[elektro-etc] magnesvasut
Szima Gábor
sygma at tesla.hu
Wed Jan 2 12:53:53 CET 2008
On Wed, 2 Jan 2008, [UTF-8] Balázs Bámer wrote:
> Komolyan, kíváncsi vagyok, miért jó ennyi pénzt befektetni 288 km
> vasútba. Ha 400 km/h átlagsebesség helyett 300 km/h érhet˙˙ el
> hagyományos sínpáros technológiával (lásd TGV és annak fölturbózott
> kísérlete tavaly), erre a távra a menetid˙˙ húsz perccel sem több.
Talan, mert ekkora sebesseghez nagy pontossagu sinek kellenenek, azok
viszont kopnak, dilatalnak, stb.
Maglev eseteben pedig nics kopas, illetve lenyegesen kenyelmesebb az
utazas (300 km/h-nal kb. olyan erzes, mint egy jobbfajta villamoson utazni
jo palyan 20 km/h tempoval).
Erdemes lenne utanaszamolni kicsit a dolgoknak. A "sines" arakat nem
tudom, de a shanghai-i Maglev eseteben:
Palya ara: 44 mrdHUF/km (nem talalom az indexes cikket, de ilyesmire emlekszem).
Vonaljegy: 1200 HUF (30 km)
Egy szerelveny saccra kb. 500 utast tud szallitani, egy nap kb 50-55
jaratpar van.
Ha 80%-os kihasznaltsagot nezunk, akkor ez napi kb. 50 millios bevetel.
A mukodtetes koltsegeit nem ismerem, de ha csak a palyaval szamolunk,
akkor is 72 ev alatt jon be (es meg nem is koltottunk villanyszamlara,
alkalmazottakra, nincs vonatszerelvenyunk, karbantartas, felujitas,
biztositas, stb. :).
Ugyhogy inkabb tunik presztizsberuhazasnak, mint uzletinek.
-Sygma
More information about the Elektro-etc
mailing list