[elektro-etc] futes ezredszerre
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Wed Dec 13 19:20:06 CET 2006
charles hoss wrote:
>> Különben nem is személyautóknál van jelentősége, hanem nagyobb
>> járgányoknál. Buszt tudtommal el se lehet képzelni bubufék nélkül. A
>> motorfék kevés, a rendes fék nagyon elmelegedne. Persze lehet, hogy
>> csak akkor van így, ha a busz tömegéhez képest viszonylag kicsi a
>> motor.
>
> vagy kicsi a pilota agya .
> a motor lejtonek felfele kell , tehat ugyanott lejonni szinten
> alkalmas - hacsak nem valami elvetemult automatavaltos vacak - amiben
> a turbina joforman kizarja a motorfeket .
Nos, úgy van ez, hogy ha a busz saját tömege mondjuk 13 tonna, és van benne
egy 300 LE-s motor, az ugyan felviszi akárhova, de csak szépen komótosan.
Míg egy 1,3 tonnás autóban nem 30LE-s motor van, hanem ennek a
3...5-szöröse, az gyorsan viszi fel, meg lehozáskor is a jelentős motor
miatt a motorfék is jelentős.
Ha a busz elvéti a lejöveti sebességet, ami még mindig nagyon lassú lehet,
csak gyorsabb, mint amivel felment, vagy csak meglódul, és meg kéne fogni,
akkor a fékek nagyon gyorsan elmelegedhetnek, a motorfék meg ugye annyi,
mintha a kispók motorja lenne egy 1,3 tonnás autóban.
> igen , de lejtonek felfele elhasznalsz 2-300 loerot a magassagi
Nézzük csak: egy 1,3 tonnás autó mehet hegynek fölfelé a 75kW-jával nem
fullra járatva akár 4-5m/s függőleges sebességgel is. A 13 tonnás a 200kW-os
mocival pedig fullon 1,5, nem fullon mondjuk 1m/s sebességgel. Nyilván az
utóbbi elég lassú, és lefele se tud többet motorfékezni. Ezért könnyű
elvéteni a sebességet. De egy bubufékkel már nem ez az ábra.
Ráadásul a mechanikus fékkel az az ábra, hogy nő a mérete, de a hőleadása
nem nő arányosan. Tehát egy kis járgány tárcsaféke arányosan nagyobb
felületű, sokkal jobban le tudja sugározni is, meg konvekciósan is leadni a
hőt.
Ezek miatt van, hogy a buszokkal csínján kell bánni hegymenetben.
hjozsi
More information about the Elektro-etc
mailing list