[elektro-etc] vitorlazas

Varga Zoltán radios at satrax.hu
Sat Mar 31 23:21:30 CEST 2007


Hofferek Attila írta:
> jhidvegi írta:
> 
>> Most hallgatok egy vitorlázással kapcsolatos műsort, amiben szó van 
>> arról a vitorlázási módiról, aminél a hajó alatt szárnyak vannak, a 
>> hajótest kiemelkedik... ismert a dolog, csak most pár dolog 
>> felkeltette az érdeklődésemet.
>> Amiről most beszélnek, az egy "moly" (ha jól értem) tipus, aminek az 
> 
>
Moth, nem molly.
Ld. Chichester ócenhajózó Gypsy Moth-ját.


> molly.
> 

>> És el tudom azt is képzelni, hogy ezzel a módszerrel nagyobb hajóknál 
>> akár a kisebb, de azért már erőteljesebb hullámzásokat  is ki lehetne 
>> szabályozni, főleg, ha a szárnyak még a hullámvölgyek alatt vannak 
>> eléggé mélyen.
> 
A kisebb hajók "beleülnek" a hullámba.

> 
> A hajók hosszához képest mondjuk 3-4szeres hullám még kisebbfajtának 
> mondható, azt lehet lazán kezelni mindenféle mókuskálás nélkül. Ekkora 
> mittudoménmit meg nem lehet ráépíteni.
> 
>> Az is foglalkoztat elviekben, hogy van-e mód arra, hogy ilyen 
>> módszerrel bazi nagy hajókat, netán tankereket is megcsináljanak. Azaz 
>> biztos meg lehet csinálni, csak valami oka biztos van, hogy mégse 
>> csinálja senki.

Szárnyashajó ki van találva, Bécs és Bp. között járnak a Dunán.

Az a lényeg, hogy a hajó kis motorteljesítménnyel hajózva, ún. merüléses 
  menetben halad. Ekkor a saját maga által keltett hullámrendszer (orr 
és farhullám) foglya. A nagy nedvesített felület miatt nagy a 
közegellenállás. A hajó maximális sebessége a vízvonalhosszal 
arányos.Ezt nevezzük testsebességnek.

Ha növelem a motorteljesítményt, és megfelelő, áramvonalas, "sikló" 
hajóformát tudok kialakítani, akkor a hajó "kiszabadul a saját 
hullámrendszeréből, "felmegy" az orrhullámára, és sokkal kisebb lesz a 
nedvesített felület. A siklás állapotában a hajó sokkal gyorsabban tud 
menni, mint a testsebesség. Persze ehhez sokkal nagyobb teljesítmény 
szükséges, ami a megfelelő formájú hajótestet fel tudja tolni az 
orrhullámra.

A "szárnyas" még gyorsabban tud menni, mert még kisebb a nedvesített 
felülete, mikor a szárnyain megy, viszont sokkal nagyobb 
motorteljesítmény is kell neki. Emiatt nagy hajókon ez az üzemmód nem 
gazdaságos.

Nem tudományos igényű a leírásom, csak ami egy "hobbihajóstól" kitelik.

Z.

> 
> De miért kéne? Stabilak azok, nem szoktak felborulni. A karbantartás 
> hiánya, vagy szabotázs, vagy drunken sailor szokott a katasztrófa oka 
> lenni, nem a hullám.



More information about the Elektro-etc mailing list