[elektro-etc] magnesvasut

Szima Gábor sygma at tesla.hu
Wed Jan 2 12:53:53 CET 2008


On Wed, 2 Jan 2008, [UTF-8] Balázs Bámer wrote:

> Komolyan, kíváncsi vagyok, miért jó ennyi pénzt befektetni 288 km
> vasútba. Ha 400 km/h átlagsebesség helyett 300 km/h érhet˙˙ el
> hagyományos sínpáros technológiával (lásd TGV és annak fölturbózott
> kísérlete tavaly), erre a távra a menetid˙˙ húsz perccel sem több.

Talan, mert ekkora sebesseghez nagy pontossagu sinek kellenenek, azok 
viszont kopnak, dilatalnak, stb.

Maglev eseteben pedig nics kopas, illetve lenyegesen kenyelmesebb az 
utazas (300 km/h-nal kb. olyan erzes, mint egy jobbfajta villamoson utazni 
jo palyan 20 km/h tempoval).

Erdemes lenne utanaszamolni kicsit a dolgoknak. A "sines" arakat nem 
tudom, de a shanghai-i Maglev eseteben:

Palya ara: 44 mrdHUF/km (nem talalom az indexes cikket, de ilyesmire emlekszem).
Vonaljegy: 1200 HUF (30 km)

Egy szerelveny saccra kb. 500 utast tud szallitani, egy nap kb 50-55 
jaratpar van.

Ha 80%-os kihasznaltsagot nezunk, akkor ez napi kb. 50 millios bevetel.
A mukodtetes koltsegeit nem ismerem, de ha csak a palyaval szamolunk, 
akkor is 72 ev alatt jon be (es meg nem is koltottunk villanyszamlara, 
alkalmazottakra, nincs vonatszerelvenyunk, karbantartas, felujitas, 
biztositas, stb. :).

Ugyhogy inkabb tunik presztizsberuhazasnak, mint uzletinek.



 								-Sygma



More information about the Elektro-etc mailing list