[elektro-etc] auto suritett levegovel

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Tue Jun 5 14:52:51 CEST 2007


charles hoss wrote:

>>> nem kopik joval gyorsabban . miert tenne ?
>>
>> Mert nem evidens, hogy gázadással kezdjük a fékezést.
>
> ez eddig vilagos :) en a "joval" -on akadtam fel .

Lehet, hogy nem jóval. :-) De a kuplungot sokkal szarabb cserélni, 
szóval ha megfelezem az üzemidejét, akkor kiszúrtam magammal. Márpedig, 
ha kétszer annyit használom, akkor kb megfelezem. Az nálam már a "jóval" 
kategória. Azért növelem duplájára a használatát, mert vissza is kell 
válgotatni, de még rosszabb az ábra, mert gyorsításkor a motor sima 
gázelvétellel leejti a fordulatszámát, és csak ütemérzék kell hozzá, 
hogy akkor toljam be a köv. fokozatba, ha kb össze vannak már 
szinkronozódva, hogy még a szinkrongyűrűknek is kevés dolguk legyen. 
Fékezéskor ez messze nem így történik, aktívan közre kell működni a 
motor felpörgetésében, és nagyobb az elcseszés esélye. Tehát azt 
állítom, hogy aki így fékez zömmel, az nagyon sokat árt a kuplungnak, és 
nem megfelezi, hanem harmadolja, negyedeli az üzemidejét.

> csak ez nem az auto teljes mozgasi energiaja hanem csak a blokk es a
> valto fordulatszamatol fugg - tehat nem a kuplung fekezi az autot .

Ez természetes.

> igen , persze - de nezz meg egy kuplungot es az osszes fekbetet a
> sulyuk , feluletuk vastagsaguk alapjan - es vedd hozza a fordulatot
> amin mukodnek (difiattetel) azt mondanam hogy a kuplung a fekbetetek
> sokszorosat kell elviselje - tehat egyreszt a kupung nem kapja meg a
> teljes mozgasi energiat , csak a motorfek inditasakor egy morzsat ,
> masreszt ezt egy joval nagyobb tomegu alkatresz veszi fel -tehat az
> elettartama nem valtozik lenyegesen .

A fentiek alapján ebben nem értünk egyet. Én használtan vettem az autót, 
előttem egy öregasszony vezette (azt mondták). 78ezernél tök le volt 
járva a kuplung. Mostanra már ennél lényegesen többet raktam bele, de a 
kuplungnak kutya baja. A fékbetétek cseréje meg még nekem is megy.

Persze lejtőn motorfékezek, viszont más esetben max spórolásilag, akkor 
is inkább a benzinre gondolok. (Motorfék üzemben nem fogyaszt 
egyáltalán.)

Az automata váltós masinákról, meg a hidraulikus akármikről most nem 
mondok semmit, az tök más tészta.

hjozsi 



More information about the Elektro-etc mailing list