[elektro-etc] dizel kerdesek
potyo
potyo.ada at gmail.com
Tue Dec 29 21:33:20 CET 2009
jhidvegi <jhidvegi at gmail.com> írta (2009. december 29. 21:18):
> Azt nem értem, hogy a benzin kompresszióturése miért akadályozná meg a
> dízelben való használatot, hiszen egy alig 10 fölötti surítést nem lehet már
> jelentosen növelni anélkül, hogy öngyulladás be ne következzen, míg a
> dízelben eleve ennél jóval nagyobbat is alkalmaznak, tehát el nem tudom
> képzelni, hogy ha ide, a meggypirosan izzó levegobe belespriccelnek gázolaj
> helyett benzint, az ne akarna meggyulladni.
Megakar, és meg is gyullad. Csak a motor járásán érződni fog, hogy nem
neki való üzemanyaggal működik, illetve régen az adagoló úgy volt
tervezve, hogy a gázolaj végezte a kenését is, ezzel szemben a
benzinnek nincs ilyen kenőhatása. A mostani rendszereknél nemtudom, mi
a helyzet, de szerintem most is szükség van a gázolaj kenőhatására.
Szóval működni működik, lehet motort is tervezni hozzá, ha felmerülő
problémákat megoldjuk.
>
> Jó lenne érteni azt is, hogy a dízel módú üzemnél mitol keletkezik korom.
> Akkor is, ha jókora a légfelesleg, benzinesnél meg miért kevésbé vagy nem.
Benzinnél a szívócsőbe fecskendezik a benzint a szívószelep elé, így
már ott is, illetve beszívás közben, majd sűrítéskor el tud keveredni
a benzin a levegővel mindenfelé egyenletesen, még mielőtt az égés
elkezdődne. Ezzel szemben a dízelnél a befecskendezés kezdetének
pillanatában elindul az égés, ahol a befecskendezés folyik, ott
oxigénhiány lép fel, az égéstér távoli részeinél viszont
oxigénfelesleg. Ahol oxigénhiány van, ott keletkezik a korom, az
oxigénhiányos résznél meg nitrogén-oxidok. Ezért jelent meg a korom a
közvetlen befecskendezésű benzinesnél is, mert ott sincs elég ideje
jól elkeveredni a benzinnek a levegővel.
> Azt hogy csinálják, amit a múltkor láttam? Egy dögnagy autó állt elottem,
> két kipufogónyílás hátul, pont bele lehetett látni, ahogy a lámpa
> belevilágított. Koromnak, bármiféle szennyezodésnek nyoma se volt. (Tipust
> nem jegyeztem meg.) Persze lehet, hogy vagy még vadi új volt a járgány, vagy
> a kipufogója volt az, de akkor is, amikor gyorsított elottem, akkor is úgy
> láttam, hogy ebbe talán beleszippantani se lenne cikis. Lehet, hogy
> hidrogénnel ment?
Ezt úgy csinálják, hogy a kipufogógáz 10-20-30 centivel a vég előtt
lefelé megy ki, és a látható kipufogóvég az kb. olyan, mintha
felragasztanál egy 15 centis gégecsövet a hátsó lámpára - azon se
jönne ki kipufogógáz.
>
> Egy gondolat a hibridekrol: én nem ott látom az eltérést, hogy jaj, ez
> sokkal kevesebbet eszik, hanem ott, hogy a hibridekkel foleg a városi
> forgalomban a fékezéssel felemésztett mozgási energia nem eldisszipálva
> lesz, hanem jelentos részben visszanyerve. Valamint a változó terhelésu
> menetben elképzelheto, hogy a motor egy jóval egyenletesebb járást vehet
> fel, ami jelentos hatásfokjavulással és károsanyagkibocsátás-csökkenéssel
> járhat. Elobb-utóbb csak lesznek sokkal jobb aksik is. (MJ/kg, élettartam,
> hatásfok, töltési sebesség...)
Igen, a belsőégésű motor ezeknél optimálisabb tartományban üzemel,
mint a klasszikus hajtásnál, emitt jobb a hatásfoka. A hirtelen
fellépő energiaigényt (pl. gyorsítás) az akku ki tudja szolgálni, a
belsőégésű motorral meg tud az elektronika játszani.
>
> hjozsi
>
More information about the Elektro-etc
mailing list