[elektro-etc] futes ezredszerre

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Wed Dec 13 19:20:06 CET 2006


charles hoss wrote:

>> Különben nem is személyautóknál van jelentősége, hanem nagyobb
>> járgányoknál. Buszt tudtommal el se lehet képzelni bubufék nélkül. A
>> motorfék kevés, a rendes fék nagyon elmelegedne. Persze lehet, hogy
>> csak akkor van így, ha a busz tömegéhez képest viszonylag kicsi a
>> motor.
>
> vagy kicsi a pilota agya .
> a motor lejtonek felfele kell , tehat ugyanott lejonni szinten
> alkalmas - hacsak nem valami elvetemult automatavaltos vacak - amiben
> a turbina joforman kizarja a motorfeket .

Nos, úgy van ez, hogy ha a busz saját tömege mondjuk 13 tonna, és van benne 
egy 300 LE-s motor, az ugyan felviszi akárhova, de csak szépen komótosan. 
Míg egy 1,3 tonnás autóban nem 30LE-s motor van, hanem ennek a 
3...5-szöröse, az gyorsan viszi fel, meg lehozáskor is a jelentős motor 
miatt a motorfék is jelentős.
Ha a busz elvéti a lejöveti sebességet, ami még mindig nagyon lassú lehet, 
csak gyorsabb, mint amivel felment, vagy csak meglódul, és meg kéne fogni, 
akkor a fékek nagyon gyorsan elmelegedhetnek, a motorfék meg ugye annyi, 
mintha a kispók motorja lenne egy 1,3 tonnás autóban.

> igen , de lejtonek felfele elhasznalsz 2-300 loerot a magassagi

Nézzük csak: egy 1,3 tonnás autó mehet hegynek fölfelé a 75kW-jával nem 
fullra járatva akár 4-5m/s függőleges sebességgel is. A 13 tonnás a 200kW-os 
mocival pedig fullon 1,5, nem fullon mondjuk 1m/s sebességgel. Nyilván az 
utóbbi elég lassú, és lefele se tud többet motorfékezni. Ezért könnyű 
elvéteni a sebességet. De egy bubufékkel már nem ez az ábra.

Ráadásul a mechanikus fékkel az az ábra, hogy nő a mérete, de a hőleadása 
nem nő arányosan. Tehát egy kis járgány tárcsaféke arányosan nagyobb 
felületű, sokkal jobban le tudja sugározni is, meg konvekciósan is leadni a 
hőt.

Ezek miatt van, hogy a buszokkal csínján kell bánni hegymenetben.

hjozsi 



More information about the Elektro-etc mailing list