[elektro-etc] mentohelikopter vezerles s13m3n5 modra

Charles Hoss charles.hoss at gmail.com
Fri Oct 3 10:18:32 CEST 2008


Milleschich János írta:
> Szia dexter!
>
> ----- Original Message ----- From: "Charles Hoss" 
> <charles.hoss at gmail.com>
> To: <elektro-etc at tesla.hu>
> Sent: Friday, October 03, 2008 8:34 AM
> Subject: [elektro-etc] mentohelikopter vezerles s13m3n5 modra
>
>
>> http://index.hu/politika/bulvar/menthel1002/
>>
>> erdekes cikk . azt kapassbol megallapitottak es siettek is 
>> kijelenteni hogy az uzemanyag nem volt hibas , masreszt egy 
>> "kondenzator" hibaja miatt zuhant le - egy olyan helikopter ami egy 
>> motorral is tovabb tud repulni - tehat marad szamomra a kerdes - egy 
>> kivalo baleseti statisztikaju gep , amirol a gyarto az utolso 
>> csavarig mindent nyilvantart , hogyan zuhanhat le ilyen hulye modon ? 
>> eleve egy motorral repult ? le-le allogatott a motor es becsalogatta 
>> a pilotat a dead man's curve ala ? nem all ossze a dolog .
>> egy ennyire redundans rendszerben hogy tud egy alkatresz hibaja ilyen 
>> hibat okozni ?
>>
>> bye
>> dexter
>
>
> Hát nem tudom, de régebben mi is jártunk így, egy adatgyűjtő 
> számítógép szériával.
> Akkoriban még a 64kB-os memóriák voltak a menők, amik egy Europa 
> kártyán fértek el.
> A gépek bemérve, letesztelve, becsomagolva, szállításra várva kb egy 
> hónapot pihentek a raktárban.
> Aztán kiszállítás előtt jött egy rendelés, hogy tegyünk bele 
> matematikai modult is ( akkoriban CP/M volt az oprendszer ).
> Be is fordítottam volna, de a kb. 45-50 gépből bekapcsoláskor néhány 
> füstölve leállt.
> 10uF-os 25V-os zöld színű tantálkondik füstöltek el a memóriakártyák 
> tápjában, rövidzárrá.
>
> ( rengeteget használtunk belőlük akkoriban, és nem is volt velük baj 
> addig )
> Szólok: "főnök gáz van, ki kellene cserélni az összes kondit, mert ez 
> mind le fog állni."
> "nehogy már mindent szét kelljen szedni, ezek biztosan szarok voltak" 
> mondta a főnököm.
> Persze nem lettek kicserélve, aztán később Kijevbe kellett menni, mert 
> mind lerohadt.
> Ilyen széria volt.
> De nem is olyan rég a PC-kben is kellett cserélni országszerte a 
> 6.3V-os kondikat.
> A cégnél vagy 20 alaplapban.
>
> Tehát azt gondolom, hogy tud teljes leállást okozni pl. egy ilyen 
> táphiba.
> Az igaz hogy mindenből kettő van, és hogy 1 motor is elviszi ha kell.
> Ezek szerint mégsem volt valami gömbölyű. Nem tudom.
ilyen taphiba nem alakulhat ki egy helikopterben - ha motorbol kettot 
tettek be , pedig valoszinuleg takarekosabb ha egy megfelelo meretu van, 
akkor pont a fordulatszammero tudna egyben leutni az egesz elektronikat ?
ha ez igaz , akkor ez akkora elvi hiba hogy fustol . szerintem meg ez a 
gep annyi minositesen es hasonlon kell atessen hogy eleve kizart ilyen 
jellegu elszuras (bar ami azt illeti az airbus sem buszkelkedhet az 
elektronikajaval)
http://www.youtube.com/watch?v=-kHa3WNerjU&feature=related
ez volt a fly-tangled-in-wire verzio
ez egy athuzas , emelkedes elkepzeles volt a pilota reszerol - landolas 
a szamitogep velemenye szerint . a kompromisszum eleg latvanyosra 
sikerult .

pedig legibemutaton eleg jol muzsikal a fly-by-wire:
http://www.youtube.com/watch?v=rYfhC9ft_hk&feature=related
>
> Az mindenesetre legalább ilyen érdekes, hogy miért maradtak ki a 
> visszahívásból a magyar gépek,
> ha már tudták a bajt, az utolsó csavarig mindent jól dokumentáló 
> gyártók ?!
> Talán később visszahívták volna, nem voltak benne az első körben ?
> Vagy .... ?
vagy lopott , esetleg alkatreszekbol , romokbol osszeguberalt gepekrol 
van szo ? csak tan nem .

bye
dexter



More information about the Elektro-etc mailing list