[elektro-etc] Hifi - hangszoro
Moczik Gabor
pm_levlista at progzmaster.hu
Thu Dec 30 01:50:16 CET 2010
H. István wrote:
> 2010.12.29. 21:07 keltezéssel, Moczik Gabor írta:
>> A másik célja (ami az erősítőbe kerül, annak kizárólag ez) hogy szűrje
>> a hangszórókábelen beérkező RF zavarokat, ami bejuthat a visszacsatoló
>> körbe, mivel a végfok kimeneti impedanciája ezeken a frekvenciákon már
>> túl nagy. (erről szólt a Rod Elliott-féle cikk)
>
> Ezt nem közömbösíti a visszacsatolásba tenni szokott low-pass?
Nem nagyon szokás low-pass a visszacsatolásban, mert akkor
nagyfrekvencián nincs visszacsatolva amitől nyílt hurkú lesz és a
"természetes" töréspontok miatti fázisfordításnál begerjed.
Éppenhogy high-pass szokás, hogy nagyfrekin egyre inkább 1 legyen az
erősítés, legyen egy definiált felső határfreki, még mielőtt
fázisfordítás és gerjedés lenne a vége.
> Megjegyzem, a visszacsatolás eleve fázistorzítást okoz (főleg egy
> IC-nél, amiben nem spórolnak a tranyókkal), így a high-endben igyekeznek
> nélküle "boldogulni".
Mindegy hogy IC-vel vagy tranyóval építesz, a visszacsatolás ott lesz.
Ez alatt nem feltétlenül egy jól látható, globálisan a kimenetről a
bemenetre visszavezető vonalat kell érteni, egy emitterellenállás is
visszacsatolás.
Éppenhogy helyreteszi a dolgokat, növeli a határfrekvenciát, csökkenti a
kimeneti impedanciát, fázistolást, stb. Persze akkor az igazi ha
visszacsatolás nélkül is jó, lineáris (elméletben persze,
kapcsolástechnikailag, mivel így nem igazán lehet megmérni)
Az is elfogadott, hogy az áramvisszacsatolt megoldás jobb, nagyobb
sávszélességű, mint a tipikus differenciálerősítős bemenetű
"műveleti-erősítő" szerű megoldás. Bár tény, hogy a DC-offset így sokkal
problémásabb.
>> Mellesleg a hangváltóról szóló Rod Elliott féle cikkek is
>> tanulságosak, gyakorlatilag nincs értelme passzív hangváltó
>> tervezésébe kezdeni, annyira kompromisszumos, hogy egy aktív
>> megoldással simán überelhető egy véres verítékkel megtervezett passzív...
>
> Vajon high-end szinten is, vagy csak hifi? Az előbbi tekintetében minden
> egyes a hang útjába tett plusz alkatrésznek megvan az ára.
High-endben sem tudom elképzelni hogy egy hangszóró+hangdoboz
impedanciamenete nyílegyenes lenne, ez pedig már egy kompromisszum.
Vannak direkt audio célú, jó drága bipoláris kondenzátorok uF
nagyságrendben, de biztosan nem olyan jók linearitás, öregedés, miegymás
szempontból, mint a nF nagyságrendűek.
A tekercsek egymásra hatását sem könnyű kiküszöbölni, valamint a
tekercsek mozgása a hangszóró mágnese közelében is probléma (ha a
hangdobozban van a hangváltó).
Hogy minden szép legyen, egy többedfokú passzív hangváltónál a fokozatok
jól egymásrahatnak, a kiszámított kondi értékeket maximum közelíteni
tudod, ezek a hibák pedig szépen összeadódnak. Egy negyedfokú váltót
tervezni már nem egyszerű.
Aktívban mindez jóval egyszerűbb, az hogy be kell iktatni pár kisjelű
erősítőt, valószínűleg kisebb hibát okoz, és nem elhanyagolható, hogy
"lakatos munka" nélkül az asztalon is be lehet hangolni.
Afelől mindenesetre kétségeim vannak, hogy egy precíziós, egy lapkán
lévő egyforma félvezetőkből felépített, termikusan azonos, gyárban lézer
trimmelt (műveleti) erősítőnél jobbat lehetne építeni akár válogatott
diszkrét alkatrészekből. nV, pV, pA, fA offset fesz/áramok, óriási
nyílthurkú erősítések, nyílegyenes karakterisztikák, stb...
A uA741 kora már elmúlt. :-)
--
((( Móczik Gábor )))--((( e|mail: pm-01 |@| progzmaster |.| hu )))
((( S.k.y.p.e.: moczik )))
More information about the Elektro-etc
mailing list