[elektro-etc] dizel
VF
vf at elte.hu
Tue Dec 29 12:38:16 CET 2009
Hi,
Gondolom mar sokan megneztetek, de azert beidezem a Kia Ceed
muszaki adatait a kiaobuda.hu-rol letoltheto pdf fajlbol.
(Ha mar szoba kerult, mint a Totoya utodja... De megnezhetunk
mas gyartokat is, ha erdekel valakit)
A masodik ketto a dizel. (A multkor felreertes volt :)
Az 1.6 CVVT-t direkt hagytam ki, minden parametereben a masik
ket benzines kozott van. Az origo cikk amugy is jol lehuzta,
azt irjak erzesre semennyivel nem megy jobban mint az 1.4,
viszont draga es egy literrel tobbet eszik.
P[LE] CO2 fogy nyom
1.4 CVVT 109 145 6.1 137
2.0 DOHC 143 170 7.1 186
1.6 CRDI 115 126 4.7 255
2.0 CRDI 140 145 5.5 305
Izlelgessuk picit a szamokat!
A legnagyobb dizel pont ugyanannyi CO2-t bocsat ki, mint a
legkisebb benzines, de a teljesitmenye 28%-kal nagyobb, fogyasztasa
9.8%-kal kisebb, a max nyomateka tobb mint a duplaja. (2.2x)
Es meg olcsobb is az uzemanyag hozza...
Ha ugyanolyan teljesitmenyre vagyunk, akkor a benzines 15..17%-kal
tobb CO2-t bocsat ki, 30%-kal (!!!) tobbet fogyaszt, a dizeles
nyomateka 60..90%-kal nagyobb!
Meg gondoltam megnezzuk a parametereket ugyanolyan nyomateknal, de
ezt sajnos nem lehet, mert a legkisebb dizel nyomateka is 37%-kal
nagyobb, mint a legnagyobb benzinese, nem lenne ertelme.
A vezetesi elmenyben a benzinesek helyzete az alabbi VW passat ota
tovabb romlott: a nyomatek maximum feltolodott 4600..5200 koze, de
ott is nagyon csirkek barmilyen dizelhez kepest. A dizelek, ahogy
megszoktuk, mar 2000 alatt huznak, sot, az 1.6-os 1900..2750 kozott
egyenletesen adja le a max nyomatekat.
Ez nyilvan meglatszik majd a blokkok elettartaman, es az autok
ertektartasan is.
Persze van "pincetol padlasig huzo" benzines is, 10..17 literes
fogyasztassal.
Hat csoda, hogy tolunk nyugatabbra mar mindenki dizelt vesz, es
egesz Europaban dizel hiany van?
Azt se hagyjuk figyelmen kivul, hogy az 1.4-es benzines a kategoria
egyik legjobb motorja, a dizelek atlagosak.
Valamint az uj 1.4 benzines teljesitmenye mar csak 90 lo papiron,
"adozasi torvenyek miatt". Nem tudom, hogy tenyleg ugyanolyan eros-e
mint a regi 109 lovas, en meg a nagyobb teljesitmennyel szamoltam.
Kulonben meg sarkosabban kijon, hogy benzinest nem igazan eri meg
venni, ha csak nem adjak sokkal olcsobban, es a vezetesi elmenyben
is hajlandoak vagyunk komoly kompromisszumokat kotni.
J. D. wrote:
> Egy VW Passat kézikönyv szerint:
>
> A benzines motorok (74, 92, 110, 142 kW):
> max. teljesítmény 5300 - 6000 1/perc-nél,
> max. nyomaték 3200 - 4000 1/perc-nél.
>
> A dízel motorok (66, 81 kW):
> max. teljesítmény 4000 - 4150 1/perc-nél,
> max. nyomaték 1900 1/perc-nél.
>
> Nekem szimpatikus az alacsonyabb fordulatszám. :-)
> Viszont a dízel üzemanyag büdösebb :-(
>
> -----Eredeti üzenet-----
> Feladó: "VF" <vf at elte.hu>
> Címzett: <elektro-etc at tesla.hu>
> Elküldve: 2009. december 28. 18:58
> Tárgy: Re: [elektro-etc] dizel
>
>
> : Famulus Számítástechnika wrote:
> :
> : > Azonos típusú azonos módon használt autó
> : > esetén PONTOSAN UGYANANNYI
> : > energiára van szükség ez gondolom nem vitás.
> :
> : Igy van.
> :
> : > Innetol a literben mért fogyasztás
> : > alighanem csak az energiasuruség
> : > és a hatásfok miatt térhet el....
> :
> : Pontosan. Es latjuk hogy micsoda kulonbsegek vannak...
> : A hatasfokban valojaban meg nagyobb a kulonbseg, hiszen a
> : dizelek altalaban jo nehany 10 kiloval nehezebbek is.
> :
> : > A dizelbol a nagyobb energia suruség miatt
> : > nyilván kevesebb liter kell...a hatásfokról
> : > pedig az látszik kiferülni, hogy azok
> : > egyre csak közelítenek egymáshoz...
> :
> : Igen. De meg azert eleg nagy a kulonbseg.
> : Kerdes, hogy valaha utoleri-e... Gyanus, hogy ha a benzines
> : autok mukodesi elve gyokeresen nem valtozik meg, es nem
> : tudjak a kompressziot, es ezzel a termodinamikai hatasfokot
> : novelni, a dizel kozelebe hozni, akkor nem lesz eselye soha.
> : Ha MA kell valasztani, az arkulonbseg es a hasznalati szokasok
> : alapjan mindenki el tudja donteni, hogy melyik jo neki.
> :
> : > Az lehet, hogy kicsit jobb a hatásfoka
> : > a diselnek, de ellenpontként az a hír járja, hogy
> : > környzeti szempontból mamég bizony
> : > hátrányban van benzinnel..
> :
> : A szuro nelkuliek nyilvanvaloan, a szurosoket nem tudom.
> : Annyira kicsi a kulonbseg, hogy egyaltalan nem egyertelmu.
> : Tehat akkor legalabb mi ketten egyetertunk abban, hogy a
> : dizel hatasfoka jobb, kevesebbet eszik?
> :
> : > Mostanság jómagam úgy gondolom, hogy
> : > a tömegek számára készült autókban a
> : > benzin a környezeti szempontból jó választás
> :
> : A benzines tobb CO2-t csinal. Ma is 20% kulonbseg van a
> : dizel javara, regen meg nagyobb volt. Es most erre elegge
> : ranyomultak a hatosagok.
> : A CO2 hosszu tavon problema, az egesz bolygot, egesz okoszisztemat
> : veszelyezteti. A por, ha nincs kiszurve, lokalis problemat okoz,
> : hosszu tavon nem okoz kornyezetszennyezest.
> :
> : > A drága csúcstechnikás autók estében
> : > talán mindegy, avgy netán a disesel a jobb.
> :
> : Lehet. De ne felejtsuk el, hogy ami ma csucstechnika, az nemsokara
> : kommersz lesz, aztan el is avul... Talan ez mar ma sem csucstechnika.
> :
> : >> Ne felejtsuk el, hogy a benzines katalizatora NEM MUKODIK intenziv
> : >> gyorsitaskor, amikor tuldusitott keverek omlik a motorba.
> : >
> : > Ez tényszeruen nem feltétlenül igaz így...
> : >
> : > Amióta a gyorslambdak léteznek
> : > ...nomeg a villanygázpedálok.
> :
> : Ez nem szabalyozasi problema, szandekosan dusitjak a kevereket, hogy
> : legyen nyomatek. Illetve vannak ezek az uj, kicsi, porgos, nyomatekszegeny
> : motorok, lehet hogy ezekben mar nem? De ezeket nem tul nagy elvezet
> : vezetni, barmelyik regi vagy uj dizel sokkal kellemesebb, foleg varosban,
> : meg mindig alacsonyabb fogyasztassal... Nem veletlen, hogy nyugatabbra
> : divatba jott a regen leszolt dizel, mar szinte csak azokat viszik.
> :
> : > KJ
> :
> : --
> : Valenta Ferenc <ferenc_valenta at mentor.com> Mentor Graphics ANBU Hungary
> : "My love is REAL, unless declared INTEGER"
> :
> :
> :
>
>
>
> .
>
--
Valenta Ferenc <ferenc_valenta at mentor.com> Mentor Graphics ANBU Hungary
"My love is REAL, unless declared INTEGER"
More information about the Elektro-etc
mailing list