[elektro-etc] vitorlazas
Varga Zoltán
radios at satrax.hu
Sat Mar 31 23:21:30 CEST 2007
Hofferek Attila írta:
> jhidvegi írta:
>
>> Most hallgatok egy vitorlázással kapcsolatos műsort, amiben szó van
>> arról a vitorlázási módiról, aminél a hajó alatt szárnyak vannak, a
>> hajótest kiemelkedik... ismert a dolog, csak most pár dolog
>> felkeltette az érdeklődésemet.
>> Amiről most beszélnek, az egy "moly" (ha jól értem) tipus, aminek az
>
>
Moth, nem molly.
Ld. Chichester ócenhajózó Gypsy Moth-ját.
> molly.
>
>> És el tudom azt is képzelni, hogy ezzel a módszerrel nagyobb hajóknál
>> akár a kisebb, de azért már erőteljesebb hullámzásokat is ki lehetne
>> szabályozni, főleg, ha a szárnyak még a hullámvölgyek alatt vannak
>> eléggé mélyen.
>
A kisebb hajók "beleülnek" a hullámba.
>
> A hajók hosszához képest mondjuk 3-4szeres hullám még kisebbfajtának
> mondható, azt lehet lazán kezelni mindenféle mókuskálás nélkül. Ekkora
> mittudoménmit meg nem lehet ráépíteni.
>
>> Az is foglalkoztat elviekben, hogy van-e mód arra, hogy ilyen
>> módszerrel bazi nagy hajókat, netán tankereket is megcsináljanak. Azaz
>> biztos meg lehet csinálni, csak valami oka biztos van, hogy mégse
>> csinálja senki.
Szárnyashajó ki van találva, Bécs és Bp. között járnak a Dunán.
Az a lényeg, hogy a hajó kis motorteljesítménnyel hajózva, ún. merüléses
menetben halad. Ekkor a saját maga által keltett hullámrendszer (orr
és farhullám) foglya. A nagy nedvesített felület miatt nagy a
közegellenállás. A hajó maximális sebessége a vízvonalhosszal
arányos.Ezt nevezzük testsebességnek.
Ha növelem a motorteljesítményt, és megfelelő, áramvonalas, "sikló"
hajóformát tudok kialakítani, akkor a hajó "kiszabadul a saját
hullámrendszeréből, "felmegy" az orrhullámára, és sokkal kisebb lesz a
nedvesített felület. A siklás állapotában a hajó sokkal gyorsabban tud
menni, mint a testsebesség. Persze ehhez sokkal nagyobb teljesítmény
szükséges, ami a megfelelő formájú hajótestet fel tudja tolni az
orrhullámra.
A "szárnyas" még gyorsabban tud menni, mert még kisebb a nedvesített
felülete, mikor a szárnyain megy, viszont sokkal nagyobb
motorteljesítmény is kell neki. Emiatt nagy hajókon ez az üzemmód nem
gazdaságos.
Nem tudományos igényű a leírásom, csak ami egy "hobbihajóstól" kitelik.
Z.
>
> De miért kéne? Stabilak azok, nem szoktak felborulni. A karbantartás
> hiánya, vagy szabotázs, vagy drunken sailor szokott a katasztrófa oka
> lenni, nem a hullám.
More information about the Elektro-etc
mailing list