[elektro-etc] vitorlazas
Hofferek Attila
hofi at soka.co.hu
Sat Mar 31 21:11:03 CEST 2007
jhidvegi írta:
> Most hallgatok egy vitorlázással kapcsolatos műsort, amiben szó van
> arról a vitorlázási módiról, aminél a hajó alatt szárnyak vannak, a
> hajótest kiemelkedik... ismert a dolog, csak most pár dolog felkeltette
> az érdeklődésemet.
> Amiről most beszélnek, az egy "moly" (ha jól értem) tipus, aminek az
molly.
> önsúlya harmada a rajta lévő ember súlyánál. Szóval nem mindegy, hol
> van, milyen pózban helyezkedik el rajta. És itt jön még be a vitorla.
>
> Azon agyaltam, hogy ha nekem kéne ilyet elkövetnem, valami trükköt
> találnék ki arra, hogy a szárnyak szögének az állításával automatice
> vizszintesedjen a járgány.
Nem lehet, mindenképpen kell az élő ellensúly, ugyanis nem lehet csak
egyik oldalon fékezni a hajót bármi szárnyakkal, mert akkor fordul, és
kész a balhé, ha meg mindkét oldalt adjusztálod akkor inkább egyiket se :-)
> És el tudom azt is képzelni, hogy ezzel a módszerrel nagyobb hajóknál
> akár a kisebb, de azért már erőteljesebb hullámzásokat is ki lehetne
> szabályozni, főleg, ha a szárnyak még a hullámvölgyek alatt vannak
> eléggé mélyen.
A hajók hosszához képest mondjuk 3-4szeres hullám még kisebbfajtának
mondható, azt lehet lazán kezelni mindenféle mókuskálás nélkül. Ekkora
mittudoménmit meg nem lehet ráépíteni.
> Az is foglalkoztat elviekben, hogy van-e mód arra, hogy ilyen módszerrel
> bazi nagy hajókat, netán tankereket is megcsináljanak. Azaz biztos meg
> lehet csinálni, csak valami oka biztos van, hogy mégse csinálja senki.
De miért kéne? Stabilak azok, nem szoktak felborulni. A karbantartás
hiánya, vagy szabotázs, vagy drunken sailor szokott a katasztrófa oka
lenni, nem a hullám.
--
Hofferek Attila
More information about the Elektro-etc
mailing list