenul megno a nyomatek , akkor csikorog a kerek , utom a hajtaslancot .
> ez nem jo irany .

Hat, ha neked meger 17 liter fogyasztast, meg sarga plakettet...
Mert a regi autok uzemben tartasa elobb-utobb nehezsegekbe fog utkozni.
En is a regieket szeretem vezetni, nekem is az van, de elobb-utobb
hozza kell szokni az ujhoz.

> dexter

-- 
Valenta Ferenc <ferenc_valenta at mentor.com>   Mentor Graphics ANBU Hungary
"My love is REAL, unless declared INTEGER"


More information about the Elektro-etc mailing list