[elektro-etc] klimacsucs

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Mon Dec 13 13:23:06 CET 2010


Próbálok egybe reagálni, lehetőleg röviden a levelekre.

Azt látom, hogy többen kifejezetten a bérek eltérésére utaznak. Pedig az nem a 
multik miatt van. Miért nem lehet tudomásul venni, hogy a volt szoci országok és 
a régebben eu orszgágok közötti bérek még mindig eltérnek, és ez nem a multik 
miatt van? Mindenféle eltér még, sok szempontból az árak, a hozzáállás sok 
dologhoz, a biztosítások, a lakásárak, szolgáltatások árai, szervizek díjai... 
egyszerűen a szóbanforgó hely megélhetési költségeihez, fejlettségéhez idomulnak 
a bérek. Természetesen a fejlettebb régiókban maga a életminőség is magasabb. 
Meg a kultúrális szinvonal, és még sokminden más is. Még az utcán sétáló 
emberről is meg tudják mondani sok esetben, hogy az nem odavalósi.

Továbbra se kapok tőletek választ arra, hogy a multi milyen elvi dologban más, 
ha a gyára németországban vagy magyarországon van. Kik szoktak lenni a 
tulajdonosok? Sok esetben ugye rengeteg részvényes, más esetben kevesebb. Ezek 
osztalékot kapnak, de ez messze nem a nyereség. A nyereséget sok esetben 
visszaforgatják, pl új üzemet létesítenek valahol.

Oktatás. Hát ez érdekes felvetés. Először is Mo-on már sok esetben azért jönnek 
létre üzemek, mert itt találni lehet megfelelő szakképzettségű mérnököket meg 
más szakembereket. Ha van a multinak központja (miért ne lenne), akkor evidens, 
hogy a szellemi magja is ott van valahol, de ezek is alkalmazottak szoktak 
lenni. Nyilván, ha olyan gyártásról van szó, ahol sok szakképzetlen munkaerő 
kell, akkor olyan gyárat az olcsó, szakképzetlen tömegek fellelési helyére 
igyekeznek telepíteni. Ebben sem érzek semmiféle kifosztást.

Meg lehet nézni, hogy egy-egy autógyárnak mekkora a beruházása egy üzem 
létrehozásakor, mennyi autót gyártanak ott évente, hány dolgozó kell ehhez... Ma 
az autógyárak között verseny van. Nyilván haszon nélkül nem érdemes működni. De 
az is biztos, hogy a haszonkulcsuk nem lehet elvetemülten nagy, mert egy dolog 
mozgatja az egészet: a vásárló szaré-hugyé akar jó autókat venni. Ma már 
orrba-szájba dőlnek a tévékből az autósteszt műsorok, és egyéb helyek is vannak, 
szinte minden pasi már-már szakértő, hogy mit igen, mit nem. Ilyen árakon ilyen 
masinákat csak bazi sorozatban lehet gyártani. A magyar gyárak nem túl nagyok, 
ezek is évi 150-250ezer autót jelentenek. Erre kicsi a magyar felvevőpiac, tehát 
az autók zöme külföldre megy. A német, a francia, az angol gyárból is exportra 
megy az autók zöme. Mi a különbség?

Aszongyátok, hogy itt csak a marék rizs marad, a profit megy a tőke tulajához. 
Hát igen. De mit csinál a pénzével, amit elkölt, pl a magyar nagytőkés? (Azon 
túl, hogy jótékonykodik). Biztos, hogy itthon költi el? Ugyanígy nem lehet, hogy 
itthon is költenek el pénzeket nagyon gazdag emberek, akár külföldiek is? Miféle 
összefüggés van a tőkés pénzköltése és a gyárának a helyszíne között?

Természetesen hasonló felvetéseket lehet tenni mobiltelefongyárakra, 
gépgyárakra, vegyipari gyárakra, és még sokféle multi cégre.

azért mondtam, hogy ne a vágóhidakkal foglalkozzunk, mert az egy tök más téma, 
az nem multi kérdés. Tényleg nem abból áll a gazdaság. Már régóta igaz, hogy még 
a mi fejlettségünkön lévő országokban is a lakosságnak csak kis része 
foglalkozik élelmiszer-termeléssel így vagy úgy, más, szintén kis részük a 
forgalmazással. Fontos dolgok, de tényleg nem ebből áll a gazdaság. És főleg nem 
multi témák ezek.

Az, hogy a multi idejön (meg máshova), és mobil, tehát ha nem éri meg neki, megy 
is odébb, a világ legtermészetesebb dolga. Eddig az látszott, hogy az összes 
kormány kezét-lábát törte, hogy idejöjjön a multi. Meg a többi ország összes 
kormánya is. Miért vajon? Miért mentek bele azokba a feltételekbe?

Hát idehoznak egy technológiai sort minimum, egy termelési kultúrát, ami adott 
esetben nem volt meg. Ez rengeteg embert érint, és oktatásilag is beszállnak, 
mert sok embert meg kell tanítani azokra a dolgokra, amik ott kellenek. A 
beszállítóknak is! Az üzem felépítésében részt vevő, sokszor helyi cégek, és 
azok beszállítóinak is!

Szóval a multi, amikor bemegy termelőüzemet csinálni egy országba, akkor 
igencsak sok előnnyel jár ez annak az országnak. Miért kell ezt figyelmen kívül 
hagyni? Meg azt a bazi nagy összeget, amit befektetnek, amikor létrehozzák az 
üzemet? Miért nem orbán viktor hoz létre autógyárat? Még pénzt is tudna rá 
verbuválni a költségvetésből ugye. Mert semmije nincs hozzá, legfőképpen 
szakirányú esze, tudása.

Lehet orrba-szájba gyűlölni ezeket, és gyanús, hogy olyanok is vannak a 
gyűlölködők között, akik érintettek, pl ilyen multinál dolgoznak. Muszáj ott 
dolgozni?
Meg lehet nézni régi, ma is magyar cégeket (ilyet is ismerek). Meg azt is, hogy 
milyen viszonyok vannak. Hát aszondom, hogy tök jó, hogy idejönnek a multik, 
mert ha minden cég ilyen lenne, mint a nem moccanó, 70-es, 80-as évek szintjén 
álló magyar cégek, akkor az nagyon gáz lenne.

hjozsi 



More information about the Elektro-etc mailing list