[elektro-etc] KRESZ 2010....?!
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Mon Nov 30 19:35:40 CET 2009
J. D. wrote:
> A ráfutásos balesetek általában azért következnek be, (pldául az
> Erzsébet
> hídon). mert ha egy autót látunk hátulról az úton, csak az utolsó
> métereknél
> érzékeljük, hogy nem halad, hanem elakadt egy dugó miatt, vagy 30-al
> totyog.
> Ekkor már sokszor késo fékezni.
Hú, ha ez így lenne, akkor mindenki rengeteg ütközést produkálna évente.
Erre jó az, amit mondtam már, a térlátás megléte, ha meg az nincs, akkor
is lehet látni, hogy az objektum milyen gyorsan nő előttünk. Meg hát az
agy képes egyszemes látás esetén térélményt produkálni a mozgó látványból.
Szerintem a ráfutásos balesetek zöme amiatt van, mert a sofőr épp egy
pillanatra másra figyelt, és előtte leblokkolt a sor.
Van olyan követési távolság (túl kicsi), aminél szerencsétlenül adódnak
össze a hibaidők. Pl a legelől lévő valamiért lefékez. Az utána következő,
ami túl közel van, már erősen fékez, hogy időben meg tudjon állni. A
rákövetkező már vészfékez, az arra következő meg már tutira belemegy - ha
mind ugyanazt a nem kellő távolságot tartották. A probléma a holtidők
miatt jön be ami egyrészt a reakcióidőből, másrészt a pedál benyomási
idejéből, aztán a fékhatás megjelenéséből áll. Jobb autókban van valami
olyan, hogy ha a fékpedál benyomási sebessége nagyobb a szokásosnál, akkor
drasztikusabb a fék, aránytalanul gyorsabban nő a fékerő.
Asszem az az elvileg jó követési távolság, ahol mindenkinél ez a holtidő
fogyasztja el a távolságot. Tehát nem kell távtartásban megállnia az egész
sornak, hanem minden autó pont úgy fogyasztja el az előtte lévő távot,
hogy mire megáll, addigra marad mittudomén fél-1 méter.
Szerintem ezt az egészet az átlagsofőr nem érti, mert már fizika (talán
általános iskolás). Ezért bátran beleáll az előtte menő seggébe.
> Kötelezové kellene tenni a forgalmi okokból történt elakadás jelzését
> is.
Mégis hogyan? Vészvillogóval?
hjozsi
More information about the Elektro-etc
mailing list