[elektro-etc] vitorlazas

Hofferek Attila hofi at soka.co.hu
Sat Mar 31 21:11:03 CEST 2007


jhidvegi írta:
> Most hallgatok egy vitorlázással kapcsolatos műsort, amiben szó van 
> arról a vitorlázási módiról, aminél a hajó alatt szárnyak vannak, a 
> hajótest kiemelkedik... ismert a dolog, csak most pár dolog felkeltette 
> az érdeklődésemet.
> Amiről most beszélnek, az egy "moly" (ha jól értem) tipus, aminek az 

molly.

> önsúlya harmada a rajta lévő ember súlyánál. Szóval nem mindegy, hol 
> van, milyen pózban helyezkedik el rajta. És itt jön még be a vitorla.
> 
> Azon agyaltam, hogy ha nekem kéne ilyet elkövetnem, valami trükköt 
> találnék ki arra, hogy a szárnyak szögének az állításával automatice 
> vizszintesedjen a járgány.

Nem lehet, mindenképpen kell az élő ellensúly, ugyanis nem lehet csak 
egyik oldalon fékezni a hajót bármi szárnyakkal, mert akkor fordul, és 
kész a balhé, ha meg mindkét oldalt adjusztálod akkor inkább egyiket se :-)

> És el tudom azt is képzelni, hogy ezzel a módszerrel nagyobb hajóknál 
> akár a kisebb, de azért már erőteljesebb hullámzásokat  is ki lehetne 
> szabályozni, főleg, ha a szárnyak még a hullámvölgyek alatt vannak 
> eléggé mélyen.

A hajók hosszához képest mondjuk 3-4szeres hullám még kisebbfajtának 
mondható, azt lehet lazán kezelni mindenféle mókuskálás nélkül. Ekkora 
mittudoménmit meg nem lehet ráépíteni.

> Az is foglalkoztat elviekben, hogy van-e mód arra, hogy ilyen módszerrel 
> bazi nagy hajókat, netán tankereket is megcsináljanak. Azaz biztos meg 
> lehet csinálni, csak valami oka biztos van, hogy mégse csinálja senki.

De miért kéne? Stabilak azok, nem szoktak felborulni. A karbantartás 
hiánya, vagy szabotázs, vagy drunken sailor szokott a katasztrófa oka 
lenni, nem a hullám.
-- 
Hofferek Attila



More information about the Elektro-etc mailing list